Vorig jaar was het plan 3 kg kwijt te raken, ik kwam er 2 aan
terwijl ik het hele jaar met mijn gewicht bezig was geweest (nogal halfslachtig weliswaar, vandaar waarschijnlijk ook het averechtse effect...). Per 6 januari ben ik opnieuw begonnen, dit keer niet halfslachtig maar met EEN PLAN
Ik had hier gelezen over de cronometer ofzo (dank Hizi) en heb daar gebruik van gemaakt om inzicht te krijgen in hoeveel (weinig) ik mag eten en wat dat het beste kan zijn. Die meter gebruik ik niet meer maar heeft me wel geholpen inzicht te krijgen.
Ik ontbijt met een shake van soja- of notenmelk met banaan en tarwekiemen, verder veel groenten en fruit, de groenten neem ik als bevroren soep mee naar mijn werk zodat ik ook voor de lunch niet verleid wordt, 's avonds eet ik vaak nog meer soep of een salade, daarbij een beetje van de normale daghap (zoiets dus: een beetje stamppot met een halve rookworst). Ik drink koffie met melk, thee, heel veel water en uitsluitend in het weekend mag ik alcohol. Voor tussendoor heb ik 3 á 4 stuks fruit bij me, die gaan niet altijd op maar ik voorkom dat ik hongerig over straat moet (met alle gevaren van dien
).
Één dag in de week mag ik zondigen maar dat wordt meestal twee dagen een beetje of twee keer een halve dag (het weekend heeft nou eenmaal 2 dagen).
Ik sport twee keer in de week (45 minuten spinklas en daarna nog 20 á 25 minuten krachttraining), ga veel minder met de lift ((bijna) alle trappen omlaag, 3 étages omhoog altijd 3 tot 5 soms, er wordt gewerkt aan uitbreiding op dit gebied) en loop tussen station en werk ipv de tram te nemen.
Al met al met al lijkt het een heel gedoe maar mede door de soepen is het eigenlijk simpel en goed vol te houden. Ik hoef er niet heel erg over na te denken en loop weinig gevaar hongerig langs allerlei verleidingen te moeten.
De soepen maak ik helemaal zelf zodat ik zeker weet dat er niet veel zout in zit.
En het resultaat mag er zijn, ik ben bijna zes kilo afgevallen dus ik ben al onder het streefgewicht dat ik vorig jaar niet kon bereiken. Kleding die ik al jaren niet meer aan kon (van voor studie en overgang) pas ik weer dus mijn garderobe breidt zich uit zonder dat ik een paskamer in hoef.
Ik ben nu aan het nadenken over wijzigingen de andere kant uit, ik wil dit voedselregime als uitgangspunt laten dienen voor als ik terug meer ga eten.