Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18100 Gepost op: 11 december 2019, 20:28:24 »
Spaghetti aglio, olio e peperoncino. Erbij gestoomde spruitjes, wortel, bleekselderij, koolrabi en kidneybonen (gemarineerd met citroensap, -zest, nootmuskaat en zwarte peper).
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Hedwig

• 793
« Reactie #18101 Gepost op: 12 december 2019, 10:13:37 »
Vanavond een lasagne van seizoensgroenten gesmoord met tijm en rozemarijn met onder andere kaassaus van witte cheddar en Grana Padano.

Offline niewied

• 1.930
« Reactie #18102 Gepost op: 12 december 2019, 16:10:58 »
Mijn vrouw maakte een fraaie panroast van een verwrijving van gekookte spliterwten/peterseliewortel/wortel/ui/paprika met rest gemalen kaas, restje boursin, boekweitgrutten, een ei. Erbij gebakken witlof overlangs gehalveerd, bietensalade met zelfgemaakte acar (atjar). Zo verlopen de dagen naar de donkerste dag en weer op naar lichter tijden.

De befaamde schrijfster Maryse Condé heeft een soort reflectief kookboek geschreven Morsels and Marvels (hapjes en wondertjes): In Of Morsels and Marvels, Condé takes us on a literary journey around places she has travelled to in India, Indonesia, and South Africa. She highlights the tastes and culinary traditions that are fascinating examples of a living museum. Such places, Condé explains, provide important insights into lesser-known aspects of contemporary life. Het is vertaald (ze is franstalig) door haar man. Kent iemand het boek?

NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #18103 Gepost op: 12 december 2019, 19:55:01 »
Spruitjesstamppot, lekker op smaak gemaakt met een klodder mosterd en oregano. Erbij twee kleine kaas-havervlokkenburgertjes gekruid met venkel- en karwijzaad.

Offline Sven

• 3.926
« Reactie #18104 Gepost op: 12 december 2019, 22:04:04 »
Gestoofde savooiekool in een kruidige kokos-pindasaus, met tofu en stukjes ananas. Daarbij witte rijst.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline karl

• 6.375
« Reactie #18105 Gepost op: 13 december 2019, 16:00:55 »
Ovengeroosterde pompoen, aardappel en kikkererwten. Ik stel vast dat de aangeraden kruiden bij pompoen zeer variëren. Omwille van het toch zoete karakter ervan zou ik zeker wel chilipoeder of cayennepeper aangewezen vinden. Hoewel ik denk dat salie ook een pittig accent kan geven. Wat doen jullie bij pompoen? (En bij kikkererwten- ook hier chilipoeder lijkt me en komijn, koriander.)

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #18106 Gepost op: 13 december 2019, 16:45:28 »
Ovengeroosterde pompoen, aardappel en kikkererwten. Ik stel vast dat de aangeraden kruiden bij pompoen zeer variëren. Omwille van het toch zoete karakter ervan zou ik zeker wel chilipoeder of cayennepeper aangewezen vinden. Hoewel ik denk dat salie ook een pittig accent kan geven. Wat doen jullie bij pompoen? (En bij kikkererwten- ook hier chilipoeder lijkt me en komijn, koriander.)

Komijn, chilivlokken, zout, peper en oregano vormen een lekker mengsel. Ipv komijnpoeder is ongemalen komijnzaad ook lekker. Net als venkelzaad. Korianderzaad is ook lekker.
Oregano voegt een fris element toe, en vind ik minder overheersend dan salie.
,,,,فلافل

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #18107 Gepost op: 13 december 2019, 18:33:52 »
Garam masala vind ik altijd erg lekker bij pompoen.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #18108 Gepost op: 13 december 2019, 22:36:02 »
Komijn, chilivlokken, zout, peper en oregano vormen een lekker mengsel. Ipv komijnpoeder is ongemalen komijnzaad ook lekker. Net als venkelzaad. Korianderzaad is ook lekker.
Oregano voegt een fris element toe, en vind ik minder overheersend dan salie.
Ik kies meestal voor Italiaans met salie, nootmuskaat en citroensap. Maar ook kardemom combineert heel fijn met pompoen, samen met bijvoorbeeld piment en gember. Altijd knoflook en een chilipertje.

Vanavond een bordje erwtensoep, gevolgd door een bordje pompoensoep met knoflookcroutons. Want voor morgen staan er nu twee grote pannen erwten- en pompoensoep klaar, alsmede kruidenboter, hummus, rucolapesto en peterselieyoghurt, en een lekker Duits brood en een chocoladetaart van Kristof. Morgen maak ik nog een spitskoolcoleslaw en knoflookcroutons. Verder om in de soep te doen: gebakken uitjes, verse peterselie, pepertjes, chili-olie, room, feta. Van de Turk ook nog twee Turkse broden, ter aanvulling op het Duitse brood. En allerhande drankjes, natuurlijk. Laat de gasten maar komen!

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #18109 Gepost op: 13 december 2019, 22:45:00 »
Rozemarijn en salie voor klassiek, of Marokkaans met o.a. kaneel, komijn en gerookte paprika.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #18110 Gepost op: 15 december 2019, 21:06:40 »
Vanavond een bordje erwtensoep, gevolgd door een bordje pompoensoep met knoflookcroutons. Want voor morgen staan er nu twee grote pannen erwten- en pompoensoep klaar, alsmede kruidenboter, hummus, rucolapesto en peterselieyoghurt, en een lekker Duits brood en een chocoladetaart van Kristof. Morgen maak ik nog een spitskoolcoleslaw en knoflookcroutons. Verder om in de soep te doen: gebakken uitjes, verse peterselie, pepertjes, chili-olie, room, feta. Van de Turk ook nog twee Turkse broden, ter aanvulling op het Duitse brood. En allerhande drankjes, natuurlijk. Laat de gasten maar komen!
Gisteren dit dus, lekker makkelijk verjaardagseten en stiekem toch lekker uitgebreid. En vandaag restjes: 's middags een stukje van de de rest chocoladetaart en vanavond had ik erwtensoep en Kristof pompoensoep, met toppings, en een rest spitskoolcoleslaw.

Door flink wat afmeldingen op het laatste moment (verkoudheid, griep, burn-out, ...) heb ik nog flink wat erwtensoep over. Met de voorraden die we in huis hebben zouden we het makkelijk tot na de Kerst vol kunnen houden, mochten "de boeren komen"  ;D.

Offline Sven

• 3.926
« Reactie #18111 Gepost op: 15 december 2019, 21:21:03 »
In een Indiaas restaurant in Brussel: chana aloo (kikkererwten-aardappelcurry) met rijst en naan.

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #18112 Gepost op: 16 december 2019, 10:24:57 »
Na een zeer uitgebreide kerstlunch een couscoussalade.

Offline neleH

• 1.736
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #18113 Gepost op: 16 december 2019, 12:35:26 »

Verwerken in risotto, en het combineert ook lekker met fetakaas.
Of gewoon ouderwets soepje (met kokosmelk en currykruiden)

Offline karl

• 6.375
« Reactie #18114 Gepost op: 16 december 2019, 15:22:38 »
Ja, met feta lijkt me goede combinatie om met het wat zoetige te contrasteren.
Gisteren een curry (uit een eerder Nederlands kookboek) met aardappelblokjes, erwten, bloemkool, ui, tomaten in een room-groentebouillon, met naanbrood.
Vandaag Marokkaanse burgers van Garden Gourmet met couscous en courgette en paprika in tomatensaus.

Offline Sven

• 3.926
« Reactie #18115 Gepost op: 16 december 2019, 22:36:15 »
Gestoofde savooiekool met witte bonen in een tomatensaus met (veel) knoflook, honing en basilicum. Daarbij pasta en geraspte kaas.

Offline jol

• 2.653
« Reactie #18116 Gepost op: 16 december 2019, 23:09:33 »
Na de kerstlunch in het personeelsrestaurant (paddenstoelen in (te zoute) bouillon, een goeie blauwekaasquiche met tomatentapenade en pompoenpuree en spruitjes, een perentaartje met room en een soort groen koekje (AAAAHHH)) thuis nog een rumrozijnenoliebol bij de koffie. December....

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #18117 Gepost op: 17 december 2019, 00:13:43 »
Een bescheiden hartige pannenkoek gevuld met tomaat, oranje paprika, venkel, peterselie en kaas.

Offline neleH

• 1.736
« Reactie #18118 Gepost op: 17 december 2019, 09:02:55 »
Een bescheiden hartige pannenkoek gevuld met tomaat, oranje paprika, venkel, peterselie en kaas.

Volgens mij is dit een hip ding aan het worden, hartige pannenkoek. Gisteren op mijn werk zag ik ze ook voorbij komen en mijn moeder maakte ze vorige week ook al.
(dan vind je banh xeo vast ook lekker)

Offline neleH

• 1.736
« Reactie #18119 Gepost op: 17 december 2019, 09:03:47 »
Vanavond turkse stoof met allerlei groentes en manti met sojagehakt.