@Hiziki: Mijn succes is mede dankzij die cronodinges die jij hier noemde, die heeft me geholpen mijn dieet vast te stellen.
@Calimero: Zet 'm op! Als je ook wat aan je voeding wil aanpassen dan kan ik die cron-o-meter van harte aanbevelen (effe googlen). Ik heb 'm maar heel kort en een beetje oneigenlijk gebruikt, toen had ik een beeld van mijn behoeften en kon ik een persoonlijk dieet samen stellen dat makkelijk te volgen was.
Mijn eetregime is belangrijk geweest voor mijn gewichtsverlies maar het sporten heeft zeker bijgedragen en wordt nu telkens belangrijker. Nou vond ik het aanpassen van mijn eetgewoontes wel makkelijker dan routine om te sporten opbouwen en vasthouden. Ik heb nog steeds twee keer per week geen zin maar ga toch en wordt vanzelf weer enthousiast als ik bezig ben.
Ik ben ook blessuregevoelig, vanwege rammelende gewrichten en scheefgroei. De oefeningen die ik doe met krachttraining zijn voorgeschreven door een fysiotherapeut en daar begin ik nu wel resultaat van te merken. Niet alleen heb ik zichtbare spieren gekregen maar de pijn in mijn onderrug is aanzienlijk minder. Ik kan 's ochtends weer zonder allerlei hulpmaatregelen mijn voeten afdrogen en mijn sokken, broek en schoenen aantrekken. Vorig jaar heb ik wel eens op het punt gestaan mijn man uit bed te halen om me daarmee te helpen Toen voelde ik me gelijk heeeeel oud
Meh, ja, ik vind het ook zo naar om af en toe het idee te hebben dat ik al zo enorm aan het aftakelen ben. Maar wat goed zeg, dat je nu weer allerlei dingen kunt die vorig jaar nog niet gingen!
Die pijn in de onderrug heb ik ook (had me tot een paar weken terug dus serieus nooit gerealiseerd dat niet iederéén daar pijn heeft als-ie bijvoorbeeld een tijdje moet staan, ik vind dat de normaalste zaak van de wereld), maar ik heb er nog niet zo'n last van als jij en hoop dat nu ook te voorkomen is dat het zo erg wordt.
Ik gebruik de cronometer nog niet, maar wel al sinds een paar jaar af en toe de eetmeter van het voedingscentrum, dus een béétje beeld heb ik wel bij hoe ik eet, en dat is over het algemeen niet erg slecht (en als dat wel zo is, dan weet ik dat ook wel zonder meter
). Heeft de cronometer ook nog echt andere functies / toepassingen dan de eetmeter? In dat geval zou ik het misschien wel interessant vinden toch een account aan te maken.
Maar ik wil dus vooral weer gaan sporten, conditie krijgen en houden, en een lijf dat het niet voortdurend laat afweten dmv blessures enzo. Daar ligt voorlopig m'n focus. Ben gisteravond eens lopend gegaan naar een plek waarvoor ik anders altijd de fiets zou hebben gepakt, en heb zo ruim een uurtje gewandeld, doe ik anders nooit. Maar ik was anderhalve maand terug in de Ardennen en toen ontdekte ik dat ik ook absoluut geen wandelconditie had (dat ik dus zuchtend en steunend bergopwaarts ploeterde en om de haverklap moest pauzeren, terwijl mijn vriend vrolijk 50 meter voor me uit huppelde. En WIE is er nou helemaal de roker van ons twee?
)
(OK hij heeft wel een beroep waarbij hij ongeveer de hele dag loopt. Maar toch!) Nou, dat vond ik echt wel even flink confronterend, ik wist niet dat het zó erg was met me. (En natuurlijk pijn in al mijn beengewrichten door de afdalingen. Ik kwam half-kreupel terug bij de camping.
) Niet dat Amsterdam nu zo'n lekker heuvelachtige wandelomgeving is hoor, maar hee, je moet ergens beginnen, dus ik ga gewoon óók af en toe een stukje wandelen.