Vegetarisch eten in Spanje blijft een moeilijke zaak. Vanmiddag kon ik bij de lunch (kantine van de universiteit) als voorgerecht alleen een salade samenstellen. Prima eigenlijk, ware het niet dat meer dan de helft van de bakken geen bordje 'vegetarisch' had, en er dan ook gegarandeerd vlees in was verstopt. Hoofdgerecht: aardappelen en zachtgekookte courgette, gegeven door een medewerkster die niet begreep dat ik alleen maar 'garnituur' wilde hebben. Bovendien was alles niet op smaak gebracht.
Vanavond gegeten in een restaurant aan het strand. Leuke locatie. Vooraf borden met g@rn@l3n, 03st3rs, h@m en z0, en wat brood ingewreven met tomaat. Vond ik ook niet zo erg, want het hoofdgerecht was een vegetarische paella (ja, echt vegetarisch, zo verzekerde me de ober). Komt na een half uur toch nog een bord met groene asperges, vleestomaat uit de oven en gebakken aardappeltjes. Beetje laat, maar toch attent, al vermoed ik dat de organisator discreet had geklaagd. Was lekker - al bleek het gewoon de garnituur van de vl33sgerechten te zijn, lekker makkelijk dus. En de paella daarop bleek inderdaad het verwachte prima bord vol te zijn - het dessert heb ik dus maar geskipt (zoals ik vaker doe, overigens).
Na de lunch hebben we buiten nog een kopje koffie en thee gedronken en daar viel me positief op dat studenten en medewerkers allemaal hun eigen lunch hadden meegenomen. En dan geen bammetjes of zo, maar uitgebreide salades, brood en hummus, en ook warme gerechten (waarvoor een batterij magnetrons aanwezig was). In Barcelona gaat men dus blijkbaar niet in een restaurant of kantine eten, en men eet ook niet snel een broodje achter de computer. Er werd uitgebreid en lekker gegeten uit meegebrachte bakjes en schaaltjes, en er werd gedeeld. En dat gewoon op een normale, doordeweekse dag. Volgens collega's is dat inderdaad normaal. Daar kunnen we nog wat van leren.