Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline niewied

• 1.930
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18740 Gepost op: 03 mei 2020, 10:16:02 »
Gisteren  maakte mijn vrouw tot mijn verrassing bij de asperges nog een groene saus van kort gebakken spinazie geblend met yoghurt, zout, pompoenpitolie, mayonaise, komijn, soto (uit een blikje). Dat deed ze over hardgekookte eieren en ze strooide er fijngehakte bieslook over. Super. En zo mooi lichtgroen.

Karl, dank voor uw reactie. Ja, lekker eten dat is altijd prima.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #18741 Gepost op: 03 mei 2020, 12:36:47 »
Gisteren volkoren couscous, laten wellen met lente-ui en specerijen, afgemaakt met extra dille, koriander en peterselie. Erbij een saus met als basis tomatenpuree,  met aubergine, courgette, paprika, prei, ui, knoflook en prei. Zeven groenten, zoals Eelco? Erdoor nog kikkererwten en veel specerijen en verse koriander.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
« Reactie #18742 Gepost op: 03 mei 2020, 13:15:49 »
Gisteren pizza (van zo'n pizzakit van AH) met courgette, paprika, olijf en mozzarella. R. at brood met avocado en 's middags pasta met allerlei groenten en kikkererwten en wat groene kruiden.

Ik ben nu zijn menu wat aan het uitbreiden. Hij vindt alles lekker (behalve zuivelspread light, wat volgens het voedingscentrum een goed broodbeleg is voor kinderen. Mooi die eigenwijsheid :)).
Hij is pas net een jaar toch? Tot een jaar wil je geen light producten geven, want is het al ingewikkeld genoeg om ze genoeg calorieën te laten eten en die verjaardag is echt geen magische grens dat ze opeens stoppen met groeien.

Ik merk dat het bij P nog steeds wel uitdagend is om haar voldoende calorieën te geven. Althans, geven lukt wel, maar ze eet natuurlijk niet alles, en zit nu in een groenten-fase (dan eet ze wel groenten en niets anders), dus ik trek me weinig aan van wat het Voedingscentrum van light en mager vindt en geef P gewoon waar ze om vraagt, in de hoop dat dat op een dag weer iets anders is dan broccoli.

Maar het zal per kind verschillen, P is altijd een vrij minimale eter geweest, je hebt ook kinderen die wel veel eten en dan is het misschien wel logisch om light te geven? (Of misschien hebben die kinderen gewoon meer eten nodig?)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #18743 Gepost op: 03 mei 2020, 16:02:21 »
Gisteren pizza (van zo'n pizzakit van AH) met courgette, paprika, olijf en mozzarella. R. at brood met avocado en 's middags pasta met allerlei groenten en kikkererwten en wat groene kruiden.

Ik ben nu zijn menu wat aan het uitbreiden. Hij vindt alles lekker (behalve zuivelspread light, wat volgens het voedingscentrum een goed broodbeleg is voor kinderen. Mooi die eigenwijsheid :)).
Hij is pas net een jaar toch? Tot een jaar wil je geen light producten geven, want is het al ingewikkeld genoeg om ze genoeg calorieën te laten eten en die verjaardag is echt geen magische grens dat ze opeens stoppen met groeien.

Ja, net 1. Tsja, ik weet ook eigenlijk niet waarom ik dat spul heb gekocht, maar ik denk ook niet dat hij de volle versie lust :) We hebben het nog maar net aangeboden, maar ik probeer het niet meer. Hij zet het dan echt op een gillen. Alsof we hem vergiftigen.

Maar calorieën is het probleem niet hoor. Hij eet alles wat we hem aanbieden: zo minstens 3 à 4 boterhammen per dag (met boter, pindakaas, appelstroop). Al het fruit (en dan redelijk veel), ei, bergen groente (met couscous, pasta, zoete aardappel etc), speltwafels, yoghurt, en dan nog 2 volle flessen melk. Hij weegt ook al ruim 10 kilo, en daarmee heeft ie zijn achterstand wel ingehaald ;). Er komt vast wel eens een moeilijke fase, maar nu gaat het goed.
« Laatst bewerkt op: 03 mei 2020, 16:06:39 door LL de Ling »

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #18744 Gepost op: 03 mei 2020, 16:36:31 »
Gisteren volkoren couscous, laten wellen met lente-ui en specerijen, afgemaakt met extra dille, koriander en peterselie. Erbij een saus met als basis tomatenpuree,  met aubergine, courgette, paprika, prei, ui, knoflook en prei. Zeven groenten, zoals Eelco? Erdoor nog kikkererwten en veel specerijen en verse koriander.
Ja, dat is wel een beetje zoals mijn couscous met zeven groenten  :).
Citaat
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom het Voedingscentrum zo op magere zuivel en lightproducten hamert. Er is niets mis met vet, zo lang je er niet te veel van binnen krijgt. En hongerlapjes hoeven sowieso niet aan de light  ;D.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #18745 Gepost op: 03 mei 2020, 16:47:02 »
Het gaat het Voedingscentrum met name om de verzadigde vetten bij kinderen. Onverzadigd moet je juist geven. Ik let er persoonlijk iig ook op dat Rudie avocado, pindakaas, etc. krijgt. En verder probeer ik vooral lekker eten te geven. Wat ik niet lust, krijgt hij ook niet ;)
« Laatst bewerkt op: 03 mei 2020, 16:52:18 door LL de Ling »

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
« Reactie #18746 Gepost op: 03 mei 2020, 16:52:39 »
Maar calorieën is het probleem niet hoor. Hij eet alles wat we hem aanbieden: zo minstens 3 à 4 boterhammen per dag (met boter, pindakaas, appelstroop). Al het fruit (en dan redelijk veel), ei, bergen groente (met couscous, pasta, zoete aardappel etc), speltwafels, yoghurt, en dan nog 2 volle flessen melk. Hij weegt ook al ruim 10 kilo, en daarmee heeft ie zijn achterstand wel ingehaald ;). Er komt vast wel eens een moeilijke fase, maar nu gaat het goed.

Oh wow, zoveel boterhammen. P weigerde die structureel tot ze naar het kdv ging, wij dachten zelfs dat ze gewoon niet kon eten omdat ze nog niet genoeg kiezen had ;).

En die moeilijke fase hoeft niet per se hoor. Althans, P zit er nu vol in, maar het betekent vooral dat ze de ene dag het een eet en de andere dag het ander. En als wij niet toevallig maken wat zij wil eten, dan eet ze niet. (Ik weiger apart te koken, ik maak niets wat oneetbaar is, dus ga er van uit dat als ze niet eet, ze ook geen honger heeft). Maar uiteindelijk eet ze dus wel alles. Ze is alleen geen fan van dingen waar je lang op moet kauwen, dus de kipstuckjes enzo eet ze nauwelijks, maar ze eet dan wel weer rauwe tofu. Het enige wat ze écht niet eet, zijn bladgroenten, tenzij ze echt helemaal slapgekookt zijn. Maar dat komt vast nog wel eens.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline karl

• 6.377
« Reactie #18747 Gepost op: 03 mei 2020, 18:21:12 »
Couscous, falafel, courgette-tomatenstoofpotje en dipsausje van yoghurt met kruiden.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #18748 Gepost op: 03 mei 2020, 18:56:15 »
Quiche van gestoofde ui, daslook en witte asperge en geitenkaas.
,,,,فلافل

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #18749 Gepost op: 03 mei 2020, 19:52:13 »

Oh wow, zoveel boterhammen. P weigerde die structureel tot ze naar het kdv ging, wij dachten zelfs dat ze gewoon niet kon eten omdat ze nog niet genoeg kiezen had ;).

En die moeilijke fase hoeft niet per se hoor.

Ja gewoon met korst en al, en hij heeft nog maar 4 tanden en die zijn ook nog niet helemaal doorgekomen. Weet dat het niet per se hoeft te komen, maar je hoort best vaak dat kinderen wel eens een lastige periode hebben, dus ik hou er een beetje rekening mee :).

Zo te horen doet P. het goed en jullie ook.

Ontopic, wij aten weer broodjes vega knakworst met zuurkool.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #18750 Gepost op: 03 mei 2020, 20:24:45 »
Falafel, patat (de Nederlander met mayonaise, de Duitser met ketchup) en een coleslawsalade van spitskool, wortel, bleekselderij en komkommer met knoflokerige yoghurtdressing.

Offline karl

• 6.377
« Reactie #18751 Gepost op: 04 mei 2020, 20:00:51 »
Gekookte aardappelen, snijbonen en "incredible brattwurst" (op basis van soja) van Garden Gourmet, nieuw in het warenhuis. Ik heb de indruk dat incredible een nieuwe benaming wordt van net echt-vleesvervangers en ik vond deze worst zeer lekker en waarschijnlijk ook door niet-vegetariërs te genieten. Er is ook een chorizo-versie.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #18752 Gepost op: 04 mei 2020, 20:04:46 »
Verse spaghetti cacio e pepe uit de pastamachine. Gestoomde witte asperge, bloemkool en een klein handje kikkererwten.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #18753 Gepost op: 04 mei 2020, 22:35:09 »
Broodjes Mc2Burger, erbij koolmix rauwkost.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #18754 Gepost op: 05 mei 2020, 08:32:49 »
Curry met groenten en linzen en wat kikkererwten. Naanbrood erbij.

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #18755 Gepost op: 05 mei 2020, 11:25:03 »
Ik ga vandaag uit NOSH iets uitproberen: aardappelkugel en geroosterde wortels.

Offline Sven

• 3.926
« Reactie #18756 Gepost op: 05 mei 2020, 12:18:40 »
Aardappels in de schil, vegaburger, salade met witte kool en aubergine uit de Oost-Europese toko.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline niewied

• 1.930
« Reactie #18757 Gepost op: 05 mei 2020, 13:56:18 »
Gisteren rijst gebakken met wortel, venkel en prei, bloemkool,/ falafelburgers,/ salade van zwijnsboon, rode paprika en radijs.
Vandaag in elk geval gratin Nuenenois: aardappel, wortel, venkel, peterseliewortel, geraspte kaas, melk. Echt bevrijdingsschotel met een vleugje oranje. Ben benieuwd of Alexia veggie wordt.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #18758 Gepost op: 05 mei 2020, 17:30:27 »
Gister pad thai met tauge, spitskool en tofu. Grapefruit toe.
Vandaag kaasfondue. Om te dippen naast stokbrood van gebroeders Niemeyer, witlof, rettich, bloemkool en peer. Erbij ijsbergsla met rode paprika, bieslook, groene appel en citroen/knoflookvinaigrette.
,,,,فلافل

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #18759 Gepost op: 05 mei 2020, 20:52:46 »
Rijstnoedels met broccoli, wortel, taugé en katjangs, en knapperig gebakken tofu. Op tafel sambal, kokosrasp, atjar tjampoer, gebakken uitjes.