Ik denk nog steeds dat het roemruchte Duitse Friss-die-Hälfte-dieet het beste werkt. De helft weglaten is wel vrij extreem en op den duur niet goed, maar consequent bewust ietsje minder eten - en daar je lichaam ook aan te laten wennen - lijkt me goed haalbaar.
Het eenvoudigste is besparen op de koolhydraten: een plakje brood minder, 10-20 gram pasta (ongekookt gewogen) minder. Ongemerkt scheelt dat een hoop, de keukenweegschaal is je beste vriend. Let ook op sausjes: in plaats van een kaassaus of een romige champignonsaus kun je beter tomatensaus (van verse tomaten of passata) nemen, of gewoon pasta aglio et olio. In plaats van een curry met veel kokossaus maak je een pilao of couscous met zeven groenten. Ter compensatie kun je meer groente gebruiken.
Naast het (iets) reduceren van calorieën lijkt het nog belangrijker te zijn om zwaarbewerkte producten te vermijden of in ieder geval te reduceren (lees
dit Guardian-artikel), waar vaak veel suiker en vet in verborgen zitten. Dus liever een bakje nootjes dan een bakje chips 's avonds op de bank.
Meer bewegen is natuurlijk ook goed, maar dat moet je wel echt in je leven integreren, anders werkt het niet (het beruchte sportschoolabonnement dat grotendeels in de la blijft liggen). Ik heb zelf echt het verschil gemerkt toen ik een langere afstand naar mijn werk moest/kon fietsen (ca. 6.5 kilometer).
Ik zit nu al een fikse poos op mijn streefgewicht. Wat bij mij een gezond teken is, is dat ik vrijwel elke ochtend met een licht hongergevoel wakker wordt.
Flink wat open deuren, maar wellicht zitten er wat dingen tussen waar je toch niet aan had gedacht.