Morgen barbecue op het werk - Kristof is ook van de partij. Ik heb tempeh gemarineerd (de infameuze tempehribbetjes)
Toch branden deze bij mij vrij vlot aan op de barbecue. Heb jij dat ook? Misschien hebben we het rooster te dicht bij de kooltjes?
Aanbranden is een luxeprobleem
. Wij hadden een 'gemengde barbecue' met aluminium bakjes voor het vegagebeuren. Tot dusver is mijn ervaring dat die aluminium bakjes de warmte zo opslokken dat je hoogstens decent verwarmde groente of tempeh, en plakkerige kaas, van de barbecue haalt. Gelukkig barbecuen de Duitsers voornamelijk met worstjes, die niet spatten, en 'Grillmeister Robert' bewaakte zeer nauwgezet dat de 'vegetarische grilltang' niet voor het vlees werd gebruikt.
Op een gewone barbecue, zonder aluminium bakjes, kan de tempeh inderdaad snel aanbranden. Het probleem is volgens mij dat de tempeh en de marinade vaak te droog/vetvrij zijn. Wees dus niet te zuinig met de olie in de marinade en laat deze ook echt een nacht lang in de koelkast intrekken (ik was vanochtend verrast hoe weinig marinade er over was, die heeft dus echt tijd nodig om in te trekken).
Geinig was ook dat mijn collega's tempeh absoluut niet kenden. Ik heb het riedeltje 'gefermenteerde sojabonen' minstens zes keer moeten vertellen, en dat ketjap ('exotisch') in Nederland in vrijwel elke keuken staat.
Al met al, culinair was de barbecue niet erg geslaagd, maar het was wel gezellig. Kristof heeft ervaren dat mijn collega's ook gewone mensen zijn (al komen ze uit alle hoeken van de wereld) en onze hond Lytse heeft indruk gemaakt met alle trucjes die hij kent (en die hij ook ontzettend graag wilde laten zien). Daarnaast mocht hij lekker vrij rondlopen en - waarschijnlijk iets te veel - restjes opruimen.