Vegatopia Forum

De Afval-Draad

brenda_lelie

De Afval-Draad
« Reactie #620 Gepost op: 01 juni 2013, 10:37:44 »
Gehoord van mensen dat ze er wel erg veel blauwe plekken van kregen en dat het veel minder fijn is dan een gewone hoepel. En ik kan me er ook wel wat bij voorstellen want de hoepel komt vrij hard tegen je buik steeds. Als die knobbels steeds tegen je buik komen moet dat haast wel pijn doen lijkt me.

Offline Sam

• 7.191
De Afval-Draad
« Reactie #621 Gepost op: 01 juni 2013, 19:09:57 »
Ik vind hem juist veel fijner dan een gewone hoepel, heeft bij mij veel meer effect omdat het harder werken is. Dat van je organen lijkt me een raar verhaal, die zitten echt wel stevig in je buik en worden daar niet door geraakt lijkt me. Die hoepel komt niet keihard tegen je buik steeds, hij draait gewoon om je buik heen zonder klappen. Ik heb geen blauwe plek gehad, ken ook niemand die er wel blauwe plekken van kreeg. Ja, het voelt een beetje beurs na de eerste keer, maar dat is echt alles.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
De Afval-Draad
« Reactie #622 Gepost op: 17 juni 2013, 15:24:27 »
Ik ben vorig jaar in een paar weken/maanden tijd 10 kilo aangekomen, voordat werd geconstateerd dat mijn schildklier niet meer goed werkte. Ondertussen ben ik wel iets van 5 kilo kwijt, maar die laatste 5 blijven er heel stabiel aanzitten.
Nu had ik zelf bedacht dat ik gewoon ging wachten tot mijn medicatie goed was ingesteld (dat is nog niet), maar ondertussen heb ik een nieuwe rolstoel nodig, en straks wordt die aangemeten op mijn maten nu, terwijl ik er toch echt vanuit ga dat ik die kilo's er ooit weer af krijg.

Eigenlijk wil ik nu dus gaan afvallen, maar ik zit een beetje vast. Ik vind minder eten niet zo'n goed idee, want zoveel eet ik nou helemaal niet. (ik kom de meeste dagen niet aan de 2000 kcal. Nu heb ik ook minder nodig natuurlijk, maar ik slik me nu al suf aan de vitaminepillen omdat ik gewoon niet zo'n goede bloedwaarden, en nu vind het voedingscentrum nog dat ik gezond eet) maar meer bewegen vinden mijn artsen niet zo'n goed idee, dus dan blijft ongeveer over dat ik gewoon extra schildkliermedicatie ga slikken.

Misschien moet ik een keer naar een dietist, maar heeft dat zin als ik nog niet goed ingesteld ben? (En is er nog een kans dat ik die andere 5 kilo met meer medicatie nog spontaan ga kwijtraken? Ik ben volgens mij nu weer een beetje bijgekomen, maar mijn TSH was ook weer gestegen, dus er lijkt echt een verband te zijn - wat beter vast te stellen zou zijn als ik mezelf vaker woog, maar zo ben ik niet.)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
De Afval-Draad
« Reactie #623 Gepost op: 17 juni 2013, 16:01:55 »
Die 2000 kcal per dag is bedoeld voor gezonde vrouwen die gemiddelde beweging krijgen en niet hoeven af te vallen. Als je heel weinig beweegt en wilt afvallen, zullen de kcal ook naar beneden moeten.

Ik check mijn calorie-inname weer sinds enkele weken (met de cron-o-meter) en als ik zo'n 1600 kcal per dag neem met 1 smokkeldag per week (2000+ kcal) val ik 1 kilo per week af.

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
De Afval-Draad
« Reactie #624 Gepost op: 17 juni 2013, 16:28:31 »
Hmm, dan zal ik toch echt moeten wachten tot datgene waar ik duizelig van ben opgelost is, want van minder eten wordt dat niet beter.

1 kilo per week vind ik wel fors. Ik zou tevreden zijn met 1 kilo per maand (als niet die rolstoelpassing eraankwam. Maargoed, ik barst niet uit mijn huidige stoel, dus misschien kan deze maat nog wel voor dit gewicht).

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
De Afval-Draad
« Reactie #625 Gepost op: 23 juni 2013, 01:29:42 »
Begin deze week is de medicatie weer opgehoogd, en afgezien van 24 uur hoofdpijn, voel ik me heel lekker. Maar ik heb het idee dat ik ook ietsje slanker ben dan aan het begin van de week. Weet niet zeker, stond voor het laatst op de weegschaal een maand of 3 geleden in het ziekenhuis, en daarvoor was het ook weer een tijd terug, ook in het ziekenhuis, maar mijn benen lijken iets strakker en mijn buik iets minder rond.

Overigens eet ik nog steeds aanzienlijk minder dan ik voor de operatie deed (recepten waar ik toen 2 porties uithaalde, en dan nog wat weinig had, eet ik nu 3-4 van, en dan nog gooi ik wat weg omdat ik vol zit) en ik beweeg iets meer - maar dat bewegen is vooral rolstoelrollen, dus dat zal wel niet zwaar meetellen. Maar voor de operatie was ik prima op gewicht (volgens mij dan - weer alleen in het ziekenhuis gewogen, maar ik vond het er wel prima uitzien allemaal) en stabiel. In theorie zou ik nu dus moeten gaan afvallen als mijn medicatie goed is (al ga ik dan waarschijnlijk ook meer trek krijgen).

Tenzij ik natuurlijk al last krijg van mijn leeftijd. We gaan het wel zien.

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
De Afval-Draad
« Reactie #626 Gepost op: 26 juli 2013, 11:04:03 »
Ik had het idee dat ik wat afgevallen was, dus ik ging op de weegschaal staan ter controle. Die gaf 80 kilo aan.

Ik was vorig jaar 62, toen de schildklier raar ging doen werd dat 73 en eerder dit jaar was ik 67.

Ik ga maar vanuit dat mijn weegschaal niet meer goed werkt (na 3x gebruiken ofzo, maar hij is wel nogal roestig), want ik neem aan dat het mij zou zijn opgevallen als ik opeens zoveel was aangekomen.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
De Afval-Draad
« Reactie #627 Gepost op: 26 juli 2013, 14:16:23 »
Ik weeg me wel eens bij de (dieren)arts... Die hebben dat ding geijkt (neem ik aan) en dan check ik thuis of het enigszins matcht met mijn weegschaal.

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
De Afval-Draad
« Reactie #628 Gepost op: 26 juli 2013, 14:36:06 »
Ik verwacht altijd dat er bij de sportschool wel iemand zou gaan klagen als het niet klopte.
This is between me and the vegetable!

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
De Afval-Draad
« Reactie #629 Gepost op: 26 juli 2013, 15:17:05 »
Ik weeg me wel eens bij de (dieren)arts... Die hebben dat ding geijkt (neem ik aan) en dan check ik thuis of het enigszins matcht met mijn weegschaal.
Die 67 en 72 zijn ook in het ziekenhuis gewogen, die zullen wel kloppen. Die 62 is meer dan een jaar geleden op mijn eigen weegschaal geweest, maar dat klopt wel ongeveer want ik paste toen in kleding waar ik een maand geleden niet in paste (en toen ben ik heel heftig mijn kledingkast gaan opruimen, dus ik heb dat ijkpunt niet meer).

Nouja, ik weeg nu ergens tussen de 60 en de 80 kilo, da's een prima marge, daar zit ik iig tussen. En ik val toch niet snel af, dus als ik over een paar maanden weer ergens in een ziekenhuis ben, dan kan ik me wel weer wegen.

De Afval-Draad
« Reactie #630 Gepost op: 17 augustus 2013, 14:04:47 »
Je moet ook niet teveel op de weegschaal letten.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
De Afval-Draad
« Reactie #631 Gepost op: 17 augustus 2013, 16:33:17 »
Je moet ook niet teveel op de weegschaal letten.

Maar bv. kledingmaat zegt ook niet alles als je kleding hebt met stretch erin. Ik ben 8 kilo kwijt sinds mei en nu pas staat mijn favo skinny niet meer mooi en begint het gewichtsverlies echt op te vallen.

De Afval-Draad
« Reactie #632 Gepost op: 17 augustus 2013, 17:29:49 »
Je kunt ook je lichaamsomtrek meten, foto's nemen en vergelijken etc.

Toen ik met creatine begon kwam ik heel snel vier kilogram gewicht aan, terwijl mijn buik wat smaller werd. Mijn jas zat eerst heel strak bij mijn buik en nu zit het wat losjes.

Offline bambi

• 5.560
De Afval-Draad
« Reactie #633 Gepost op: 17 augustus 2013, 20:13:50 »
Zomaar 1 a 2 kilo afgevallen. Toch wel leuk, zo'n weegschaal.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
De Afval-Draad
« Reactie #634 Gepost op: 17 augustus 2013, 21:06:34 »
Ik vind een weegschaal gewoon de makkelijkste manier om te kijken of ik gewoon goed zit. Ik weet dat ik rond de 62 kilo qua BMI weer okee ben en ik heb geen idee van met welke dijbeenomtrek dat is.

Ik kom gelukkig heel gelijkmatig aan, dus er zijn nu geen stukken die opvallend dik zijn ofzo en als ik 62 kilo ben, ben ik nog niet superslank (maar lager is me nooit gelukt zonder dat ik me ziek en zwak ging voelen, dus dat zal wel een goed gewicht zijn voor mijn lichaam) dus het is ook niet zo dat het verschil met nu heel opvallend is.

Maar ik denk wel dat ik zonder eigen weegschaal kan.

De Afval-Draad
« Reactie #635 Gepost op: 17 augustus 2013, 22:04:01 »
Het is niet slecht om je te wegen, maar er zijn gewoon dingen die de weegschaal niet vertellen. Het is normaal dat je gewicht schommelt en dat hangt van vele factoren af, dus het betekent niet altijd vetverlies.

Vaak verlies je ook een gedeelte van je vetvrije massa tijdens het afvallen, daarom is het aan te raden om kracht training te doen en je eiwit inname hoog te houden (ongeveer 1,5g * je streefgewicht in kg).

Het is ook goed voor je stofwisseling als je af en toe wat zwaarder wordt, zonder vetter te worden. Door bijvoorbeeld het opvullen van je glycogeen voorraden of het aanzetten van spiermassa. Als je je alleen op gewichtsverlies richt, hou je hier geen rekening mee en dan is de kans groot dat je stofwisseling naar de klote geholpen wordt.
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2013, 22:21:17 door Tofuslayer »

Offline meisbaer

• 5.622
De Afval-Draad
« Reactie #636 Gepost op: 17 augustus 2013, 22:08:21 »
En rond een bepaalde tijd van de maand ben ik altijd ietsje zwaarder, dus dan weeg ik me vaak expres niet  ;)

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
De Afval-Draad
« Reactie #637 Gepost op: 18 augustus 2013, 00:09:36 »
Het is niet slecht om je te wegen, maar er zijn gewoon dingen die de weegschaal niet vertellen. Het is normaal dat je gewicht schommelt en dat hangt van vele factoren af, dus het betekent niet altijd vetverlies.

Vaak verlies je ook een gedeelte van je vetvrije massa tijdens het afvallen, daarom is het aan te raden om kracht training te doen en je eiwit inname hoog te houden (ongeveer 1,5g * je streefgewicht in kg).

Het is ook goed voor je stofwisseling als je af en toe wat zwaarder wordt, zonder vetter te worden. Door bijvoorbeeld het opvullen van je glycogeen voorraden of het aanzetten van spiermassa. Als je je alleen op gewichtsverlies richt, hou je hier geen rekening mee en dan is de kans groot dat je stofwisseling naar de klote geholpen wordt.
Maar daar kan ik allemaal niets mee, en ondertussen heb ik wel last van mijn benen en zolang ik overgewicht heb is het makkelijk voor artsen om te zeggen dat het daardoor komt.

Overigens, als ik me 1-2 keer per jaar weeg, dan vallen gewone gewichtsschommelingen echt niet op. Maar ik ben in 1 maand 10 kilo aangekomen, dat merk je ook zonder weegschaal (en aangezien dat de enalaatste keer was dat ik mijn eigen weegschaal gebruikte, kan het ook meer of minder zijn geweest. Maar ik heb wel het idee dat ik toen het zwaarst was wat ik ooit ben geweest) en dan is een weegschaal handig om iedere paar maanden te kijken of het eraf gaat. Ik ben echt niet iemand die er iedere dag opstaat, maar hij is wel handig om te weten of ik de goede kant op ga.

De Afval-Draad
« Reactie #638 Gepost op: 18 augustus 2013, 10:36:50 »
Citaat
Maar daar kan ik allemaal niets mee, en ondertussen heb ik wel last van mijn benen en zolang ik overgewicht heb is het makkelijk voor artsen om te zeggen dat het daardoor komt.

Ik zou krachtoefeningen doen voor de benen. Het kan best dat je last hebt van je benen door overgewicht, maar als je benen sterker zijn, kun je meer hebben. Als je afvalt en daarmee ook spieren verliest, dan worden je benen alleen maar zwakker.

Citaat
Ik ben echt niet iemand die er iedere dag opstaat, maar hij is wel handig om te weten of ik de goede kant op ga.

Dat lijkt me prima. Als je zomaar 10 kg aankomt en verder niet hard getraind hebt, dan is het logisch dat het voornamelijk vet is.

Er is overigens niks mis met elke dag op de weegschaal staan, zolang je maar realiseert dat de weegschaal geen compleet plaatje geeft. 
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2013, 10:40:55 door Tofuslayer »

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
De Afval-Draad
« Reactie #639 Gepost op: 18 augustus 2013, 12:22:42 »
Ik zit in een rolstoel en mag niet sporten. Krachtoefeningen voor mijn benen zijn dus uitgesloten. Spierverlies heb ik niet, omdat ik wel fysio doe.
Ik weet vrij zeker dat ik geen last heb van het overgewicht, omdat het niet zo veel is (5-10 kilo denk ik nu - kinderen die hun boeken wél mee naar school nemen slepen net zoveel gewicht met zich mee) en omdat ik vooral last heb als ik zit.
Maar ik heb geen zin om nu naar een revalidatiearts te gaan en dan te horen dat ik eerst af moet vallen, dus ik probeer het andersom. (En mijn belangrijkste wapen is mijn schildkliermedicatie, zo kwam het eraan en zo moet het er ook weer af, maar dat gaat niet snel ).