het heeft met de stand van je bekken te maken, als je dat niet meedraait kun je nooit verder komen dan met je vingertoppen aan de grond (denk ik, dat is hoever ik kom als mijn bekken niet goed staat, dat is dan puur op ruglenigheid) maar als je je bekken omklapt kun je je lijf tegen je bovenbenen aanleggen en kom je veel verder. en als je het met volledig gestrekte benen wilt doen moet je je hamstrings oprekken.
ik kan het niet meer staand, dan val ik om, dus ik ga proberen uit te leggen hoe je je bekken indraait als je op de grond zit. als je gewoon naar voren reikt met je armen, blijven je billen ongeveer op de dezelfde plek, en je rug buigt onder de ribben. Maar als je dan je onderrug ontspant en je billen een beetje ontspant kun je je lijf veel dichter bij je benen krijgen en komen je armen dus veel verder. het is gewoon een trucje.
op de basisschool deden we het eens met gym en niemand kon het, tot een meisje wat heel fanatiek aan atletiek deed en het trucje al kende, bij iedereen het bekken zachtjes vastpakte en de goede kant op draaide, toen kon bijna iedereen het. maar kinderen zijn natuurlijk vrij lenig.