Hi,
Mijn moeder beweerde bij hoog en bij laag dat rauwe eieren 'gezonder' waren dan gekookte. Hoe dat zat wist ze niet. Dat had ze van haar moeder geleerd. Tijdens mijn studie leerde ik van de biochemici en biologen l anders. Rauwe eieren slechter verteerbaar dan (hard ) gekookte en doorgebakken. Ik laat de salmonellakwestie maar weg: daarom alleen al eet ik zelfs geeen gepocheerde eieren noch zachtgekookte of spiegeleieren met een niet doorgebakken dooier. En nu opeens weer iets nieuws: geef mensen die op intensive care liggen niet te veel eiwit. Dan worden ze sneller fit. Dat is dus voklomen tegen het gangbare paradigma.
Welaan: Ik word luier met koken. Mijn vrouw is gelukkig nog volop in de weer. Maar we gaan wel vaker ook uit eten. Hier in omringende dorpen zijn excellente restaurants met veggie menu's (Titus in Megen, Le Sable in Zandoerle/Veldhoven). En er is een vega Japans restaurant F Life in Veldhoven gekomen. Gevolg van ASML in Veldhoven met veel buitenlandse werknemers. Jammer genoeg is het Indiase restaurant op de Tech Campus in Eindhoven er slechter op geworden (nieuwe uitbater, meen ik). Op de vele restaurantjes op de TUE is er een muizenplaag, zo meldt een krant. Maar veggie eten is daar geen probleem. Andere tijden, immigratie heeft eetpatronen duidelijk beïnvloed. Zou minister Faber alleen Nederlandse pot eten? Zijn er veggies in de regering, de kamer (zeker bij P.vd Dieren), hoeveel?
Welnu, vandaag basmatirijst, tauge gebakken met knoflook, tjap tjai (chop suey, cap cai) waarin tahoe.
Gisteren salade van hardgekookt(!) ei/augurk/courgette/appel/mayonnaise, buffelmozza met knoflook en olijfolie, girasol (AH), worteltjes.