Over een paar dagen komt mijn oom met mijn twee nichtjes op bezoek. Mijn oudste nichtje (18 jaar) is nogal voloptueus (volgens mij zit het in de genen, haar vader is een Griek, wiens identiteit we nooit hebben kunnen achterhalen
). Na jaren aanmodderen is ze nu vastbesloten af te vallen met een shakedieet, waar ik fel op tegen ben (eenzijdig, vies, te weinig voedingsstoffen). Mijn oom heeft een lichte vorm van diabetes. Aan ons dus de taak om hun verantwoord en lichtverteerbaar voedsel aan te bieden. En dan ook nog eens vegetarisch (nee, dat is zeker geen beperking, integendeel).
De avondmaaltijd is vrij makkelijk. Indiase gerechten, of midden-oosters, of gewoon spaghetti aglio, olio e peperoncino met salades. De dames lusten geen wortel (
), maar voor de rest zijn ze erg gemakkelijk. In ieder geval lekker uitgebreid en nogal vegan.
Ontbijt is al wat lastiger. Brood met kaas en dergelijke is een leuke calorieval (maar lekker, en je kunt daarna prima de lunch overslaan - maar hoe leg je dat uit). Om in plaats daarvan müsli met yoghurt te serveren, vind ik ook nogal karig. Misschien toch volkorenbrood met beleg als humus, kerstomaatjes, Frischkäse en dergelijke?
Als lunch dan toch maar groentesoep (mijn lunch-groentesoepdieet, zo'n vijf jaar geleden, was erg effectief en lekker)?
En drankjes? Ik kan natuurlijk - zoals ze het gewend zijn - stomweg cola-light en 7'up-light kopen (overdag drinken ze vooral thee en onze Bünting-thee is hemel op aarde), maar liever serveer ik bubbels met een smaakje (limoensap, granaatappelsap, dat werk).
Oftewel: ik wil in korte tijd laten zien dat je ook zonder shake-dieet of light-troep lekker kunt ontbijten, lunchen, snacken en eten. En dan vooral inspireren en niet betuttelen. Tips van harte welkom.