Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Wat eten we vandaag?
« Reactie #8900 Gepost op: 04 oktober 2014, 21:06:17 »
's Middags een groentesoepje (bloemkool, prei, wortel, linzen, bonenkruid, lavas). 's Avonds spruitjesstamppot met tomatensaus en gebakken champignons.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
« Reactie #8901 Gepost op: 05 oktober 2014, 02:39:24 »
Wat loempiaatjes en wat brood met humus. En druiven.
Toen ik thuiskwam nog maar een broodje.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline niewied

• 1.930
« Reactie #8902 Gepost op: 05 oktober 2014, 09:09:18 »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #8903 Gepost op: 05 oktober 2014, 09:29:23 »
Nasi.
goreng of putih?

Goreng. Maar hier wordt dat altijd gewoon nasi genoemd.

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #8904 Gepost op: 05 oktober 2014, 13:09:06 »
Wat loempiaatjes en wat brood met humus. En druiven.
Toen ik thuiskwam nog maar een broodje.

Hehhehheh, ik las 'duiven'. :bye:

Ik ben echt een groot fan van m'n eigen mislezerijen. :)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

« Reactie #8905 Gepost op: 05 oktober 2014, 13:15:18 »
Ik wist niet dat je zo kerks was.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #8906 Gepost op: 05 oktober 2014, 13:44:07 »
Dyslezerijen?
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #8907 Gepost op: 05 oktober 2014, 13:57:49 »
Gistermiddag op de Veggiefair een Dutch Weed Burger. 's avonds een pompoensoepje met tempeh. Lekker.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #8908 Gepost op: 05 oktober 2014, 16:22:24 »
Gistermiddag op de Veggiefair een Dutch Weed Burger. 's avonds een pompoensoepje met tempeh. Lekker.
Mijn man had hem laatst ook op. Ook kwam hij thuis met lekkere zeewiercrackers, en bakjes zeewier. Gisteren had ik komkommer en avocado-sushi gemaakt, met salade van komkommer, paprika, en de zeewier-salade van AH. Kortom, wij zijn hier ook aan het wier.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline niewied

• 1.930
« Reactie #8909 Gepost op: 05 oktober 2014, 19:36:25 »
Nasi.
goreng of putih?

Goreng. Maar hier wordt dat altijd gewoon nasi genoemd.
ja dat leidt tot nasirijst of painbrood op etiket, maar ja, het zij zo, taal is ook maar taal. Maar toch.

« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2014, 13:30:45 door niewied »

Offline niewied

• 1.930
« Reactie #8910 Gepost op: 05 oktober 2014, 19:38:47 »
Daar u, Heer Niewied, tot de (chemische) essentie der dingen doordringt, zou u goed kunnen meewerken aan het "Kookboek dat alle Kookboeken overbodig maakt".

Dank. Hier dan nog een ter afronding en vermaak:

Groentebrood
•   Volgens het WNT is het woord brood wellicht verwant met het Latijnse fruor, gebruiken, en ook met frümen, brij, frümentum, koren. Ook kan het afgeleid zijn uit het Griekse ú, dat is bakken, braden. De algemene betekenis zou dan zijn: het door vuur genietbaar gemaakte, toebereide, dat genuttigd kan worden. En wat maak je dan genietbaar? Gemalen al dan niet voorgekookte koren- of maïsbrij, al dan niet gefermenteerd, waar van alles aan kan worden toegevoegd. Broodvormen: wat je maar kunt bedenken van stok tot platte schijf, van bol tot blok. Begenadigde broodbakkers zijn de Turken. 

Basisgedachte bij de bereiding: Groentebrood is een hartig gerecht bestaande uit meel of bloem van, bijvoorbeeld tarwe of maïs, vermengd met wat fijngemaakte ruwe of gebakken of gekookte groente, gegist en in een bakblik of ‘vloer’ gebakken in een oven bij rond 200 oC.
Daarna is het verstandig het zetmeel te laten retrograderen door het baksel enkele uren te laten rusten. Door de hitte verbroken zetmeelstructuren herstellen zich dan en het brood krijgt zo een betere beet.
Mogelijke benodigdheden: Meel, bloem, zout, water, yoghurt, melk, gist, groenten, knoflook, ui, kruiden, specerijen…

•   Toegift voor Tertia:
Hakplank, combimagnetron met hete lucht, keukenmes, magic bullet. Wortel, bloemkool, restje nasi goreng waarin veel gebakken knoflook, zout, rode tandoori masala, grauwe garam masala, bouillonpoeder, volkorenmeel, tarwebloem, zout, Mediterraan kruidenmengsel (tijm, basilicum, rozemarijn). Wortel en bloemkool fijndraaien met magic bullet, gesloten 1 minuut in magnetron koken, uitwasemen. Meel en bloem aanroeren met wat water waarin gist plus theelepeltje marmite (voor de aminozuren om de gist snel te laten groeien). Wortel en bloemkool erbij, even kneden, laten gisten. Massa overbrengen in geolied en met paneermeel bestoven bakblik, in rond drie kwartier bakken in heteluchtoven bij 175 oC. Laten retrograderen.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #8911 Gepost op: 05 oktober 2014, 20:00:08 »
Er werden gebakken aardappels, sperzieboontjes, veggie braadworst v Goodbite en appelmoes voor mij gemaakt.
,,,,فلافل

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #8912 Gepost op: 06 oktober 2014, 02:39:48 »
Een uitgebreide brunch met broodjes, croissants en lekker beleg. Later op de middag twee kommen gevulde groentesoep. Voor onderweg naar Milton Keynes via Londen had ik drie wraps van Arabisch platbrood met hummus, kerstomaat, paprika en komkommer ingepakt. Tot mijn verrassing werd er op de vlucht naar Londen toch een broodje aangeboden - maar die bleek met k1p te zijn. En nu maar snel slapen, want ontbijt wordt slechts tot negen uur geserveerd.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #8913 Gepost op: 06 oktober 2014, 08:06:22 »
Aardappeltjes uit de oven met knoflook, een tivall capreseding, en wat komkommer/tomaatjes/paprika.

Offline niewied

• 1.930
« Reactie #8914 Gepost op: 06 oktober 2014, 13:37:08 »
Tot mijn verbazing zijn er weer volop eiken- en berkenboleten te vinden. Een pondje gesneden, vanmiddag braden met knoflook en nog wat. Verder maakt mijn vrouw een of andere exotische groentensoep, want de groentenla moet leeg daar we naar Berlijn gaan. Ze doet er ook kokosmelk en gember in, gok ik.
Voorts aardappel en rest gefrituurde tempe. Mangga toe wellicht (vooruit mango). Bokbier van Grolsch.

Nog steeds vind ik dat het dansen op Spitzen mensonterend is daar men de voeten willens en wetens verminkt. Chinoiserie, jawel.

Offline neleH

• 1.736
« Reactie #8915 Gepost op: 06 oktober 2014, 16:29:29 »
Bietjesrisotto! Hmmm, zin in. Vooraf een restje broccolisoep van gisteren.

Morgen lekker gevulde lasagne.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #8916 Gepost op: 06 oktober 2014, 18:32:40 »
Boontjes, omelet en pittige tomatensaus met gember. Ik had alleen gedachteloos pasta ipv rijst gekookt.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #8917 Gepost op: 06 oktober 2014, 20:36:33 »
Gisteren linzensoep uit een zak.

Vandaag gekookt (hoera!): rijst met tofu en allerlei groenten. Morgen deel 2 ervan.

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #8918 Gepost op: 06 oktober 2014, 20:56:24 »
Paprikarisotto

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #8919 Gepost op: 06 oktober 2014, 21:00:04 »
Macaroni met tomaat, bleekselderij, parmezaanse kaas en venkelzaad en erbij een jonge bladsalade met gegrilde paprika (uit pot) en feta.
,,,,فلافل