Vegatopia Forum

De Afval-Draad

Offline Miranda

• 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Afval-Draad
« Reactie #720 Gepost op: 04 mei 2015, 13:04:34 »
Eigenlijk is het ook vrij eenvoudig. Het helpt mij overigens wel heel erg dat ik dit onder begeleiding doe. Je hebt toch die stok achter de deur dat je iedere week daar op de weegschaal moet. En alles opschrijven wat ik eet. Ook heel confronterend...

Offline Muis

• 1.242
« Reactie #721 Gepost op: 04 mei 2015, 19:18:44 »
Chips, snoep, pizza, ijs etc kan best, maar beperkt. Gewoon zelf niet meer kopen (behalve pizza dan he, er zijn grenzen).

Niet meer dan de ADH suiker eten en drinken scheelt waarschijnlijk ook al een boel. Ik ben van 73 naar 66 gegaan en heb niet het idee dat ik daarvoor veel heb moeten laten (geen cruesli meer, Red Bull Zero ipv gewone, thee bestellen in een cafe ipv frisdrank, dat vereist allemaal niet zo veel wilskracht).

Ik denk dat pizza mijn probleem is :P Net als spaghetti. Maar suiker gebruik ik zelden. Ik drink 1 tot 2 koppen koffie per dag, zonder suiker, (kruiden)thee, ook zonder suiker, en water. Dus daar zit het ook niet. Snoep en koekjes eet ik zelden eigenlijk. Dus suiker is het bij mij niet. Maar wel goed gedaan!

Ik ben ook "al" 3 kilo kwijt maar ja, dat is helaas nog praktisch niks, zoveel moet er nog af :(

Offline Muis

• 1.242
« Reactie #722 Gepost op: 04 mei 2015, 19:25:00 »
En wat zou je ons als tip geven om te laten? Behalve te veel eten, geen chips, pizza, snoep, ijs etc, of is dat het nou net? ;D

Ehm ja, dat is het nou net  ;)
Ik at gewoon te veel en te vet, en inderdaad te veel suiker.
Af en toe een wijntje of chips kan best, maar dan niet de hele zak leeg eten. En de volgende dag weer normaal doen.
Regelmaat helpt mij heel erg. Drie keer per dag een maaltijd, en drie tussendoortjes, zo krijg ik ook geen honger (en dus snaaidrang).

Oh, en bewegen natuurlijk. Intensief sporten hoeft niet, doe ik tenminste niet, maar wel minimaal een half uur per dag bewegen.

Maar wie eet dan de rest van die zak chips leeg? Haha :P Maar hoe vaak een beetje chips mag dan? Ik eet denk 1 keer per maand chips, ik dacht dat valt wel mee maar is dat ook zo?
Ja regelmaat probeer ik ook te doen maar is lastig :(

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #723 Gepost op: 04 mei 2015, 19:28:49 »
Een keer per maand is niet vaak inderdaad. Ik koop nu van die kleine zakjes, pure zelfbescherming haha.
Klinkt suf, maar een paar weken echt alles opschrijven wat je eet en ook op hoeveelheden letten (afwegen) helpt al om zelf te zien waar het beter kan.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #724 Gepost op: 04 mei 2015, 19:30:50 »

Klinkt suf, maar een paar weken echt alles opschrijven wat je eet en ook op hoeveelheden letten (afwegen) helpt al om zelf te zien waar het beter kan.

+1. En echt alles opschrijven en ook alles afwegen. Vaak weet je met een paar dagen dat bijhouden al genoeg, en krijg je meer inzicht in de voedingswaarden van producten.

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #725 Gepost op: 04 mei 2015, 20:06:32 »
Ik denk dat pizza mijn probleem is :P Net als spaghetti. Maar suiker gebruik ik zelden. Ik drink 1 tot 2 koppen koffie per dag, zonder suiker, (kruiden)thee, ook zonder suiker, en water. Dus daar zit het ook niet. Snoep en koekjes eet ik zelden eigenlijk. Dus suiker is het bij mij niet. Maar wel goed gedaan!

Ik ben ook "al" 3 kilo kwijt maar ja, dat is helaas nog praktisch niks, zoveel moet er nog af :(

Dat klinkt op zich best goed! Wellicht nog wat matigen met pizza en pasta inderdaad. Maar bij jou zijn je medicijnen toch ook een probleem qua afvallen?

Offline Muis

• 1.242
« Reactie #726 Gepost op: 04 mei 2015, 21:20:26 »
Ik zal es kijken of ik het vanaf morgen eens een paar dagen kan bijhouden :) Misschien motiveert dat ook wel.

Offline Muis

• 1.242
« Reactie #727 Gepost op: 04 mei 2015, 21:29:39 »

Dat klinkt op zich best goed! Wellicht nog wat matigen met pizza en pasta inderdaad. Maar bij jou zijn je medicijnen toch ook een probleem qua afvallen?

Ja naar mijn mening valt het ook wel mee wat ik eet, maar dat maakt het juist lastiger en frustrerender, was het maar suiker wat het probleem was. En pizza is niet wekelijks hoor, elke 3, 4 weken zoiets, alleen soms es vaker. Pasta eet ik wel minstens wekelijks als niet vaker.

Ja, die medicatie heb ik niet meer maar ben gestopt aan het begin van de zwangerschap, en vlak voor de zwangerschap 5 kilo kwijt van de 15 die ik door medicatie aan kwam maar ja, in de zwangerschap ook 15 aangekomen. Dus ja, dat het eraan kwam snap ik, maar nu moet het er weer af :P

Maar ik heb sinds kort een fietskar achter de fiets! Dan kan Daniëlla daar in en kom ik nog eens ergens en krijg ik extra beweging. Lopend schiet weinig op.

« Reactie #728 Gepost op: 05 mei 2015, 00:38:31 »
Ik meld me hier ook maar. Ik probeer al een tijdje weer serieus  af te vallen, maar krijg er geen gram af. Door omstandigheid had ik een tijdje niet gesport (verschoven tussenwervelschijf en verhuizing), maar dat ben ik weer aan het oppakken.

Voor mijn gevoel heb ik afgelopen maand echt niet te veel gegeten, maar gezien ik niets afgevallen ben, hou ik het nu maar weer precies bij.

Vandaag 1624 kcal en een uurtje Poweryoga, wat voor het eerst was en ongelofelijk niet geschikt bleek te zijn voor kneusjes als ik, dus dat ga ik nooit meer doen. ;)

Ik eet overigens vegan, FODMAP-arm, vzoutarm en redelijk beperkt suiker en cafeïne. Mijn zwaktes zijn chips, die haal ik dus niet meer in huis, en wijn.

Ik eet op het moment ongeveer dit:
O: havermout met rijst-kokosmelk + vers sap
L: rauwkostsalade met hummus
T: fruit
D: aardappels uit de oven met rauwkostsalade of rijst met curry of stamppotje met bonen in tomatensaus of rijst met wokgroente en paddestoelen.

Verder water en groene thee.
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2015, 00:45:49 door AliciaJennifer »

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #729 Gepost op: 05 mei 2015, 10:47:49 »
Hoe slaap je?
Als ik slecht slaap kan ik compleet stoppen met eten, maar gaat er toch niets af.

Bij mij zijn er de laatste tijd weer wat kilo's bijgekomen. Niet zoveel als ik er kwijt was, dat scheelt. Maar mijn schildklier is weer wat ontregeld en ik heb nu geen pijnstilling, dus ik slaap heel erg slecht. Ik ga eerst die twee weer onder controle proberen te krijgen en kijk dan verder.

Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #730 Gepost op: 05 mei 2015, 11:08:51 »
Je krijgt heel erg weinig proteïne binnen, Alicia. Verder kan het ook no zijn dat je te weinig calorieën binnen krijgt, waardoor je lichaam minder verbrand.

« Reactie #731 Gepost op: 05 mei 2015, 11:27:23 »
Je krijgt heel erg weinig proteïne binnen, Alicia. Verder kan het ook no zijn dat je te weinig calorieën binnen krijgt, waardoor je lichaam minder verbrand.

Klopt, ik moet ontzettend mijn best doen om enigszins genoeg eiwitten binnen te krijgen. Eiwitten zijn ongeveer 10% van mijn dieet. Maar dat is al jaren zo. Het verklaart niet echt waarom het dit jaar moeilijker gaat dan vorig jaar, denk ik.

De laatste keer dat ik ben afgevallen was op 1300-1500 kcal per dag (op sportdagen iets meer, zodat ik netto ook daarop uitkwam) en dat hou ik nu ook zo. Normaal eten is voor mij rond de 1800-2000, dat is al tien jaar zo. Mijn lichaam is gewoon erg energiezuinig, helaas.

« Laatst bewerkt op: 05 mei 2015, 12:26:18 door AliciaJennifer »

« Reactie #732 Gepost op: 05 mei 2015, 11:28:43 »
Hoe slaap je?
Als ik slecht slaap kan ik compleet stoppen met eten, maar gaat er toch niets af.

Bij mij zijn er de laatste tijd weer wat kilo's bijgekomen. Niet zoveel als ik er kwijt was, dat scheelt. Maar mijn schildklier is weer wat ontregeld en ik heb nu geen pijnstilling, dus ik slaap heel erg slecht. Ik ga eerst die twee weer onder controle proberen te krijgen en kijk dan verder.
Slaap wisselt nogal op het moment. Begint weer de goede kant op te gaan. Misschien moet ik eens bijhouden of ik verschil merk als ik beter slaap.

Offline Muis

• 1.242
« Reactie #733 Gepost op: 05 mei 2015, 11:55:53 »

Klopt, ik moet ontzettend mijn best doen om enigszins genoeg eiwitten binnen te krijgen. Eiwitten zijn ongeveer 10% van mijn dieet. Maar dat is al jaren zo. Het verklaart niet echt waarom het dit haar moeilijker gaat dan vorig jaar, denk ik.

Tofu lust je niet? Die kan je ook in de curry doen.

Offline Poek

• 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #734 Gepost op: 05 mei 2015, 12:12:59 »
Klopt, ik moet ontzettend mijn best doen om enigszins genoeg eiwitten binnen te krijgen.

Hennepzaad!!

« Reactie #735 Gepost op: 05 mei 2015, 12:25:40 »

Jawel hoor, maar ik ben eerlijk gezegd vaak te lui om het te maken. Persen, marineren, en dan nog bereiden. Als het te waterig is of niet gekruid, dan vind ik het niet lekker. Het staat wel op mijn lijstje goede voornemens om te proberen het toch wat vaker te verwerken, want ik weet dat ik echt te weinig eiwitten eet. Ik krijg vanavond de Albert bestelling met twee keer tofu erbij, een keer voor een lunchsalade met kerrietofu en ik ga weer een keer tofusaté maken voor bij de wokgroente (wat dan dieettechnisch eigenlijk weer niet heel erg verantwoord is door de pindasaus, maar een keertje moet kunnen).

Klopt, ik moet ontzettend mijn best doen om enigszins genoeg eiwitten binnen te krijgen.

Hennepzaad!!
Nog nooit op! Hoe smaakt dat en wat kan ik ermee?

Offline Poek

• 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #736 Gepost op: 05 mei 2015, 12:52:10 »
Nog nooit op! Hoe smaakt dat en wat kan ik ermee?

Je kan het b.v. door je ontbijt doen en het smaakt best lekker (maar ik kan het niet omschrijven). Het is vrij duur (want superfood) al kan je het ook goedkoop bij de dierenwinkel krijgen (maar dan moet je nog wat moeite doen om het voor consumptie geschikt te maken). Maar is het vooral een heel goede bron van eiwitten. Zie ook dit draadje! En google natuurlijk.

Offline Muis

• 1.242
« Reactie #737 Gepost op: 05 mei 2015, 13:18:19 »

Jawel hoor, maar ik ben eerlijk gezegd vaak te lui om het te maken. Persen, marineren, en dan nog bereiden. Als het te waterig is of niet gekruid, dan vind ik het niet lekker. Het staat wel op mijn lijstje goede voornemens om te proberen het toch wat vaker te verwerken, want ik weet dat ik echt te weinig eiwitten eet. Ik krijg vanavond de Albert bestelling met twee keer tofu erbij, een keer voor een lunchsalade met kerrietofu en ik ga weer een keer tofusaté maken voor bij de wokgroente (wat dan dieettechnisch eigenlijk weer niet heel erg verantwoord is door de pindasaus, maar een keertje moet kunnen).

Zoveel moeite doe ik ook niet voor tofu hoor :P Of van die wokreepjes? Heb trouwens laatst gelezen dat als je tofu invriest en dan ontdooit dat het water er makkelijker uit loopt. Maar nog geen ervaring mee. Of sojabrokjes? Heb laatst een zak gekocht maar nog niet gemaakt dus van de week eens proberen.

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #738 Gepost op: 05 mei 2015, 13:28:51 »
Hou je van tempé? Is wat vaster en steviger (en anders) van smaak dan tofu. Pindasaus is dan wel vetter, maar dan krijg je meteen ook weer meer eiwitten binnen.

Door je ontbijt kan je wat walnoten doen, dat is in combinatie met de havermput een supercombi qua energieafgifte. Plus weer wat extra eiwitten.

Lastig dat je op zoveel dingen moet letten! Succes ermee   :)

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #739 Gepost op: 05 mei 2015, 14:03:53 »
Hi CarmenSD, leuk je weer te zien. :) Hier een incarnatie van cal¡mero.

Ik ontbijt meestal ook met havermout, en daar voeg ik behalve sojamelk ook yofu aan toe zodat het wat meer vult (en vaak mik ik er ook nog wat amandelschaafsel of -poeder doorheen, is ook een eiwitbron natuurlijk). En meestal doe ik er ook vers fruit door. Sap is ook leuk, maar ik geef de voorkeur aan heel fruit, is beter wat betreft vezels, toch?

W.b. tofu: je kunt bij de biowinkel tofu tamari (Provamel) kopen, die is best lekker gemarineerd al, en gerookte tofu van Viana, die is heel stevig en ook smaakvol (Provamel heeft ook gerookte tofu, die is iets minder stevig). Beide gebruik ik altijd zonder verdere bewerking; als ik zin heb om wat bewerkelijks met m'n tofu te doen koop ik wel naturel.

Tempeh is gerookt ook wel lekker, naturel vind ik zelf altijd een beetje naar stopverf ruiken dus die marineer ik dan graag (kost wel een beetje tijd inderdaad, maar kan ontzettend lekkere resultaten opleveren; ik eet nu best vaak tempeh).
Ik kan je ook dat 'afvalboek' van Isa Chandra Moskowitz (Appetite for reduction) aanraden , daar staan ontzettend lekkere recepten in, o.a. met tempeh, maar ook met tofu, bonen etc. Of gewoon niet specifiek eiwitrijk. De voedingswaarden staan erbij, dat is misschien wel makkelijk voor je.

Ja en sommige granen zijn vrij eiwitrijk, ik denk aan quinoa en freekeh. Dat misschien wat meer eten in plaats van pasta/pizza/rijst, misschien ook wel een leuke tip voor Muis, als je wilt minderen met de pasta. ;)
Ik wil vega bananenschuimpjes.