Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

1 lid en 23 gasten bekijken dit topic.

Offline neleH

• 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #9380 Gepost op: 30 december 2014, 10:52:34 »
GisterenChili naar een recept van de Groene Meisjes: http://www.degroenemeisjes.nl/vegan-fastfood-mexican-chili-met-verse-guacemole

Vandaag moet een halve witte kool op die ik ga roerbakken met allerlei kruidelarij met daarbij wat vegodingetjes die ik uit de vriezer gehaald heb. Erbij waarschijnlijk roast potatoes of iets dergelijks.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #9381 Gepost op: 30 december 2014, 21:06:24 »
Ovenschotel van aardappel, kerstomaat, ui, kaas, ei, creme fraiche. Erbij een paprikasalade.
,,,,فلافل

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #9382 Gepost op: 30 december 2014, 21:38:36 »
Gisteren kreeg ik een soort spaghetti bolognese voorgezet. Toe was er aardbeien-rabarbersojayoghurt.

Vandaag een gebakken ongepaneerde filetvervanger opgeleukt met geroosterde tomatillosaus, zwarte bonenrijst met komijn, pepers, laurier, knoflook, oregano, koriandersteeltjes, zwarte peper en piment met daarover goudse en cheddarkaas, witte ui en korianderblad. Kerstomaatjes erbij en toe is er mango.
« Laatst bewerkt op: 30 december 2014, 22:38:18 door Bast »
Sin chile, no tiene chiste!

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #9383 Gepost op: 30 december 2014, 22:03:57 »
Tortelini met kaas, groente, rode pesto en buffelmozzarella. Morgen chinees, want mijn pa en ma komen logeren  :-*

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #9384 Gepost op: 31 december 2014, 10:01:25 »
Gisteren pompoensoep met komijn en feta, met brood erbij.
Vanmiddag traditiegetrouw eerst even bij mijn ouders langs, mijn vader bakt de beste oliebollen van Nederland, dus even proeven.
Vanavond allerlei hapjes: gevulde eieren, toastjes met zelfgemaakte eier- en selleriesalade, franse kaasjes, rauwkost met tzazikidip, chips, nootjes, enzovoort.... en heel lekkere rode wijn want ik houd niet zo van champagne.

Offline neleH

• 1.736
« Reactie #9385 Gepost op: 31 december 2014, 10:17:45 »
Vanavond de mexicaanse kaasfondue uit het Kerstarchief!

Erbij het restant witte wijn en ik denk dat we de fles champagne die al een half jaar in de koelkast ligt, ook maar eens lekker open trekken.

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #9386 Gepost op: 01 januari 2015, 18:19:56 »
Kaasfondue :-)  Even alle groenten die opmaken die in de koelkast liggen, voordat we een paar dagen naar de schoonfamilie gaan.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #9387 Gepost op: 01 januari 2015, 18:48:35 »
Gister restjes opgebakken zwarte bonenrijst met geroosterde tomatillosaus, kerstomaatjes en wat gebakken krieltjes. Toe was er een stukje taart.
Vanavond zouden zwart oogboontjes geluk moeten brengen voor het nieuwe jaar en die zitten in een Nepalese curry met aardappel, bamboe en tomaat. Erbij rijst en een salade met bloedzuring, biet, Turkse feta, rode ui en komkommer.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #9388 Gepost op: 01 januari 2015, 19:02:30 »
Vier dagen sesshin (zenretraite) dus ik at daar met de pot mee. Leuk, maar ingewikkeld ritueel met je eigen schaaltjes en bestek (stokjes en een lepel) (Edit: Oryoki kommetjes dus) dat je ook steeds weer af moet wassen aan tafel. Het went en heeft ook wel wat.

's Avonds was er meestal soep met brood (en kaas en ander beleg). 's Ochtends warme pap met iets erbij,  tijdens lunchtijd was het wat uitgebreider: warm eten.

Hier wat het ongeveer was allemaal:

zondagavond: pompoensoep met brood, sla.
maandagochtend: pap met yoghurt. Havermout?
Maandag lunch: rijst met groene kool en salade, volgens mij witlof
Maandagavond: soep met brood.
Dinsdagochtend: pap met tutti frutti (Warm)
Dinsdagmiddag: rijst ofzo, pompoen, iets met tofu, sla
Dinsdagavond: Soep, brood
Woensdagochtend: een soort rijstepap, (zwartoog?)bonen, sojasaus, nori. (echt heel lekker, niet verwacht).
Woensdagmiddag: zuurkool (kan je gewoon met stokjes eten), een soort mais/champignons, sojabrokmengsel, en sla. En: een toetje (!) havermout (?) slagroom en noten.
Woensdagavond: eh.... zuurkoolsoep? Met dat sojabrokmengsel (ze zijn zuinig), brood en sla.
Donderdagochtend: broodontbijt, fruitsalade en yoghurt en roerei.
Donderdagmiddag: een ovengerecht, beetje sla.

We dronken er thee bij.

Bij de koffie/thee was er fruit en 's avonds kregen we nog een klein koekje. Op Oudjaarsdag waren er oliebollen en zelfs bubbels en wat lekkers.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 2015, 19:32:16 door LL de Ling »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #9389 Gepost op: 01 januari 2015, 19:45:05 »
Basmatirijst met Quorn satestukjes. Zo nog wat bietjes.

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #9390 Gepost op: 01 januari 2015, 19:46:55 »
Mozarella-arancini en salade.

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #9391 Gepost op: 01 januari 2015, 20:07:27 »
Nasi met champignons, uien, boontjes, witte kool en paprika. Erbij zoetzure komkommer.

Offline Sven

• 3.926
  • Geslacht: Man
« Reactie #9392 Gepost op: 01 januari 2015, 22:02:13 »
Nieuwjaarsdiner bij ouders:
Geitenkaaskroketjes
Pastinaaksoep
Tofu-champignonragout, sperzieboontjes, spruitjes, kroketten
Gebak
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #9393 Gepost op: 01 januari 2015, 23:44:51 »
Gisteren: oliebollen, appelflappen, tacochips met guacamole, eiersalade, mini vego worstenbroodjes, kaasplankje. Vandaag: hetzelfde want er was nog genoeg over.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #9394 Gepost op: 02 januari 2015, 10:25:18 »
Vanavond melanzane parmiggiano. Met rucolasalade. Ik verheug me er nu al op.

Offline neleH

• 1.736
« Reactie #9395 Gepost op: 02 januari 2015, 14:12:33 »
Wat grappig, ik maak dat ook wel eens (iets aangepaste vorm), 'melanzane parmiggiano'

Ik heb het een beetje vereenvoudigd van een moussakarecept en we noemen het hier altijd 'aubergineprutje'  :D.

Maareuh.. lekker hoor! Oh wij doen er altijd een stokbroodje oid bij om de saus lekker mee te dippen. Ik zag een recept met pasta oid, dat doe ik er niet in.

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #9396 Gepost op: 02 januari 2015, 16:15:03 »
Ik doe er ook geen pasta in hoor, gewoon het klassieke recept: aubergine, tomatensaus, basilicum, mozzarella en parmezaan.

Offline niewied

• 1.930
« Reactie #9397 Gepost op: 02 januari 2015, 17:10:09 »
Veel soepen gemaakt (vaak  ook wat asafoetida erin) en ook appel'pie'en 'pizzapie'. Ooit in ver verleden geleerd en al lang niet meer gemaakt. Kochmuffelig!
Deeg: bloem/volkorenmeel/melk/gist/wat boter/een ei. Voor appelkoekdeeg: suiker en anijszaad erbij en een scheut witte wijn; voor de kaas-tomaatkoek: zout. Niet te dik deeg, laten gisten/ blik of springvorm invetten en bepaneermelen. Deeg erin. Vullen/bedekken met appelschijfjes (eventueel ook kweepeer en peer erbij die ik even gemagnetroniseerd heb), gesneden not, rozijn, suiker, kaneel en beetje kruidnagel. De zoute met schijfjes tomaat en gemalen kaas, scheut olijfolie. Rond 40 minuten in over bij 180 graden of iets hoger. Kijk maar.

Ook nasi goreng gegeten met gebakken tahu in miso-medium-sherrysaus (ik kan maar geen behoorlijke shiro miso krijgen, witte miso en neem dan maar de sherryfles erbij, althans mijn vrouw had de goede gedachte), falafelballetjes, pureetjes van aardappel/pompoen/peer/boter, gebakken aardpeer, deegbakje boletenragout (boleten uit Nuenens dreven en diepgevroren). En ook veel oliebollen gebakken, deeg laten rijzen etc.
Ook goed gegeten met Tertia in Café Modern over het IJ in Amsterdam (prima) en met een andere dochter  in Thimo's Ulthimo Cuisine in Veldhoven, dat een half jaar bestaat. Ook excellent. Dochter heeft dat nieuwe restaurant op de Vegatopiasite gezet, zegt ze. Moet nog kijken; leuk. Thimo heeft een fraaie vrouw die veel van wijnen weet. Ze doen het prima die twee, plus nog wat personeel dat ook kundig is. En  nu maar hopen dat ik niet te veel typefouten maakte, zie het slecht die kleine lettertjes. Ja, ja, tekstgroote veranderen....Zie ik nou ook. Naschrift: heb Ulthimo gezien op de restaurantlijst en heb er reactie bij  :ymca: gezet met typefout: Helmaal = helemaal.
Kan redactie dat corrigeren voor me?? Help!
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2015, 17:20:14 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #9398 Gepost op: 02 januari 2015, 19:48:18 »
Gisteren chili à la mama (Vegatopia postte op Facebook dat meerdere culturen geloven dat het eten van peulvruchten op Nieuwjaarsdag voorspoed en rijkdom zou geven, dus die kidneybonen komen goed uit). Vanavond een ovenschotel à la mama (eigenlijk had ik willen koken, maar ze was me een slag voor).
Naschrift: heb Ulthimo gezien op de restaurantlijst en heb er reactie bij  :ymca: gezet met typefout: Helmaal = helemaal.
Kan redactie dat corrigeren voor me?? Help!
Nou vooruit  :).
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #9399 Gepost op: 03 januari 2015, 18:17:24 »
Aardappels uit de oven met mayo en mosterd, Romeinse sla met kapperappertjes en paarse wortel, Toscaanse carre, appelmoes.
Mandarijnen toe.
,,,,فلافل