Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline Sam

• 7.191
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #11460 Gepost op: 08 januari 2016, 21:52:50 »
Inderdaad lekker, rosti! Wat voor aardappelen gebruik je ervoor Eelco? Vastkokend of kruimig? Ik vind van kruimige aardappelen lekkerder naar dat is niet volgens de regels geloof ik. Zijn het, op zijn duits, geen reibekuchen trouwens, met ui?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #11461 Gepost op: 08 januari 2016, 22:09:03 »
Inderdaad lekker, rosti! Wat voor aardappelen gebruik je ervoor Eelco? Vastkokend of kruimig? Ik vind van kruimige aardappelen lekkerder naar dat is niet volgens de regels geloof ik. Zijn het, op zijn duits, geen reibekuchen trouwens, met ui?
Al naar gelang wat ik in huis heb. Dit keer met kruimige aardappelen, en ik geloof dat dat ook mijn voorkeur heeft (de rösti wordt wat sappiger, steviger). Vastkokende aardappelen zijn inderdaad 'de regel'.

Het verschil tussen Reibekuchen/Kartoffelpuffer en Rösti is dat je voor Reibekuchen ei als bindmiddel gebruikt en voor Rösti niet. Reibekuchen zijn dus makkelijker te maken, maar ook minder luchtig dan Rösti. Overigens zijn er voldoende röstirecepten waarin ook ui en andere smaakmakers worden gebruikt.
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2016, 22:15:40 door Eelco »
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
« Reactie #11462 Gepost op: 09 januari 2016, 23:03:11 »
Eind van de middag at ik een restje rode kool van gisteren, als kleine snack. Een paar uurtjes later een kleine portie spinaziestamppot.

Van de rest van de spinazie heb ik een spinaziepesto gemaakt, en een gedeelte kort gewokt - die gaat morgen op de pizza.

Offline Sven

• 3.927
« Reactie #11463 Gepost op: 09 januari 2016, 23:46:44 »
Gegeten bij Greenway in Gent: tajine van witloof, pastinaak, wortel met ook gedroogde abrikozen en veenbessen. Daarbij couscous. Erg lekker.

's Avonds nog selder-mosterdsoep. Met de traditionele mosterd van Tierenteyn uit Gent.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline karl

• 6.377
« Reactie #11464 Gepost op: 10 januari 2016, 10:10:09 »
Gisteren een Braziliaanse zwarte bonen-stoofpot (World Food café) met bataat, raapjes, ui en knoflook, tomatenblokjes, rode paprika, wortelen. Was lekker, maar de volgende keer verse chilipeper bijvoegen om het zoete (bataat, tomaat, wortelen) wat te breken.

Offline meisbaer

• 5.625
« Reactie #11465 Gepost op: 10 januari 2016, 18:03:49 »
Vanavond falafel, met veel knoflooksaus, rauwkost (wortel, ijsbergsla, tomaatjes, komkommer, paprika), pitabroodjes. Plus het restje zilveruitjes dat ook al een paar weken in de koelkast staat (in het kader van voorraadopruiming).

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #11466 Gepost op: 10 januari 2016, 18:16:06 »
Vrijdag kookte een vriend de tarte tatin van pastinaak uit ons kookboek. Vooraf olijfjes en toastjes met paprikaspread, toe een enorme bonbon met limoncellosmaak  :yummie: Heel lekker allemaal.
Gisteren aten we sushi in een restaurantje en vanavond maak ik Japanse grill met allerlei bijzondere paddenstoelen, daikon en ui om te grillen en miso-citroendipsaus en ponzu-dipsaus om te dippen. Erbij gestoofde raapstelen met sesam, sobanoedels, en zijden tofu.
,,,,فلافل

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #11467 Gepost op: 10 januari 2016, 18:54:18 »
Gado gado met sperziebonen, rijst en ei. Vriend had de bonen nog en ik de rest.

Offline Sven

• 3.927
« Reactie #11468 Gepost op: 10 januari 2016, 23:11:54 »
Vanmiddag: fastfood, onder zachte dwang van enkele mederedacteuren :roodmannetje:

Vanavond: een bord soep was voldoende  ;D
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
« Reactie #11469 Gepost op: 10 januari 2016, 23:26:29 »
Pizza! Dit keer met een gistdeeg, dat lekker lang de tijd had gehad om te rijzen. Ik met spinazie, ui en champignons, Kristof met puntpaprika en ananas.

En vanmiddag heb ik met de overbuurvrouw zuurkool gemaakt. Dat wil zeggen: dit keer laat ik de kool ietsje langer fermenteren en na twee weken krijgt zij de helft van het resultaat mee.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #11470 Gepost op: 11 januari 2016, 12:49:50 »
Vrijdag aardappelgratin met salade van gekookte bietjes, witlof en bloedsinaasappel. Zaterdag gebakken krieltjes met oregano, citroen, knoflook en lenteui, een broccoliburger en slaatje van ijsbergsla, tomaat, komkommer en rode ui. Gister in kruidenbouillon gekookte krieltjes met guacamole, oreganobraadfilet en gewokte spinazie met tomaat, komijn en lenteui.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline jol

• 2.653
« Reactie #11471 Gepost op: 11 januari 2016, 13:11:01 »
Vrijdag vooral veel fruit en rauwkost, verder nog soep en kwark. Zaterdag gebakken koolraap met romige kaassaus en een rauwkost van rodekool met sherry-azijn en geplette geroosterde karwijzaadjes.
Gisteren een kommetje bij Eazie vanwege gebrek aan tijd om zelf te koken. Vandaag rode kool met kweepeer en gember, kikkererwten in pittige tomatensaus en kerrie-aardappelen.

Offline meisbaer

• 5.625
« Reactie #11472 Gepost op: 11 januari 2016, 13:36:59 »
Risotto met zachte geitenkaas, champies en veel groene groente.

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #11473 Gepost op: 11 januari 2016, 13:40:47 »
Aardappelsoep.

Offline karl

• 6.377
« Reactie #11474 Gepost op: 11 januari 2016, 14:50:12 »
Gisteren een lauwwarme salade met jonge blaadjes, bloemkool, sperziebonen, corne de gatte-aardappelen (kunnen goed met schil bereid en gegeten worden), kerstomaten, sjalotten en een french dressing. Als experiment en structuurcontrast bloemkool en boon (samen met de sjalot) niet enkel gekookt maar ook ovengeroosterd, behoorlijk resultaat (enkel oven niet te hard zetten).

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #11475 Gepost op: 11 januari 2016, 19:05:15 »
Spruitjesstamppot met vegaworst.

Morgen ook.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #11476 Gepost op: 11 januari 2016, 19:51:59 »
Gepofte zoete aardappel met creme fraiche gemengd met harissa-pasta, en geroerbakte boerenkool, gember en knoflook met kappertjes. Erover nog wat rookzout en zwarte peper.

Gisteren een salade van venkel, bleekselderij, sinaasappel, avocado, komkommer en kappertjes. Daarna nog wat gekookte eitjes.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
« Reactie #11477 Gepost op: 11 januari 2016, 20:12:18 »
Stamppot boerenkool, op smaak gebracht met mosterd en een scheutje wittewijnazijn (en een theelepeltje karwijzaad, maar dat was meer om ongewenste neveneffecten te voorkomen  ;) ). Erbij tempeh in een lekker sojasausje (met o.a. ahornsiroop en HP sauce).

Offline neleH

• 1.736
« Reactie #11478 Gepost op: 12 januari 2016, 09:28:09 »
Gepofte zoete aardappel met creme fraiche gemengd met harissa-pasta, en geroerbakte boerenkool, gember en knoflook met kappertjes. Erover nog wat rookzout en zwarte peper.

Gisteren een salade van venkel, bleekselderij, sinaasappel, avocado, komkommer en kappertjes. Daarna nog wat gekookte eitjes.

Lekker!!

Offline neleH

• 1.736
« Reactie #11479 Gepost op: 12 januari 2016, 09:30:57 »
Wij hebben gisteren weer een Krat ontvangen. Het ziet er allemaal weer superlekker uit en het is heel veel (er zit een recept in met rettich, we hebben 190 gram nodig maar er zit me toch een joekel in!). En nagenoeg allemaal biologisch, heel fijn.

Vandaag eten we kikkererwtenpannenkoekjes (volgens mij) met salade van geraspte knolgroente. Morgen iets met boerenkool en gnoggi en overmorgen iets met spruitjes uit de oven. Hmmmm.

Bij een proefkrat (3 weken geleden) kreeg ik Homemade van Yvette van Boven (op=op), een aanrader.