Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

0 leden en 54 gasten bekijken dit topic.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.594
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #21320 Gepost op: 03 februari 2022, 21:25:53 »
Chili met kidneybonen, mais, wortel, courgette, paprika, ui en prei. Erbij kwark en tortillachips.

Als lunch had ik een groentesoepje, gemaakt van het kookvocht van die groenten van gisteren, plus nog van die groenten die ik had achcter gehouden. Met een beetje vermicelli.

Voor morgen heb ik alvast een salade gemaakt van mais, kidneybonen, ui, tomaat, veel limoensap en koriander.

Offline niewied

  • *****
  • 1.913
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #21321 Gepost op: 04 februari 2022, 12:43:23 »
Gisteren
Somosa: tarwemeel/tarwebloem/wat specerijen/gist, boter. Ik bevorder de gistgroei eerst met in een  papje van lauw water, meel en een beetje marmite voor de aminozuren die de gistgroei versnellen.
Deeglappen, ronde stukken uitgestoken en gevuld met een mengsel van doperwt die nu anders heet, wortel, aardappel, specerijen (zoals komijn, garam masala, asafoetida, korianderzaad), zout. Frituren. Erbij papadam(dum) dat in sommige delen van India ook papar wordt genoemd. Die papadams waren al heel oud maar ze lieten zich nog goed frituren. Nadeel is dat dit bij vrjj hoge temperatuur moet en daarna kun je de frituurolie wel weggooien. Erbij nog vijgen chutney met vijgen uit eigen tuin en een mengsel van yoghurt en lime chutney. Voorts dal van rode linzen, gebakken ui/knoflook/wortel/peterseliewortel, bouillonpoeder, laurierblad, garam masala. Venloosch wit (volgens etiket het beste van Nederland; onzin), Santa Christina 2020, Amoro Passo 2014 (prima), Elzasser Pinot Blanc 2019, alles van AH.
Vandaag
Gratin Nuenenois en wellicht een salade.


« Laatst bewerkt op: 04 februari 2022, 12:59:47 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Sam

  • ******
  • 7.148
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #21322 Gepost op: 04 februari 2022, 13:48:31 »
Tip: papadams/poppadoms kun je perfect in de magnetron maken. Veel minder vet en net zo knapperig. Scheelt weer frituurolie weggooien  :)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.594
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #21323 Gepost op: 04 februari 2022, 20:25:10 »
Gisteren
Somosa: tarwemeel/tarwebloem/wat specerijen/gist, boter. Ik bevorder de gistgroei eerst met in een  papje van lauw water, meel en een beetje marmite voor de aminozuren die de gistgroei versnellen.
Deeglappen, ronde stukken uitgestoken en gevuld met een mengsel van doperwt die nu anders heet, wortel, aardappel, specerijen (zoals komijn, garam masala, asafoetida, korianderzaad), zout. Frituren. Erbij papadam(dum) dat in sommige delen van India ook papar wordt genoemd. Die papadams waren al heel oud maar ze lieten zich nog goed frituren. Nadeel is dat dit bij vrjj hoge temperatuur moet en daarna kun je de frituurolie wel weggooien. Erbij nog vijgen chutney met vijgen uit eigen tuin en een mengsel van yoghurt en lime chutney. Voorts dal van rode linzen, gebakken ui/knoflook/wortel/peterseliewortel, bouillonpoeder, laurierblad, garam masala.

Dit klinkt echt heel erg lekker, precies waar ik zo van hou!  :vork:

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.594
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #21324 Gepost op: 04 februari 2022, 20:25:49 »
Tagliatelle met blauwe kaas, bloemkool dn broccoli.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #21325 Gepost op: 04 februari 2022, 22:00:17 »
Hier ook tagliatelle, met pompoensaus, lekker op smaak gebracht met knoflook, pepertje, salie en citroen.

Gisteren van de Keuringsdienst van Waarde geleerd dat ik net zo goed supermarktmie had kunnen gebruiken  :P.
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2022, 16:17:23 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #21326 Gepost op: 04 februari 2022, 22:45:26 »
Gisteren van de Keuringsdienst van Waren geleerd dat ik net zo goed supermarktmie had kunnen gebruiken  :P.

Grappig, ik gebruik juist tagliatelle als vervanging van mie.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #21327 Gepost op: 05 februari 2022, 20:21:50 »
Pizza! De mijne belegd, van binnen naar buiten, met paprika en olijf, champignons en verse tijm, en aubergine. Lekker, ook die afwisselende smaken.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #21328 Gepost op: 05 februari 2022, 20:27:31 »


Ik heb al jaren pasta van Grand Italia, maar Picnic verkoopt die niet meer.  Nu al twee andere merken geprobeerd en ik vind ze allebei niet lekker, taai. Wat is jullie favoriete pasta merk?

In een bijlage van de Gazet van Antwerpen testte chef Gusti van het Italiaanse restaurant Il Trionfo uit Knokke 12 pakken droge spaghetti uit. Winnaar was De Cecco (9,5 op 10), daarna Combino (Lidl) en Rummo (Carrefour), 9/10. Boni selection, huismerk van Colruyt, en Barrilla allebei 8,5 op 10. Panzani scoorde het laagst (5,5 op 10), te dunne pasta en plakkerig.
De prijsverschillen vallen wel op: De Cecco 2,75, Barilla 1,65, Combino 0,55, Rummo 2,19, Boni Selection 0,59.
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2022, 08:39:25 door karl »

Offline Sven

  • *****
  • 3.906
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #21329 Gepost op: 06 februari 2022, 11:32:33 »
Goedkope huismerken kunnen verrassen. Sommige producten zijn hetzelfde als de grote dure merken. Andere producten zijn dan echt minder in kwaliteit. Van het Delhaize huismerk 365 heb ik zowat alles uitgeprobeerd. Bepaalde dingen blijf ik kopen (tomaten uit blik, bloem, rijst, bepaalde kazen) andere laat ik liggen omdat de kwaliteit toch wel minder is (groentebouillon, koffie, mozzarella, literpak yoghurt).

Ik heb wel voor 2 dagen gekookt, zoals vaker. Savooiekool met champignons. Daarbij een kaassaus op basis van Zwitserse fondukaas (uit het Zwitsers dorp waar de zus van mijn schoonbroer woont) en melk/witte wijn. Zo blijft het kaasfondugevoel behouden. Gisteren met ovenfriet, vandaag wellicht met pasta (macaroni van 365, over van de witlof mac & cheese).
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.594
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #21330 Gepost op: 06 februari 2022, 12:04:20 »
Gisteren volkoren wraps met kerrieaardappels, bloemkool, paprika en hardgekookt ei.

Ik vind de pasta die ze als extra verkopen in de Italiaanse weken ook altijd prima, vooral de trottole.

Offline niewied

  • *****
  • 1.913
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #21331 Gepost op: 06 februari 2022, 16:26:35 »
weer eens gasten (2):
•   Pizza met pesto en slablaadje
•   Soep (paprika, venkel, wortel, specerijen)
•   Gestoofde, gebakken aubergine met nattomiso, gemarineerde zijdetofu, coulis van paprika en frisse room, geroosterd rozijnen-/notenbrood
•   Nog te bedenken nagerecht (soes, ijs of combinatie of niks)

NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Sam

  • ******
  • 7.148
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #21332 Gepost op: 06 februari 2022, 19:36:34 »
Met kaas gevulde ravioli, champignon-kaassaus, spinazie met een teentje knoflook gebakken, bruschetta ook met een teentje knoflook en cherry tomaatjes, komkommersalade.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #21333 Gepost op: 06 februari 2022, 19:55:07 »
Tagliatelle in salieboter. Erbij gestoofde spruitjes, bloemkool, bospeen, bleekselderij en bruine bonen, gekruid met citroensap, -rasp, nootmuskaat, peper, laurierblad. Blijft een favoriet van ons.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline niewied

  • *****
  • 1.913
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #21334 Gepost op: 07 februari 2022, 15:17:47 »
Dal van rode linzen (en in olijfolie en ghee gebakken ui/paprika/wortel/gember/knoflook/venkel knoflook plus asfoetida.komijn), basmatirijst, vijgenchitney, mango pickle, verse mango, zijdetofu (weer, ik vind die erg lekker), bieren, wijnen, thee.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #21335 Gepost op: 07 februari 2022, 20:05:44 »
Gebakken aardappeltjes en bloemkool met een volwassen papje.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.148
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #21336 Gepost op: 07 februari 2022, 21:49:44 »
Erwtensoep, met een vega rookworstje van de vegetarische slager. Erbij volkoren pistoletjes met een knoflook botertje.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sven

  • *****
  • 3.906
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #21337 Gepost op: 07 februari 2022, 22:31:15 »
Plakken knolselder uit de oven. Daarbij zilvervliesrijst met linzen.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.594
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #21338 Gepost op: 08 februari 2022, 01:19:59 »
Een pan met Mexicaanse wokgroenten, wokstukjes en kleine aardappeltjes, met bkik tomatenblokjes.

Vanavond na mijn avonddienst nog een Thais soepje gemaakt voor de lunch voor morgen (en overmorgen). Met mais, prei, taugé en gedroogde shitake, santen en allerlei kruiden.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #21339 Gepost op: 08 februari 2022, 20:31:26 »
Linguine in een kazig sausje en een salade van ijsbergsla, bleekselderij, bospeen, komkommer en bruine bonen.
Gemüse ist mein Fleisch