Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.564
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24220 Gepost op: 11 september 2024, 10:24:42 »
Met mede-conferentiegangers at ik in een Pools restaurant in Poznan, Modra Kuchina. Vooraf perfecte aardappeltjes uit de oven met zure room en (ietwat overbodig modernig) hennepzaad. Het hoofdgerecht zou een dumpling met 'mock duck' zijn, het bleek een soort gestoofd broodje (vergelijkbaar met bapao) gevuld met champignons te zijn, erg smakelijk, met rode kool en een zoetzuur sausje op basis van bessen. Zeker geen zomers gerecht, dus hiermee is voor mij het herfstseizoen echt begonnen.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sven

  • *****
  • 3.905
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24221 Gepost op: 11 september 2024, 12:03:40 »
Vorige week de hele week gaan kamperen in de Duitse Moezelstreek. Op de kampeerplek (geen camping) is er een gasbarbecue en een enkele kookplaat. Dit jaar heb ik wel wat meer inspanning gedaan om niet enkel aardappelsalade en vegaworstjes te eten zonder culinair te gaan doen. Aluminiumbakjes helpen dan wel een stuk.

Dinsdag: courgette, puntpaprika en feta in een bakje. Daarbij kant-en-klare bulgursalade
Woensdag: gegrilde puntpaprika, vegaburger, kleine portie aardappelsalade, kerstomaatjes
Donderdag: kastanjechampignons en puntpaprika met zure room met kruiden in een bakje. Daarbij kant-en-klare rösti.
Vrijdag: gegrilde puntpaprika, vegaworstjes, de rest van de aardappelsalade, kerstomaatjes
Zaterdag: gegrilde pompoen, gegrilde "gewone" paprika, halloumi, kant-en-klare couscoussalade

Maandag en dinsdag terug thuis: Chinese kool en kastanjechampignons in een kruidige tomatensaus. Daarbij eerst rijst en dan noedels.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Sam

  • ******
  • 7.145
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24222 Gepost op: 11 september 2024, 19:11:53 »
Stamppot spinazie.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sven

  • *****
  • 3.905
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24223 Gepost op: 11 september 2024, 20:16:11 »
Soep van gegrilde biet en aardappel met room, insalata pantesca.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.564
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24224 Gepost op: 12 september 2024, 01:21:13 »
Een goede conferentiedag in Polen, culinair wat teleurstellend. Ik heb een appartement in Poznan, klinkt luxe en dat is het ook, maar gek genoeg goedkoper dan een hotelkamer. Mijn ontbijt was vrij bescheiden, stokbrood met kaas en kerstomaat, maar wel lekker in rust in mijn appartement, met Nederlandse ochtendradio. Voor de vegetariërs waren er bij de lunch ietwat saaie groentewraps, kleine broodjes met camembert met granaatappel of zo, en hummus met wat snoepgroenten. Het conferentiediner was in de mensa, waar ik een half bordje met aardappel en pompoen en een klein kommetje groentesoep kreeg. Wellicht was dit met opzet, want er kwamen nog vele hapjes, helaas grotendeels met vl33s. Je kunt je voorstellen dat we in de bar nog wat borrelsnacks hebben besteld. In combinatie met de grote loopafstanden en het vele traplopen is het eigenlijk niet zo verkeerd, na de conferentie ben ik gewoon fitter dan ooit  ;D.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.590
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24225 Gepost op: 12 september 2024, 21:58:08 »
De mini-naan moesten nodig op, dus dan maar curry  :angel:. Paneer met een milde tomaten-kokossaus, met veel zaadjes en garam massala.
Daarbij bloemkoolcurry ( met o.a. kokosmelk, kikkererwtenmeel, kurkuma en kerrieblaadjes) en bietjesraïta. Was een kleurrijke boel op het bord.


Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.564
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24226 Gepost op: 12 september 2024, 23:25:56 »
Bij een interessante demosessie stond er een buffet met lekkere hapjes, waaronder erg goed gemarineerde aubergineschijven en bietencarpaccio, en smakelijke kaasjes. Daarna hebben we in een restaurant nog een kleine maaltijd gegeten, ik had pierogi gevuld met zuurkool en room. Verder nog een pul bier, live muziek en goede gesprekken.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.564
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24227 Gepost op: 13 september 2024, 23:38:23 »
De laatste conferentiedag. Net als gisteren werd als lunch zoetigheid geserveerd, we zijn er nog niet over uit of dit nu een Poolse gewoonte is of dat de organisator dit als moedig excuus gebruikte om een foutje in de catering recht te strijken. Ik heb bij een supermarkt twee broodjes, kaas en kerstomaat gekocht. Ook prima.

Vanavond gingen we met een groep van zo'n vijftien personen uit eten. Een collega heeft ons bij een Mexicaan naar binnen getrokken. Ik vond het wel nostalgisch, want er wordt nog steeds hetzelfde eten geserveerd als die foute maar goedkope Mexicaanse restaurants in mijn studententijd, zo'n vijfentwintig jaar geleden. We begonnen met nacho's met dips, waarvan de guacamole in ieder geval zelfgemaakt was. Lekker multiculti - en omdat er verder ook niet veel vegetarische keus was - heb ik in het Poolse Mexicaanse restaurant een halloumiburger besteld. Ach, heb ik dat ook weer eens beleefd, en het was buitengewoon gezellig.

Morgen ontbijt ik met de tweede helft van een lekker (klein) simpel maar smaakvol brood met stevige korst dat ik gewoon bij de Lidl heb gekocht. Waarom verkopen ze dat soort brood in Nederland niet? (Kristof: omdat wij de enigen zijn die het zouden kopen.)
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.590
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24228 Gepost op: 14 september 2024, 11:42:00 »
Ja, dat brood bij de Lidl in Duitsland is ook altijd prima. Leuk om te horen over je Poolse eetavonturen   :)

Wij gingen gisteren naar de IKEA, en heb thuis geheel in stijl gekookt. Bietjes met ardappels en Zweedse balletjes van de Veg. slager. Erbij zoals het hoort roomsaus, naar een recept van de IKEA website. Ik had de saus vegetarisch gemaakt door alleen groentebouillon te gebruiken, en een beetje dille toegevoegd (want lekker bij bietjes). Het recept gebruikt een beetje sojasaus, wat een beetje een champignonsmaak geeft.
« Laatst bewerkt op: 14 september 2024, 22:36:17 door meisbaer »

Offline Sven

  • *****
  • 3.905
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24229 Gepost op: 14 september 2024, 17:17:43 »
Wanneer ik in de Poolse winkel ben, koop ik ook vaak brood. Sommige Belgische supermarktbroden zijn aanvaardbaar, maar zeker niet allemaal.

Gisteren 25-jarig huwelijksfeest van vrienden. Vooraf brood met kaas & smeersels, daarna (maïs)tortilla's met pulled oesterzwam en heel wat toppings, toe brownies, cheesecake en taart.

Vanmiddag bij mijn ouders: ovenschotel van courgette, tomaat en feta. Daarbij ravioli met paddenstoelenvulling.
« Laatst bewerkt op: 14 september 2024, 21:04:44 door Sven »
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.564
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24230 Gepost op: 14 september 2024, 20:54:21 »
Na thuiskomst bij mijn vader had ik zin in iets lichts en verwarmends. Ik heb snel een chili in elkaar gedraaid van kidneybonen, paprika en courgette. Aan koolhydraten had ik geen behoefte.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.590
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24231 Gepost op: 14 september 2024, 22:40:06 »
Tomatengnocchi met een romige saus met ui, prei, knoflook veel bloemkool en zachte geitenkaas.

Offline niewied

  • *****
  • 1.911
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24232 Gepost op: 15 september 2024, 16:03:58 »
Een goede conferentiedag in Polen, culinair wat teleurstellend. Ik heb een appartement in Poznan, klinkt luxe en dat is het ook, maar gek genoeg goedkoper dan een hotelkamer. Mijn ontbijt was vrij bescheiden, stokbrood met kaas en kerstomaat, maar wel lekker in rust in mijn appartement, met Nederlandse ochtendradio. Voor de vegetariërs waren er bij de lunch ietwat saaie groentewraps, kleine broodjes met camembert met granaatappel of zo, en hummus met wat snoepgroenten. Het conferentiediner was in de mensa, waar ik een half bordje met aardappel en pompoen en een klein kommetje groentesoep kreeg. Wellicht was dit met opzet, want er kwamen nog vele hapjes, helaas grotendeels met vl33s. Je kunt je voorstellen dat we in de bar nog wat borrelsnacks hebben besteld. In combinatie met de grote loopafstanden en het vele traplopen is het eigenlijk niet zo verkeerd, na de conferentie ben ik gewoon fitter dan ooit  ;D.
Was u in Warsachau/ Wij aten daar prima veggie in de mensa in een schitterend gebouw.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline niewied

  • *****
  • 1.911
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24233 Gepost op: 15 september 2024, 16:08:43 »
Gisteren glasmie goreng (met wortel, ui, knoflook), gebakken rooktofu, sperziebonen, gewokte spitskool en ui.
Vandaag rest bietrisotto, weer gebakken rooktofu, pesto van rucola/zeewier.zonnebloempit, olijfolie (k. en k., gekregen van schoonzoon uit een pakket no waste producten) en wellicht een slaatje.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline niewied

  • *****
  • 1.911
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24234 Gepost op: 15 september 2024, 16:13:32 »
Afgelopen donderdag aten we in het restaurant van de MBO koksopleiding Rooipannen in Eindhoven Superb veggie 4 gangen menu, echt goed, wel veganistisch. We eten daar regelmatig, nou ja, drie keer per jaar. Altijd goed en reuze betaalbaar. Veggie is standaard te bestellen bij de reservering.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.564
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24235 Gepost op: 15 september 2024, 20:27:49 »
Was u in Warsachau/ Wij aten daar prima veggie in de mensa in een schitterend gebouw.
Ik was in Poznan, ook in een schitterend en imponerend gebouw.

Vanavond aten Kristof en ik eindelijk weer samen en weer thuis. Spaghetti aglio et olio met erbij gestoofde bloemkool, bleekselderij, bospeen en kidneybonen, met Zaubergewürz.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.145
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24236 Gepost op: 15 september 2024, 21:57:49 »
Pizza, met lekker veel jalapenos.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

  • ******
  • 7.145
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24237 Gepost op: 16 september 2024, 20:13:44 »
Sushi, met avocado, omelet, gegrillde rode paprika, wortel en komkommer. Met wasabi, gember, sojasaus en lekker veel geroosterde sesamzaadjes.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.564
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24238 Gepost op: 16 september 2024, 20:43:28 »
Het herfstseizoen is nu echt begonnen. Er liggen weer spruitjes en pompoen in de schappen. Wij aten vanavond spruitjesstamppot met erbij twee bonenburgertjes.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.590
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24239 Gepost op: 16 september 2024, 21:13:58 »
Gisteren mihoen met Thaisige curry. Met gebakken tofu, paprika, lenteui, wortel, taugé, prei, bloemkoolstronk, pinda's en bamboescheuten.  Ik had een beetje saus apart gehouden en met het bietenkookvocht dat ik eerder had bewaard  een soepje gemaakt voor de lunch vandaag.

Vanavond had mijn vriend weer eens gekookt; aardappelkroketjes met een stoofpotje.