Hi CarmenSD, leuk je weer te zien.
Hier een incarnatie van cal¡mero.
Ik ontbijt meestal ook met havermout, en daar voeg ik behalve sojamelk ook yofu aan toe zodat het wat meer vult (en vaak mik ik er ook nog wat amandelschaafsel of -poeder doorheen, is ook een eiwitbron natuurlijk). En meestal doe ik er ook vers fruit door. Sap is ook leuk, maar ik geef de voorkeur aan heel fruit, is beter wat betreft vezels, toch?
W.b. tofu: je kunt bij de biowinkel tofu tamari (Provamel) kopen, die is best lekker gemarineerd al, en gerookte tofu van Viana, die is heel stevig en ook smaakvol (Provamel heeft ook gerookte tofu, die is iets minder stevig). Beide gebruik ik altijd zonder verdere bewerking; als ik zin heb om wat bewerkelijks met m'n tofu te doen koop ik wel naturel.
Tempeh is gerookt ook wel lekker, naturel vind ik zelf altijd een beetje naar stopverf ruiken dus die marineer ik dan graag (kost wel een beetje tijd inderdaad, maar kan ontzettend lekkere resultaten opleveren; ik eet nu best vaak tempeh).
Ik kan je ook dat 'afvalboek' van Isa Chandra Moskowitz (Appetite for reduction) aanraden , daar staan ontzettend lekkere recepten in, o.a. met tempeh, maar ook met tofu, bonen etc. Of gewoon niet specifiek eiwitrijk. De voedingswaarden staan erbij, dat is misschien wel makkelijk voor je.
Ja en sommige granen zijn vrij eiwitrijk, ik denk aan quinoa en freekeh. Dat misschien wat meer eten in plaats van pasta/pizza/rijst, misschien ook wel een leuke tip voor Muis, als je wilt minderen met de pasta.