Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline jol

• 2.653
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #17940 Gepost op: 25 oktober 2019, 09:34:39 »

Offline niewied

• 1.930
  • Geslacht: Man
« Reactie #17941 Gepost op: 25 oktober 2019, 13:03:54 »
Een roast van tofu, ei, wortel, prei, boekweitgrutten, rest venkel/ radicchioblad gevuld met grote, witte bonen uit blik, gemalen wortel en biet, pepersaus/ even gemagnetroniseerde  spruiten
 met zout en nootmuskaat in gesmolten boter.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline niewied

• 1.930
« Reactie #17942 Gepost op: 25 oktober 2019, 13:13:01 »
Een roast van tofu, ei, wortel, prei, boekweitgrutten, rest venkel/ radicchioblad gevuld met grote, witte bonen uit blik, gemalen wortel en biet, pompoenpitolie en pepersaus/ even gemagnetroniseerde  spruiten met zout en nootmuskaat in gesmolten boter. Die roast overigens gewoon in een bakpan met olijfolie bereid, deksel erop en op het laatst deksel open om water eruit te dampen. De bereiding had ook in de magnetron gekund, hete lucht en op het laatst grill. Zo is er van alles mogelijk. Die term roast heb ik van Tertia gepikt, ik zou het baksel noemen.
En misbaksel disroast, huh. Ach ja, je probeert eens wat. Uitmergelen zullen we niet.

We zijn overigens een nieuw gerecht aan het voorbereiden de Pava rôti modenii. Die roast zal in elk geval met balsamico-crème uit Modena worden bereid. Het concept is: blokjes goed gebakken tofu (die uit de toko zijn ook prima) in een met olijfolie ingeolied ovenschoteltje bedekken met snippers paprika, wortel, appel en ui. Daarover gemalen walnoot. Giet een mengsel van balsamico-crême, kokosmelk (goed schudden), witte miso zout en suiker (beetje bij beetje toevoegen, roeren en proeven) erover en zet in de oven of in de magnetron (grill plus 500 Watt magnetronvermogen). Zorg voor een mooi korstje (is gekaramelliseerd)
Eet er een goed bereide, stevige aardappelpuree bij (boter en olijfolie erin en op het laatst wat fijngesneden bieslook en vers salieblad). Zing een liedje voor het eten van dit maal.
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2019, 14:12:03 door niewied »

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #17943 Gepost op: 25 oktober 2019, 20:21:33 »
Vandaag maakte mijn vriend rijst met o.a. paprika, spitskool en veel cashewnootjes. Hij was voorzichtig genoeg geweest met chilipeper, maar had er wel goed veel kruiden in gedaan  ;)

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #17944 Gepost op: 25 oktober 2019, 23:08:13 »
We waren pas rond half acht thuis na een bezoekje aan Obelink. Op de terugweg zweefde het woord 'pannenkoekgourmet' al door de auto. En zo geschiedde. Pannenkoekbeslag is snel gemaakt, tenslotte. Op tafel paprika, courgette, champignons, venkel, kerstomaat, spinazie, geraspte kaas, knoflook, pepertjes, basilicum. Zoals altijd erg lekker.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline niewied

• 1.930
« Reactie #17945 Gepost op: 26 oktober 2019, 14:04:27 »
gado gado (hetgeen letterlijk chaos betekent, ein Durcheinander), nasi gurih, tempe goreng manis . Genaturaliseerd koloniaal eten dus. Nog eens bedenken hoe ik die rijst gurih krijg. In elk geval kokosmelk, of geraspte kokos, komijn, korianderzaad, limoenblad, ...

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #17946 Gepost op: 26 oktober 2019, 21:04:12 »
Spruitjesstamppot! Erbij knolselderijschnitzeltjes.

Offline jol

• 2.653
« Reactie #17947 Gepost op: 27 oktober 2019, 16:20:29 »
Wij deden een hamburgerproeverij: de beyond burger, de incredible burger en de deluxe burger XL (beide laatste van Garden Gourmet). Het was geen blinde proeverij en we kwamen niet aan de deluxe toe omdat we vol zaten  ;D: ieder twee burgers met één broodje, diverse toppings en sauzen en een bak rauwkost. De man vond de beyond burger het lekkerst en ik de incredible.
Eigenlijk moet ik voor de volledigheid ook nog een vergelijk maken voor wat betreft de prijs en de voedingswaarde van eea.

Ha wat grappig. Volgens mij zit er tussen de incredible burger en de beyon meat-burger niet zo gek veel verschil toch? Beide 'rauwe' burgers.

Het zijn inderdaad rauwe burgers, ik vind ze er een beetje onsmakelijk uitzien. Ze ontlopen elkaar niet veel wat smaak betreft, beide zoutig. Na klaarmaken zit het verschil voornamelijk in het mondgevoel (er gaat veel van de smeuïgheid verloren,  in elk geval bij grillen op de contactgrill, zonder toevoeging van olie).

Offline karl

• 6.377
« Reactie #17948 Gepost op: 27 oktober 2019, 17:58:18 »
Ovenschotel van groene kool, aardappelschijfjes, tomatensaus met wortelschijfjes en rode paprika, gemalen kaas.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
« Reactie #17949 Gepost op: 27 oktober 2019, 18:09:10 »
Omdat we vorige week vanwege ziekte een etentje bij ons thuis moesten afzeggen, moeten we nu de boodschappen nog “opkoken”. Vandaag een nutroast met cranberry en een salade met bietjes.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #17950 Gepost op: 27 oktober 2019, 20:26:44 »
Gekookte aardappels in schil, gestoofde spitskool met sausje, vivera kipschnitzel.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #17951 Gepost op: 27 oktober 2019, 21:10:20 »
Vanmiddag vrienden met kinderen op bezoek. Na een fikse speelpartij in de speeltuin (volwassenen, kinderen en hond hebben gespeeld) hebben we verse wafels gemaakt, naar wens te combineren met vanille-ijs, chocoladesaus, kaneelsuiker, aalbessenjam, poedersuiker.

Daarom vanavond lekker licht gegeten: tagliatelle in salieboter met erbij gestoomde broccoli, wortel en koolrabi.

Verder heb ik vandaag de eerste pan erwtensoep gemaakt en in vijf porties verdeeld: drie keer als lunch deze week, en als welkomstsoep voor mijn vader, die zaderdag komt. Ook meteen de kikkererwten na een nacht inweken gaargekookt en van een afgekoeld portie hummus gemaakt. En Kristof gaat vanavond nog een brood met lekker veel pitten en zaden bakken.

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #17952 Gepost op: 27 oktober 2019, 21:26:26 »
Welk recept gebruik jij voor je wafels, Eelco?

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #17953 Gepost op: 28 oktober 2019, 00:14:46 »
Welk recept gebruik jij voor je wafels, Eelco?
Dat moet ik Kristof vragen, hij is bij ons thuis verantwoordelijk voor de zoetigheid  ;D.

Offline neleH

• 1.736
« Reactie #17954 Gepost op: 28 oktober 2019, 09:04:55 »
Gisteren linzensoep met kokos en puntpaprika. Daar was zoveel van over dat we vandaag het restant eten.

Offline jol

• 2.653
« Reactie #17955 Gepost op: 28 oktober 2019, 16:27:45 »
Gisteren maakte ik bami met vegakip van de toko. Vandaag had ik een uitgebreide warme lunch: salade met plakjes warme camembert en als hoofdgerecht omelet gevuld met champignons en bonne femme, erbij salade en aardappelpuree.

Gelukkig was er nog zat bami over, daar kan de man vanavond nog een keer van eten terwijl ik het bij een kom yoghurt ofzo houd.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #17956 Gepost op: 28 oktober 2019, 20:32:46 »
Tussen de middag een lekkere kom erwtensoep. Vanavond lasagne bolognese met sojagehakt, venkel, paprika en courgette.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #17957 Gepost op: 28 oktober 2019, 22:19:28 »
Een mysterieus vegan broodje en twee vage mysterieuze salades, in één zat dille en spruitjes, in de ander iets van parelcouscous en gegrilde paprika. Van een cateringbedrijf in de buurt van de stopera ofzo. Zoiets.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Sven

• 3.926
« Reactie #17958 Gepost op: 28 oktober 2019, 22:28:36 »
Vanmiddag salade tomaat - komkommer - mozzarella (meegenomen) met daarbij aardappelpuree (bedrijfsrestaurant).
Vanavond pompoensoep, kaastosti en gebakken champignons (ook op de contactgrill gezwierd).
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #17959 Gepost op: 29 oktober 2019, 00:34:47 »
Eelco: Wafelrecept, ja graag!

Vanochtend eten voor de avonddienst gemaakt: stoofpotje van pompoen, aardpeer, prei, wortel, lenteui en champignons. Met knoflook, verse rozemarijn, salie en tijm. Met gekookte aardappels in schil.