Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #11120 Gepost op: 03 november 2015, 22:38:02 »
Geïnspireerd door Tertia en de overbuurvrouw: Spaanse tortilla. Het omkeren ging prima, wat eigenlijk best een prestatie was, omdat ik te veel aardappelen (of te weinig ei, qua hoeveelheid ga ik voor die optie) had gebruikt. Desondanks lekker. En waarschijnlijk de start van een winterprojectje 'leer de perfecte Spaanse tortilla maken'. Erbij een simpele salade van radijs, wortel en koolrabi met mosterd-honing-wijnazijn-bieslookdressing.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline neleH

• 1.736
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #11121 Gepost op: 04 november 2015, 10:13:27 »
Geïnspireerd door Tertia en de overbuurvrouw: Spaanse tortilla. Het omkeren ging prima, wat eigenlijk best een prestatie was, omdat ik te veel aardappelen (of te weinig ei, qua hoeveelheid ga ik voor die optie) had gebruikt. Desondanks lekker. En waarschijnlijk de start van een winterprojectje 'leer de perfecte Spaanse tortilla maken'. Erbij een simpele salade van radijs, wortel en koolrabi met mosterd-honing-wijnazijn-bieslookdressing.

Voor het omdraaien leg ik meestal een bord op de tortilla en draai de pan dan om. Zo hoeft de tortilla niet in je deksel te 'vallen'. Daarna schuif je de tortilla voorzichtig van het bord weer in de pan.

Nog handiger is een pan met metalen handvat, ik maak de tortilla en zet hem dan in de oven, dan hoef je hem niet om te draaien.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
    • Mijn Homepage
« Reactie #11122 Gepost op: 04 november 2015, 10:36:01 »
Geïnspireerd door Tertia en de overbuurvrouw: Spaanse tortilla. Het omkeren ging prima, wat eigenlijk best een prestatie was, omdat ik te veel aardappelen (of te weinig ei, qua hoeveelheid ga ik voor die optie) had gebruikt.
Voor het omdraaien leg ik meestal een bord op de tortilla en draai de pan dan om. Zo hoeft de tortilla niet in je deksel te 'vallen'. Daarna schuif je de tortilla voorzichtig van het bord weer in de pan.
Ik doe het precies andersom: ik schuif de tortilla voorzichtig uit de pan op het bord. Daarna bedek ik het bord met de pan en draai het geheel dan om. Zo hoeft de tortilla niet in de pan te 'vallen'  ;). Daarmee voorkom je ook dat eventuele nog niet helemaal gestolde delen aan het bord blijven plakken.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #11123 Gepost op: 04 november 2015, 21:19:14 »
Geïnspireerd door Tertia en de overbuurvrouw: Spaanse tortilla. Het omkeren ging prima, wat eigenlijk best een prestatie was, omdat ik te veel aardappelen (of te weinig ei, qua hoeveelheid ga ik voor die optie) had gebruikt.
Ik doe het precies andersom: ik schuif de tortilla voorzichtig uit de pan op het bord. Daarna bedek ik het bord met de pan en draai het geheel dan om. Zo hoeft de tortilla niet in de pan te 'vallen'  ;). Daarmee voorkom je ook dat eventuele nog niet helemaal gestolde delen aan het bord blijven plakken.

Ik doe het zoals neleH. Dit http://www.theguardian.com/lifeandstyle/wordofmouth/2010/jul/29/how-to-cook-spanish-omelette is trouwens ook een lekker tortillarecept.

Maandag werd er kikkererwtencurry voor mij gemaakt, met rijst.
Gisteren maakte ik macaroni met courgette, tomatensaus en geraspte kaas.
Vandaag maakte ik aardappels uit de oven met mosterd-yoghurtdip, gebakken paarse boerenkool, wortels met koriander en een Tomateo-burger.
,,,,فلافل

Offline meisbaer

• 5.624
« Reactie #11124 Gepost op: 04 november 2015, 23:27:47 »
Zijn die Tomateo dingen nog echt anders dan de gewone vleesvervangers?

Hier verse pasta van de AH (perline met basilicum), tomatensaus met broccoli en lente-ui. Erbij buffelmozzarella.
Die verse pasta is trouwens wel vaak in de 1+1 gratis aanbieding, ik vraag me af of er nog mensen zijn die het volle pond betalen. Wij kopen ze in ieder geval altijd in de aanbieding  ;)

Offline neleH

• 1.736
« Reactie #11125 Gepost op: 05 november 2015, 08:54:29 »

Een nog beter systeem!

Offline neleH

• 1.736
« Reactie #11126 Gepost op: 05 november 2015, 08:55:22 »
Ik heb de heren opdracht gegeven om te koken vanavond. Ik ben heel benieuwd!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #11127 Gepost op: 05 november 2015, 10:40:14 »

Het gehakt vond ik leuk en lekker en de burger oke. Het is behoorlijk tomaterig (vooral de burger) en daardoor wel anders dan anders. De structuur van het gehakt vond ik ook mooi. Ik maak er binnenkort een gespot van.
,,,,فلافل

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
    • Mijn Homepage
« Reactie #11128 Gepost op: 05 november 2015, 20:48:31 »
Tagliatelle met pompoensaus (lekker met foelie, laurierblad, pepertje, knoflook, salie).

Offline meisbaer

• 5.624
« Reactie #11129 Gepost op: 05 november 2015, 21:10:25 »

Het gehakt vond ik leuk en lekker en de burger oke. Het is behoorlijk tomaterig (vooral de burger) en daardoor wel anders dan anders. De structuur van het gehakt vond ik ook mooi. Ik maak er binnenkort een gespot van.

Ik ben benieuwd! Als het in de aanbieding is eens proberen dan  ;)

Vandaag had m'n vriend gekookt: rijst met veel kruiden, ketjap, broccoli diverse soorten kool en perziken uit blik. Met een Valess satésaus schnitzel. Was lekker.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
    • Mijn Homepage
« Reactie #11130 Gepost op: 05 november 2015, 21:28:32 »
Ik ben benieuwd! Als het in de aanbieding is eens proberen dan  ;)
Hollander!  ;D

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #11131 Gepost op: 05 november 2015, 22:05:33 »
Ik stond laatst eens met die Tomateo in m'n handen, maar er stond op dat er kippenei-eiwit (of iets vergelijkbaars) in zat. En omdat daar niet scharrel-, vrije uitloop-, of biologisch bij stond, veronderstelde ik dat het dan dus legkip zou zijn, want anders specificeer je dat toch? In elk geval was dat voor mij de reden het weer terug in het schap te mikken.
Weten jullie iets wat ik niet weet?
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline jol

• 2.653
« Reactie #11132 Gepost op: 05 november 2015, 22:08:02 »
Maandag at ik een goed gevulde avocadosalade, dinsdag (te)veel geluncht op het werk dus heb ik me 's avonds beperkt tot volkorenbrood met kaas en een salade, gisteren dürüm met smeersels en venkelsalade met geitenkaas en vandaag een rare dag waarop ik op vreemde tijden at. Dat eten was niet heel verantwoord, naast goed brood met kaas en een vegetarisch saucijzenbroodje alleen maar kaasblokjes en nootjes bij de borrel. Gelukkig wel met fruit ontbeten maar er moet morgen weer wat verstandigs in  ;)

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #11133 Gepost op: 05 november 2015, 22:10:01 »
Een bak salade in de trein uit mijn nieuwe tupperwareschaal met aparte dressinghouder; daarin een ei en dus dressing. Het geplande kleine patatje werd een pizza met een vriendin, dus nu zit ik best wel vol.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
    • dimitri.org
« Reactie #11134 Gepost op: 05 november 2015, 22:39:49 »
Ik stond laatst eens met die Tomateo in m'n handen, maar er stond op dat er kippenei-eiwit (of iets vergelijkbaars) in zat. En omdat daar niet scharrel-, vrije uitloop-, of biologisch bij stond, veronderstelde ik dat het dan dus legkip zou zijn, want anders specificeer je dat toch? In elk geval was dat voor mij de reden het weer terug in het schap te mikken.
Weten jullie iets wat ik niet weet?

Ja, maar je hebt (bijna) gelijk helaas.

""Op het etiket staat dat er kippenei-eiwit in de burger zit. Van wat voor kip is dat?"
"Dank voor je reactie Wouter. Het klopt dat er kippenei-eiwit in zit. Dit is afkomstig van scharrelkippen uit de EU, voornamelijk uit Nederland, België en Duitsland. Voor ons is het belangrijk dat onze producten diervriendelijk zijn, daarom maken we bijvoorbeeld geen gebruik van legkip batterijen of kooi kippen."
"Jullie kiezen er dus voor het wettelijk minimum aan dierenwelzijn te volgen waar het gaat om eieren. Dat valt wat tegen voor een producent van vegaburgers."

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #11135 Gepost op: 05 november 2015, 22:52:53 »
Inderdaad, ook het gebruik van scharrelkip vind ik niet echt een schoonheidsprijs verdienen, en zeker voor een product voor de vegamarkt snap ik dat niet zo goed. Net zo als hoe heet die andere sjit ook alweer, die met bioindustriemelk wordt gemaakt (of is dat inmiddels achterhaald?), ehm...., oja, Valess. Dat heb ik ook nooit gekocht, om die reden. (Plus, het leek me best goor.)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
    • dimitri.org
« Reactie #11136 Gepost op: 05 november 2015, 23:05:02 »
Inderdaad, ook het gebruik van scharrelkip vind ik niet echt een schoonheidsprijs verdienen, en zeker voor een product voor de vegamarkt snap ik dat niet zo goed. Net zo als hoe heet die andere sjit ook alweer, die met bioindustriemelk wordt gemaakt (of is dat inmiddels achterhaald?), ehm...., oja, Valess. Dat heb ik ook nooit gekocht, om die reden. (Plus, het leek me best goor.)

Dat is dacht ik achterhaald ja. Ze zijn nog niet helemaal goed bezig maar doen hun best: " Momenteel is Valess druk bezig om in alle producten de scharrel-eieren te vervangen naar vrije-uitloop eieren."

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #11137 Gepost op: 06 november 2015, 08:03:11 »
Onze Indonesische kantinejuf had gisteren bami gemaakt, dus die at ik als lunch. 's Avonds daarom maar makkelijk: een uitsmijter met kaas op brood, en nog wat rauwkost.

Offline jol

• 2.653
« Reactie #11138 Gepost op: 06 november 2015, 13:11:41 »
een fijn pastagerecht met pompoen, walnoten en gorgonzola  :yummie: en salade.

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #11139 Gepost op: 06 november 2015, 17:42:31 »
Pompoenpannenkoeken met zuurkool.