Het beste kun je je inname en je verbruik enkele dagen tot een week zeer nauwkeurig bijhouden:
http://cronometer.com/download/50 kilometer per week fietsen klinkt veel (en is ook gezond, dus blijven doen), maar daar verbruik je niet zo heel veel kcal mee.
Weeg je echt een kilo teveel of heb je naar verhouding teveel vetweefsel? En zit het verdeeld over het hele lichaam, of op bv. de buik?
En waarom snoep je? Is het lekkere trek, verveling, honger?
Als het echt door honger komt, dan eet je niet regelmatig genoeg een maaltijd met daarin alle componenten: eiwitten (tussen de 15-30 gram per keer), vetten en koolhydraten. Bv. 2-3 gekookte eieren, met sla, tomaat, ui, knoflook, olijfolie. Of een curry van 150 g tempeh, 1 zoete aardappel, passata, specerijen en heel veel groenten.
Bij verveling/lekkere trek: alles de deur uit waar je niet van af kunt blijven. Dit werkt bij mij iig het beste, ik kan gewoon niet van iets lekkers afblijven als het in mijn buurt een beetje lekker staat te wezen. Dan moet het gewoon op;). Waar ik me het beste mee kan inhouden is heel pure chocolade; dat vind ik in grote hoeveelheden gewoon niet lekker.
Het kan zijn dat je veel te veel sport en dat je lichaam daardoor het vet gaat opslaan door de stress die dat veroorzaakt. En je krijgt nog aardig wat suikers binnen door de chocolade en het vruchtensap. Fruit kun je het beste in z'n geheel eten en chocolade mag, mits zo puur mogelijk (85% cacao) en idd maar een klein stukje per dag.
Je kunt verschillende dingen uitproberen, waaronder krachtsport in combinatie met meer eiwitten eten. Zo krijg je meer spierweefsel, want gezond is en meer kcal verbruikt dat vetweefsel. Eet voldoende kcal (uitrekenen, niet teveel en hoogstens een klein beetje te weinig) en zorg dat zeker 80 gram daarvan eiwit is en de rest vd kcal netjes verdeeld over vetten (de juiste vetten: olijfolie, kokosolie, lijnzaadolie, grasroomboter, verse ongebrande noten, avocado - geen olieen van andere planten of margarine/halvarinetroep).
Je moet zelf uitproberen of je je beter voelt bij wat meer vetten of meer koolhydraten.
Evt. kun je daarbij een poos geen granen eten, of hoogstens wat rijst. Gebruik voor de koolhydraten dan aardappel, zoete aardappel, groente, fruit.
Er zijn geen kant-en-klare oplossingen die voor iedereen werken, maar de juiste verhouding tussen wat je eet en wat je verbruikt is een heel belangrijke factor, zeker bij extreem overgewicht. Bij een klein overgewicht en een verkeerde vet-spierweefselverdeling zou de verhouding tussen de proteine-khd-vetten wel eens een belangrijkere rol kunnen spelen, en het vermijden van bepaalde ingredienten, zoals zuivel, tarwe en/of fruit, of het verminderen van koolhydraten.
Een goede site met veel info over afvallen is bv. deze:
http://www.marksdailyapple.com/search-results/?cx=004987908667488763946%3Akd-fp2c7jek&cof=FORID%3A11&ie=UTF-8&q=losing+weight . Hij is wel primal, maar redelijk vega-vriendelijk (vergeleken met een groot deel vd primal-wereld).