Onze vijgenboomzit bomastisch vol onrijpe vijgen. Af en toe een rijpe. Vijg is gemakkelijk te stekken. Een vijgenstek gaven we aan vrienden. Die is nu een boom in Frankrijk boordenvol rijpe vijg. Kregen nu een potje vijgenjam. Vandaag is jongste dochter jarig. Toen, 33 jaar geleden, kwamen zij en mijn vrouw vroeg in de ochtend uit het ziekenhuis. De bevalling werd uitgevoerd door een gynaecoloog die het neefje was van mijn (befaamde) wiskundeleraar uit Hilversum. Ik had een appeltaartje gebakken. Nu, 33 jaar later, heeft mijn vrouw een snelgebak gemaakt: bladerdeeg, appelschijfjes, banaan, en de vijgenjam. Lekker. We hebben nog twee gebakjes over: vanavond met een bolletje ijs. Heb ook snel wat vlierbessap gemaakt. Trosje zwarte bes, twijgjes eraf, gewassen, gekookt met een glas water en wat suiker, gemixt, gezeefd, en gembersaus erbij. Prima. Zo kun je ook vlierbesazijn maken, want de bes is vrij zuur. Dan heel klein beetje suiker en wat zout. Eenmalig azijntje. Je pruts wat af op een dag.