Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

0 leden en 18 gasten bekijken dit topic.

Offline Yehudith

  • ***
  • 413
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #12260 Gepost op: 21 juni 2016, 23:23:13 »
Moussaka :). Gegrilde aubergine vind ik zó lekker. En ik ben zo blij dat ik er niet meer gevoelig (jeuk) op reageer sinds ik antihistamine (eigenlijk voor iets anders) slik  ;D.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #12261 Gepost op: 22 juni 2016, 01:43:08 »
Morgen barbecue op het werk - Kristof is ook van de partij. Ik heb tempeh gemarineerd (de infameuze tempehribbetjes)
Toch branden deze bij mij vrij vlot aan op de barbecue. Heb jij dat ook? Misschien hebben we het rooster te dicht bij de kooltjes?
Aanbranden is een luxeprobleem  :P. Wij hadden een 'gemengde barbecue' met aluminium bakjes voor het vegagebeuren. Tot dusver is mijn ervaring dat die aluminium bakjes de warmte zo opslokken dat je hoogstens decent verwarmde groente of tempeh, en plakkerige kaas, van de barbecue haalt. Gelukkig barbecuen de Duitsers voornamelijk met worstjes, die niet spatten, en 'Grillmeister Robert' bewaakte zeer nauwgezet dat de 'vegetarische grilltang' niet voor het vlees werd gebruikt.

Op een gewone barbecue, zonder aluminium bakjes, kan de tempeh inderdaad snel aanbranden. Het probleem is volgens mij dat de tempeh en de marinade vaak te droog/vetvrij zijn. Wees dus niet te zuinig met de olie in de marinade en laat deze ook echt een nacht lang in de koelkast intrekken (ik was vanochtend verrast hoe weinig marinade er over was, die heeft dus echt tijd nodig om in te trekken).

Geinig was ook dat mijn collega's tempeh absoluut niet kenden. Ik heb het riedeltje 'gefermenteerde sojabonen' minstens zes keer moeten vertellen, en dat ketjap ('exotisch') in Nederland in vrijwel elke keuken staat.

Al met al, culinair was de barbecue niet erg geslaagd, maar het was wel gezellig. Kristof heeft ervaren dat mijn collega's ook gewone mensen zijn (al komen ze uit alle hoeken van de wereld) en onze hond Lytse heeft indruk gemaakt met alle trucjes die hij kent (en die hij ook ontzettend graag wilde laten zien). Daarnaast mocht hij lekker vrij rondlopen en - waarschijnlijk iets te veel - restjes opruimen.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.149
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #12262 Gepost op: 22 juni 2016, 09:52:48 »
Wegens een aangename ontmoeting met de tandarts heb ik me gisteren maar beperkt tot gladde linzensoep.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #12263 Gepost op: 22 juni 2016, 12:47:30 »
Morgen barbecue op het werk - Kristof is ook van de partij. Ik heb tempeh gemarineerd (de infameuze tempehribbetjes)
Toch branden deze bij mij vrij vlot aan op de barbecue. Heb jij dat ook? Misschien hebben we het rooster te dicht bij de kooltjes?
Aanbranden is een luxeprobleem  :P. Wij hadden een 'gemengde barbecue' met aluminium bakjes voor het vegagebeuren. Tot dusver is mijn ervaring dat die aluminium bakjes de warmte zo opslokken dat je hoogstens decent verwarmde groente of tempeh, en plakkerige kaas, van de barbecue haalt. Gelukkig barbecuen de Duitsers voornamelijk met worstjes, die niet spatten, en 'Grillmeister Robert' bewaakte zeer nauwgezet dat de 'vegetarische grilltang' niet voor het vlees werd gebruikt.

Op een gewone barbecue, zonder aluminium bakjes, kan de tempeh inderdaad snel aanbranden. Het probleem is volgens mij dat de tempeh en de marinade vaak te droog/vetvrij zijn. Wees dus niet te zuinig met de olie in de marinade en laat deze ook echt een nacht lang in de koelkast intrekken (ik was vanochtend verrast hoe weinig marinade er over was, die heeft dus echt tijd nodig om in te trekken).

Ohja, een gemengde bbq...altijd een stressmomentje. Die bakjes zijn dan inderdaad wel heel handig, maar lekker grillen kun je dan niet.
Als we bij ons thuis barbecuen, dan vlecht ik nog wel eens een aluminiumpje door het rooster (links vega, rechts vlees). Werkt goed maar dat is in 'vertrouwde' kring.
Overigens denk ik dat het aanbranden voornamelijk wordt veroorzaakt door de suikers in de marinade (ketchup/ tomaat), in combinatie met te laag rooster.

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #12264 Gepost op: 22 juni 2016, 12:48:48 »
Wij eten 'iets' met wortel (moet op). Ik denk dat ik ze grill op de grillpan en iets van een salade erbij bedenk.

Offline jol

  • *****
  • 2.653
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #12265 Gepost op: 22 juni 2016, 13:42:27 »
Vakantie gehad: Weken geleefd op brood met kaas tijdens de wandelingen, afgewisseld met af en toe een appeltje en verder een beperkte variatie aan vegetarische tapas, een uitgebreid assortiment typisch Spaanse zoetigheden en regelmatig een lekker ijsje. Terug in Nederland bijna slachtoffer van keuzestress maar mezelf uiteindelijk beperkt tot brood met smeersels, een kapucijnerschotel en veel rauwkost.

Gisteren had ik na twee dagen werken grote behoefte aan comfortfood  :-\ en bestond mijn avondmaal uit (warme) havermoutpap met rabarber, aardbeien en wat vanillesuiker. En een glaasje troostsherry.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #12266 Gepost op: 22 juni 2016, 20:53:40 »
Gisteren had ik na twee dagen werken grote behoefte aan comfortfood  :-\ en bestond mijn avondmaal uit (warme) havermoutpap met rabarber, aardbeien en wat vanillesuiker.
Dat zou ik niet snel met 'comfort food' associëren  ;D.

Hier vanavond een uitgebreide salade met erbij gebakken zoete aardappel.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Gem

  • ***
  • 303
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #12267 Gepost op: 22 juni 2016, 21:55:49 »
Ovenschotel van fles pompoen, champignons, los geklopt ei en kruiden met bruine broodjes

Offline jol

  • *****
  • 2.653
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #12268 Gepost op: 23 juni 2016, 08:50:42 »
Gisteren had ik na twee dagen werken grote behoefte aan comfortfood  :-\ en bestond mijn avondmaal uit (warme) havermoutpap met rabarber, aardbeien en wat vanillesuiker.
Dat zou ik niet snel met 'comfort food' associëren  ;D.

Warm en fruitig, de herinnering aan de tijd dat mijn moeder nog voor me kookte, met een kommetje in een hoekje van de bank opkrullen...

Gisteren nog meer comfort food: pizza op een warm terras. Natuurlijk met salade vooraf, wijntje erbij en koffie met limoncello toe.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.594
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #12269 Gepost op: 23 juni 2016, 17:56:08 »
Smokkelcurry met groenten die we nog hadden: broccoli, zoete aardappel, prei, paprika, uitje. Cashewnootjes erover.

Smokkelcurry is simpel kant en klare currypasta en kokosmelk, ipv zelf alles maken. Wel nog wat extra zaadjes erdoor denk ik, en wat verse gember (want ik moet toch alles nog raspen voor de vriezer). Dus ik smokkel met de smokkelcurrry  ;)

Erbij nieuw gekochte champies en naanbrood. Met komkommerraïta en mangochutney.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #12270 Gepost op: 23 juni 2016, 21:38:38 »
Alweer salade, dit keer van rucola, radijs, bospeen, rode paprika en ijsbergsla, met een mosterd-honingdressing en geroosterde zonnebloempitten. Erbij socca/farinata, gekruid met verse rozemarijn en tijm. Kristof kende het nog niet en was in eerste instantie sceptisch, maar hij bleek het erg lekker te vinden. Hij opperde dat het ook best een idee zou zijn om wat gedroogde gist door het beslag te doen, zodat je een lekker luchtig broodachtig iets krijgt (of het dan nog socca/farinata mag heten, waag ik te betwijfelen  ;) ).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline niewied

  • *****
  • 1.913
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #12271 Gepost op: 24 juni 2016, 20:38:55 »
Katzede, ik had er nog nooit van gehoord, maar het is een in stukjes gesneden pannenkoek die men rond Baden Baden eet met asperges en sauce hollandaise.
In Weil am Rhein stond dit gerecht op het menu. Tja. weer een nieuw woord geleerd
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #12272 Gepost op: 24 juni 2016, 20:55:16 »
Panpizza. Die ik toch nog eventjes in de oven had geschoven, want dat leek me nog lekkerder.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #12273 Gepost op: 24 juni 2016, 21:51:09 »
Katzede, ik had er nog nooit van gehoord, maar het is een in stukjes gesneden pannenkoek die men rond Baden Baden eet met asperges en sauce hollandaise.
In Weil am Rhein stond dit gerecht op het menu. Tja. weer een nieuw woord geleerd
Heet het echt Katzede? Ik heb er nog nooit van gehoord, en Google blijkbaar ook niet.

Ik at vanavond een pilao van rijst en chana dal met ui, tomaten en broccoli (komijn- en korianderzaad, piment, fenegriek, en natuurlijk knoflook, pepertje, gember, citroensap). Lekker snel en erg smakelijk!
Gemüse ist mein Fleisch

Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #12274 Gepost op: 25 juni 2016, 02:20:12 »
Katzede, ik had er nog nooit van gehoord, maar het is een in stukjes gesneden pannenkoek die men rond Baden Baden eet met asperges en sauce hollandaise.
In Weil am Rhein stond dit gerecht op het menu. Tja. weer een nieuw woord geleerd
Heet het echt Katzede? Ik heb er nog nooit van gehoord, en Google blijkbaar ook niet.

Meer een locatie dan een gerecht, maar misschien brengt dit enige verheldering: http://wo-gibts.org/eintrag/Katzede#?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.594
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #12275 Gepost op: 25 juni 2016, 19:30:19 »
Gisteren gnocchi  (niet zelfgemaakt) met tomatensaus met o.a. rode pesto, broccoli en courgette. Gedroogde tijm en verse salie en oregano. Met geraspte pardano.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #12276 Gepost op: 25 juni 2016, 20:32:21 »
Katzede, ik had er nog nooit van gehoord, maar het is een in stukjes gesneden pannenkoek die men rond Baden Baden eet met asperges en sauce hollandaise.
In Weil am Rhein stond dit gerecht op het menu. Tja. weer een nieuw woord geleerd
Heet het echt Katzede? Ik heb er nog nooit van gehoord, en Google blijkbaar ook niet.
Meer een locatie dan een gerecht, maar misschien brengt dit enige verheldering: http://wo-gibts.org/eintrag/Katzede#?
Ah, de beroemde Katzeder Pfannkuchen, hoe had ik daar niet op kunnen komen!  :frusty: Eh nee, behalve een pannenkoekrecept voor katten geeft Google me niet veel soeps.
Ik at vanavond een pilao van rijst en chana dal met ui, tomaten en broccoli (komijn- en korianderzaad, piment, fenegriek, en natuurlijk knoflook, pepertje, gember, citroensap). Lekker snel en erg smakelijk!
En vanavond weer, wegens lekker en broccoli die op moest.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #12277 Gepost op: 26 juni 2016, 09:50:59 »
Pittige rajmacurry, dus kidneybonen in tomatensaus met ui en adjumapeper en specerijen o.a. fenegriek, knoflook, gember, geelwortel, cayenne, koriander, komijn, garam masala en zwarte kardamom. Kerrieraïta met witlof en appel. Ingelegde komkommer, wortel en wat zilverui en ananaschutney. Basmatirijst erbij en toen was het bord vol. Toe spekkoek en thee.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #12278 Gepost op: 26 juni 2016, 19:18:40 »
Tagliatelle met salie; beetgare aubergine in tomatensaus.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #12279 Gepost op: 26 juni 2016, 20:03:02 »
Stamppot rauwe andijvie (uit de tuin), met zongedroogde tomaat en pittige tofu en een spiegelei.