Ha, terug uit Polen waar we twee weken waren. Mooi land. Voor veggies goed te doen (wat ik niet had verwacht). Maar ik kan niet echt onder de indruk zijn van de 'typisch Poolse keuken', als die er al is en niet is opgesplits in Lemberger, Mazuren, Goralen, Silezische etc. keuken.
Zuurkool in reuzel, vette worsten, vis, pirogie (Maultaschen) waarvan de Russische met aardappelpuree enj Hüttenkäse en die met spinazie wel aardig zijn maar minder dan de Italiaanse variant. O ja, in dit jaargetijde ook veel aardbeien en altijd zijn er ook paddenstoelen, al dan niet gedroogde. En die ingelegde kleine Jeruzalemartisjokken, augurken, champignons, wortelen... zijn ook altijd prima. Lekker is ook hun gerookte schapenkaas die oscypek heet. Ook bier en wodka zijn daar prima en goedkoop.
Nu weer hier:
Mijn vrouw maakte lekkere tofu: eerst gekookt in magnetron (drie minuten 800 W) dan in stukken, ingesmeerd met miso, gewenteld in boekweitgrutten en dan gebakken. Met een sausje van kecap en dunne sojasaus. Rijst gekookt met ui en geelwortel en daarna gebakken met knoflook en paprika, sperzieboontjes, salade. We hebben inmiddels veel kruiden in de tuin, waaronder chocolademunt. Smaakt echt naar chocolade. Bieslook, selderie, peterselie, salie. Dat verwerken we dan in de salade.
Las net Italiëverslag van de dames. Mooi hoor.