Vandaag weer groentesoep, vanavond weer wat lekkere hapjes. Niet overdreven veel honger, en de komende dagen zullen we toch meer dan genoeg eten.
Morgen (Heiligabend) bij de schoonouders de traditionele aardappelsalade met (veggie-)worstjes met mosterd. Dat dit de traditionele maaltijd voor Heiligabend is, merkte ik vandaag in de supermarkt: er stonden nauwelijks nog potjes mosterd. Schoonmoeder had mij gevraagd om iets lekkers met groenten mee te brengen. Rode kool vond ze er echter niet bij passen, zuurkool ook niet (de laatste lading zelfgemaakte zuurkool is nog steeds niet op). Liever iets Italiaans of zo, vond ze. Omdat mijn aangetrouwde nichtje haar vriend met Noord-Afrikaanse wortels meebrengt, is het toch een stoofpotje geworden van kikkerwten, pompoen, koolrabi, venkel en wortel in tomatensaus, gekruid met knoflook, gember, kardemom, komijn-, koriander- en venkelzaad, piment en kaneel. (Het zal de aandachtige lezer zijn opgevallen dat ik het pepertje wijselijk achterwege heb gelaten).