Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline Miranda

• 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #15960 Gepost op: 17 juli 2018, 18:33:34 »
Rösti, volgens recept van de voorkant (van Eelco), en een salade met spinazie, mozzarella, venkel, tomaat, bosui, honing-mosterdvinaigrette.

Offline Gem

• 303
« Reactie #15961 Gepost op: 17 juli 2018, 18:57:02 »
Tomaten paprika burger met volkoren penne en tomatensaus met paprika en aubergine

Offline Hedwig

• 793
« Reactie #15962 Gepost op: 17 juli 2018, 19:26:17 »
pizza met speltbloem verwerkt in de bodem. Belegd met kruidige tomatensaus, buffelmozzerella, portobello’s en olijven met wat geraspte kaas. Erover nog wat rucola, Heerlijk !!

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #15963 Gepost op: 17 juli 2018, 20:46:26 »
Rösti, volgens recept van de voorkant (van Eelco)
Die had ik gisteren dus ook  :). Toeval of had ik je op een idee gebracht?

Kristof is vanavond weer thuisgekomen en die had na een lange autorit behoefte aan iets stevigs. Fusilli bolognese werd het.

Vandaag heb ik ook alvast twee tweepersoonsporties falafel klaargemaakt en ingevroren. Soms denk je dat je veel te veel Tupperware en andere boxen hebt, soms vraag je je af of het wel voldoende is. Vandaag gold voor mij dat laatste.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #15964 Gepost op: 18 juli 2018, 11:14:11 »
Rösti, volgens recept van de voorkant (van Eelco)
Die had ik gisteren dus ook  :). Toeval of had ik je op een idee gebracht?

Kristof is vanavond weer thuisgekomen en die had na een lange autorit behoefte aan iets stevigs. Fusilli bolognese werd het.

Vandaag heb ik ook alvast twee tweepersoonsporties falafel klaargemaakt en ingevroren. Soms denk je dat je veel te veel Tupperware en andere boxen hebt, soms vraag je je af of het wel voldoende is. Vandaag gold voor mij dat laatste.

Toeval, ik las later pas dat jij het ook had. Was erg lekker.
Er is niet zoiets als teveel Tupperware/andere boxen wat mij betreft  ;D

Voor straks heb ik een lunchsalade bij me van ijsbergsla, mozzarella (restje van gisteren), maïs, venkel, tomaat, honing-mosterddressing. Meegenomen in zo'n fijne grote box van rosti mepal.
Vanavond kimchi fried rice. Nu al zin in.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #15965 Gepost op: 18 juli 2018, 19:18:40 »
Salade van tuinbonen en geitenkaas, zelfgemaakt kaas-ui brood.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Gem

• 303
« Reactie #15966 Gepost op: 18 juli 2018, 21:11:51 »
Roerei met champignons, ovenbroodje, gekookte prei

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
« Reactie #15967 Gepost op: 18 juli 2018, 22:12:00 »
Falafel! Coleslaw-tzatziki van spitskool. Pitabroodjes. Een salade van bospeen, venkel, rucola en ijsbergsla. Om de boel verder op te leuken: geroosterde zonnebloempitten, geroosterd sesamzaad, blokjes saladekaas, driedubbelhete sambal.

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #15968 Gepost op: 19 juli 2018, 14:56:36 »
Vandaag afscheidslunch van een collega bij de Italiaan. Ik at risotto al funghi met truffel, en salade. Vanavond maar een tosti of een gebakken ei denk ik  :)

Offline niewied

• 1.930
« Reactie #15969 Gepost op: 19 juli 2018, 15:00:44 »
Mijn vrouw maakte een groentenrisotto door risottorijst te koken met paprika, ui en wortel en er daarna blokjes courgette en komkommer aan toe te voegen. geserveerd met geraspte pardanokaas en gefrituurde salie en rozemarijn. Voorts tempura van ui en paprika.
We krijgen boontjes, komkommer, courgette van bevriende amateurtuinders die over hebben.

Vooaraf koude soep van courgette, venkel, koolrabi, gemalen en gezeefd (gepasseerd huh).

Karl: Snijder, prima auteur
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #15970 Gepost op: 19 juli 2018, 15:11:37 »
Vanavond ofwel een kaasfondue buiten, of een BBQ, maar in ieder geval lekker buiten eten. Dat doe ik toch veel, op het moment. Ook al omdat mijn eettafel binnen vol knutselspullen ligt :-)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #15971 Gepost op: 19 juli 2018, 16:39:53 »
Vanmiddag kwam Ellen, tussen de Vierdaagsefeesten door, langs. Gezellig gebabbeld met een schaal radijsjes, bleekselderij, bospeen, komkommer en kerstomaat, een schaaltje hummus, toast en oreganopesto tussen ons in.

Dat dus maandag ;D (gezellig en lekker!) en daarna op Festival op het eiland een pannenkoek met banaan en nutella (het is vakantie). Verder in niet chronologische volgorde zaterdag bij de Plak op het Valkhof: kaasgehaktburger en een frietje gedeeld. Zondag na lange wandeling (N70 bij de Duivelsberg, wat blijft dat toch mooi) een maaltijdsalade en dinsdag gegeten bij het popup-restaurant van Wally en de Nieuwe Winkel waar ze 'fastfood' met groenten maken. Wat is het daar goed toeven. Eigenlijk wilde ik alles proberen, maar ik at de döner van spitskool (meen ik; of dus een andere groente) en mijn vriend de tempeh burger. Gister bij thuiskomst paprika, zoete aardappel, restje courgette en tomaten in de braadslee gegooid. Daarna opgegeten met wat kaas en oregano.
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2018, 16:47:42 door LL de Ling »

Offline Gem

• 303
« Reactie #15972 Gepost op: 19 juli 2018, 18:38:25 »
Paprikasoep en 2 bamischijven

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
« Reactie #15973 Gepost op: 19 juli 2018, 19:44:16 »
Paprikasoep en 2 bamischijven
Haha, Nevyn meldde vandaag dat ze géén zin had in paprikasoep, dus ik dacht even dat de tips van Miranda en Sam voor puntpaprikarecepten blijkbaar niet op vruchtbare bodem waren gestoten. Paprikasoep is blijkbaar het thema van de dag.

Ik eet vanavond een pilao en basmatirijst, chana dhal, broccoli en bospeen (knoflook, pepertje, tomatenpuree, limoensap, kardemom, piment, koriander-, komijn- en venkelzaad, kurkuma, kaneelstokje). Erbij wat Griekse yoghurt.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #15974 Gepost op: 19 juli 2018, 20:55:14 »
Spitskool met oesterzwammen, mie en gebakken ei.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline niewied

• 1.930
« Reactie #15975 Gepost op: 20 juli 2018, 15:06:37 »
Onze tweede vijgenboom produceert volop. Mijn vrouw maakte dus koude vijgenplussoep van vijgen, nectarines, bouillonpoeder, zout, Chinese kruidenmix van Johnny Boer, water en een klein schepje  tomaten-kaas-paprikatapenade van AH. Mix, zeef, koel, klaar.

Verder gekookte Pellkartoffel, gepeld, met zout en olijfolie, sperzieboontjes, dunne omeletjes. O ja: Omelet is the standard spelling in American English. ... But omelette beats omelet in British English. Trump had an omelet and May one with tea and extra e.

Ik vergat Doctor LL te groeten. Las dat ze wandelde en frietjes at. Mooi allemaal. Mooi ook dat ze frietje schrijft en niet patat.

Binnenkort gaan we eten in het nieuwe restaurant van de veggie slager op de Hooikade in Den Haag. Het heeft wel een abjecte naam, De Vleesch Lobby en ik denk verkeerd gespeld. Moet zijn: Vleeschlobby of gold die substantivenschakeling eertijds nog niet?
Hoe ook: ecce lupum.

Mijn vrouw roept: "Ik ga vijgenchutney maken". Voor zover ik weet komt chutney uit het tamil of hindi: chatni. Verengelst door de Engelse kolonialen. Net zoals Bungalow, lage bouw uit Bangalore of Bengalen. Voorts Mulligatawny (linzen-kerrysoep) van het tamil miḷagu en taṇṇi hetgeen peperwater betekent.
Kortom ik vind Indiaas eten erg lekker. Maar wat ze er in sommige restaurants van maken is beneden peil.
Wanneer komt er eens een sterkok vandaar? (In ons dorp hebben we er een Soenil Bahadoer, twee sterren, maar ja dat is een fusionkoker, maar die zou het wel kunnen: lekker India's. Hij woont hier pal tegenover ons, ik ga het hem eens vragen. Tertia, of een der oudere zussen, zat met hem op de basisschool.)
Excuus voor draadmisbruik.

« Laatst bewerkt op: 20 juli 2018, 15:42:17 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
« Reactie #15976 Gepost op: 20 juli 2018, 20:35:48 »
Bami goreng met spitskool, bospeen en broccolistronk. Tempeh in kleverige saus. Omeletje. Atjar van komkommer en radijs. Seroendeng.

Offline meisbaer

• 5.625
« Reactie #15977 Gepost op: 21 juli 2018, 15:15:52 »
Pastasalade! Ik zit nu in de trein terug van een weekje Kaiserslautern voor mijn werk. Eigenlijk alleen buiten de deur gegeten, dus blij om weer eens iets te eten wat met liefde door mijn vriend gemaakt is.

Verder dus wel gegeten deze week: Falafal, Afrikaans met o.a. okra, thaise curry met tofu, flammkuchen (die echt veel lekkerder is dan wat ze in Nederland daarvoor laten doorgaan), een salade met orzo van de Aldi. Wat ik wel wist, maar toch nog opviel, was hoe belangrijk lunch is in Duitsland. Je kon voor 11 uur  je bestelling doorgeven, en dan werden er maaltijden bezorgd. Die werden dan voor de lunch in speciale ovens opgewarmd. Maar ik heb gewoon iets bij de Aldi om de hoek gehaald. En dus een keer met de groep wezen lunchen ergens en dus superlekkere, knisperende flammkuchen gehad.

En nog zoiets grappigs, ze hadden geen vrijmiborrel (wat bij de meeste buitenlandse vestigingen succesvol is geïntroduceerd), maar één keer peer twee weken een ontbijt met de afdeling.

Ook is het Laugenbrot echt superlekker. Volgens mij wordt het deeg even in natronloog gedoopt, zoals bij bagels oom het geval is.
Ik heb nog een extra Bretzel meegenomen voor morgen.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
« Reactie #15978 Gepost op: 21 juli 2018, 15:42:12 »
Wat ik wel wist, maar toch nog opviel, was hoe belangrijk lunch is in Duitsland.
Lunch is voor de meeste Duitsers de belangrijkste maaltijd van de dag. Het avondeten heet daar niet voor niets Abendbrot.
Citaat
En nog zoiets grappigs, ze hadden geen vrijmiborrel (wat bij de meeste buitenlandse vestigingen succesvol is geïntroduceerd), maar één keer peer twee weken een ontbijt met de afdeling.
Sinds ik weer in Nederland woon, valt me op dat er hier veel wordt geborreld. In Hannover deden we dat nooit, wel werd in de zomer regelmatig rond lunchtijd de barbecue aangestoken. Worstjes, zuurkool, stokbrood, mosterd.
Citaat
Ook is het Laugenbrot echt superlekker. Volgens mij wordt het deeg even in natronloog gedoopt, zoals bij bagels oom het geval is.
O, daar heb ik nu ook zin in!

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #15979 Gepost op: 21 juli 2018, 16:37:20 »
Traditioneel hollandsch vanavond: Bloemkool met een pittige kaassaus, erbij aardappelpuree en een vleesvervanger.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light