Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

0 leden en 26 gasten bekijken dit topic.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.573
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #22900 Gepost op: 21 mei 2023, 19:34:03 »
Ik ben de dag lekker laat begonnen met een brunch: Turks brood gevuld met kaas, spinazie, champignon en bosui, en broodjes met afwisselend beleg, waaronder gemarineerde tempeh uit de oven en een snelle spread van bruine bonen, sjalot, tomatenpuree en een scheut citroensap.

Gist wordt klaarblijkelijk erg blij van het huidige weer, merkte ik bij het broodbakken, dus ik heb vanavond toch spontaan een pizza in elkaar gedraaid, met inderdaad een zeer goed gerezen deeg. Belegd met tomatensaus, aubergine, champignon, sjalot, olijven, mild ingelegd pepertje en mozzarella.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.594
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #22901 Gepost op: 21 mei 2023, 22:28:51 »
Ik had vandaag als proef gekookt uit het boek Vega Blauw, maar het viel tegen.

Misschien precies pech met de gekozen recepten. Maar bij de jackfruit-kokoscurry klopte er volgens mij iets niet met de hoeveelheden. 30 gram gedroogde kurkuma, 40g knoflook (dat is ongeveer een hele bol) en dat voor een recept voor 4 personen?

Ik had dit al minstens gehalveerd, maar meer dan 1 a 2 tl kurkuma is echt te veel. Het was dus ook veel te sterk geworden en niet heel lekker, helaas.

Erbij tofu in een tamarinda-sojasaus die ok was, en een soort van atjar van komkommer, paprika en rode ui. Met witte rijst.

Offline niewied

  • *****
  • 1.913
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #22902 Gepost op: 21 mei 2023, 22:42:08 »
Vandaag kokosrijst, dupuislinzengumbo, gefrituurde groene asperge, gebraden spinazie, soep van peterseliewortwl, kokos en asperge.
Morgen komt oude vriend die ik al sinds mijn 13e ken plus een van zijn dochters, inmiddels ook al op leeftijd. Menu:
•       Frituur (groene asperges, witte champignon), bloemkoolsalade
•   Soep (peterseliewortel, kokos, asperge)
•   Witte asperge, rode biet, truffelaardappelgratin (gekocht bij de groentenboer)
•   Dessert indien gewenst
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Sven

  • *****
  • 3.907
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #22903 Gepost op: 22 mei 2023, 00:03:31 »
Salade van bruine bonen en witlof. Met gebakken polentaplakken.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.573
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #22904 Gepost op: 22 mei 2023, 19:08:20 »
Een lasagne met laagjes kortgewokte spinazie (met prei, champignon, pepertje) en vegan bechamelsaus, afgerond met een beetje mozzarella dat ik nog van gisteren over had.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sven

  • *****
  • 3.907
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #22905 Gepost op: 22 mei 2023, 21:59:40 »
Opgebakken sojabrokjes, rode kool, gekookte aardapoels.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #22906 Gepost op: 23 mei 2023, 15:00:02 »
Pasta met extra veel groente en linzen (en tomatensaus).

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.573
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #22907 Gepost op: 23 mei 2023, 19:05:34 »
Een lekkere curry van broccoli, bloemkool, bospeen en kikkererwten in een kruidige kokossaus. Erbij basmatirijst.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.594
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #22908 Gepost op: 23 mei 2023, 21:56:23 »
Gisteren stoofpotje met no beef reepjes van vivera. Erbij ovenfrietjes.
Vandaag mie met o.a. bloemkool, prei en wortel. En nootjes.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #22909 Gepost op: 23 mei 2023, 22:40:26 »
Ik had vandaag als proef gekookt uit het boek Vega Blauw, maar het viel tegen.

Ik heb al best een aantal recepten gekookt uit dit boek en ze kloppen helaas bijna allemaal echt helemaal niet. Ook een recept met bv een derde potje korianderpoeder, tempeh in deegjasje waar 10x meer water in moest dan voorgeschreven, een recept dat anderhalf uur moest stoven maar na 20 minuten al enorm gaar was, een sausje met maïzena waarin de verhouding met water er 6x te weinig water was en tofu die niet 3 maar 20 minuten moest stoven.
Er is daar iets erg misgegaan. Jammer, want het boek kost wel 30 euro.
,,,,فلافل

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.594
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #22910 Gepost op: 23 mei 2023, 23:32:38 »
Bij een restaurant kook je meestal grotere hoeveelheden, ik denk dat daar iets is misgegaan bij het berekenen van kleinere porties.

Ook vermoed ik dat sommige recepten normaal met vlees worden gemaakt, en daardoor een langere stooftijd nodig hebt. En dit niet is aangepast voor bv jackfruit, wat al in principe gaar is als je het uit blik gebruikt.

Ik had even kort contact met Joke, en ze gaf aan dat de kurkuma inderdaad verse ipv gedroogde moest zijn. Ze had alleen helaas geen tijd om er verder mee aan de slag te gaan en verwees mij door naar het restaurant zelf voor de recepten.

Dus ik denk een gevalletje leuk idee, maar niet zo goed gelukt.

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #22911 Gepost op: 24 mei 2023, 09:48:25 »
mexicaanse roerbak met zwarte bonen, tortillachips met haverfraiche/ vegan kaas/ jalapeno. Met lekker veel koriander.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.573
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #22912 Gepost op: 24 mei 2023, 19:21:27 »
Spinaziestamppot, tofuschnitzeltjes (geslaagd, bestreken met een 'beslagje' van bloem, mosterd en kala namak, dan in panko gewenteld) en een champignon-preistoofje.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sven

  • *****
  • 3.907
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #22913 Gepost op: 24 mei 2023, 22:14:17 »
Gisteren een pak friet met een vega frikadel tussen 2 afspraken door. 's Middags had ik wel al een flinke salade van rode biet, wortel en linzen.

Vandaag rest van maandag: rode kool, opgebakken sojabrokjes, aardappels opgebakken met flink wat kruiden (paprika, knoflook, komijn...).
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #22914 Gepost op: 25 mei 2023, 15:26:02 »
Restant van de mexicaanse roerbak (met tortillachips uit de oven met vegan kaas + jalapenopepers)

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.573
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #22915 Gepost op: 25 mei 2023, 19:38:44 »
Gebakken polentaplakken met erbij broccoli, bleekselderij en bruine bonen in een lichte, citroenige tomatensaus.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sven

  • *****
  • 3.907
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #22916 Gepost op: 25 mei 2023, 20:05:23 »
Curry van ongepelde rode linzen (die blijven wel stevig), tomatenblokjes, spinazie, yoghurt en de gebruikelijke specerijen. Met rijst.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.594
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #22917 Gepost op: 25 mei 2023, 20:37:58 »
Gisteren: pastasalade met o.a. ijsbergsla, bloemkool en veg kipreepjes.
Vandaag: droge aardappel-bloemkool curry, en veg balletjes die in een tomatensaus met o.a. gember, koriander en garam massala gestoofd waren. Met komkommerraïta, mangochutney en rijst.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.573
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #22918 Gepost op: 26 mei 2023, 21:26:29 »
Een wok van mie, tempeh, bospeen, spitskool en katjangs, op smaak gebracht met knoflook, sjalot, gember, sojasaus en sesamzaad.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.594
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #22919 Gepost op: 27 mei 2023, 00:09:32 »
Asperges met gekookte aardappels in schil, hardgekookt ei en wittensaus met daslook, bieslook en nootmuskaat. Mijn vried had bloemkool ipv asperges. Het waren echt dikke asperges.

Ik had weer expres te veel witte saus gemaakt en daarmee met het kookvocht en de "kontjes" soep gemaakt.