Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline bambi

• 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat eten we vandaag?
« Reactie #8680 Gepost op: 12 augustus 2014, 09:28:41 »
Een vriendin had die ook ooit in haar tuin, ze heeft er toen zelfs mee in een lokaal krantje gestaan. Daar werd het een pompette genoemd :)
Ze kunnen elkaar ook bestuiven toch? Mijn courgette was 'maar' ruim 2 tot 2,5 keer zo groot als normaal, maar dat ging nog goed.
Ik wilde wat smaak erin maar schoot zowel uit met de gember als met de sojasaus: spannende pittige soep!
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #8681 Gepost op: 12 augustus 2014, 11:59:02 »
Een vriendin had die ook ooit in haar tuin, ze heeft er toen zelfs mee in een lokaal krantje gestaan. Daar werd het een pompette genoemd :)
Ze kunnen elkaar ook bestuiven toch?

Denk het wel, maar dan levert het pas het volgende jaar uit dat zaad een courgoen of een pompette (klinkt toch wat mooier;)) op.

Offline niewied

• 1.930
  • Geslacht: Man
« Reactie #8682 Gepost op: 12 augustus 2014, 19:35:59 »
Duits bioaardappelen, vorige maand gekocht, nu nog prima, wortelsalade met knoflook, gestoofde witlof, kaasomelet.
Gisteren: Drie soorten Thaise groentengerechten (een met tofu erbij). Smaakmakers, jerukblad, petebonen, kokos, kerriepoeder.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #8683 Gepost op: 12 augustus 2014, 20:16:24 »
Ovengehaktschotel, met tussen gehakt met melksaus en de geprakte aardappels een dikke laag gebakken ajuin.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #8684 Gepost op: 12 augustus 2014, 22:08:04 »
Gesport en vergadering, dus een AH-maaltijdsalade. Morgen maar weer echt koken. :angel:

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #8685 Gepost op: 13 augustus 2014, 01:56:54 »
Kookafspraakje met mijn nichtje, eerder een verkapte kookles. Eerst een bezoek aan de toko, met uitleg wat daar allemaal te koop is. De buit: kokosmelk, rode linzen, basmatirijst, kurkuma, komijnzaad, karwijzaad, venkelzaad, kardemom, mosterdzaad, garam masala, en madame-janette-pepertjes, plus pappadums en een mangochutney. Knoflook en gember hadden we al. Koolrabi was bij de Jumbo niet te krijgen, dus het werd toch maar een pompoencurry.

Rustig mise-en-place gemaakt: knoflook, gember, pepertje gesnipperd; tomaten ontveld en fijngesneden; pompoen geslacht. Daarna pappadums in een droge pan geroosterd. En vervolgens een pompoencurry gemaakt: de helft van de knoflook, gember, pepertje met de pompoen, kokosmelk en specerijen stapgewijs toegevoegd (keukenhulpje nichtje moest telkens proeven). Tegelijkertijd een dal van rode linzen en ontvelde tomaten (op smaak gebracht met de garam masala, en de andere helft van knoflook, pepertje, gember). En basmatirijst dus.

Binnen drie kwartier een uitgebreide Indiase maaltijd, die erg lekker was. Doodsimpel, dit kan ze zo namaken (en dat zal ze ook doen - ze heeft nu tenslotte een leuke verzameling specerijen). En we hadden bewust te veel gemaakt, dus ze kan nog minstens twee dagen smullen van mijn/haar kookkunsten. Ondertussen natuurlijk ook bijgekletst.
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2014, 02:15:40 door Eelco »
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #8686 Gepost op: 13 augustus 2014, 21:36:44 »
Schelpjes met paprika en courgette in tomatensaus. Salade van ijsbergsla, wortel en komkommer met mosterd-bieslookdressing. Stokbrood met kruidenboter.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #8687 Gepost op: 13 augustus 2014, 21:55:00 »
mosterd-bieslookdressing.

mmm lekker!
Hier urap urap, rijst, egg-white omelet met gebakken tauge. Bramen toe.
,,,,فلافل

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #8688 Gepost op: 13 augustus 2014, 23:24:35 »
We hebben de courgette-pompoen nu ook maar pompette genoemd, spreekt wat makkelijker uit. Mijn vriendin bewaard elk jaar het zaad voor het nieuwe jaar, dus vandaar.
Vandaag moest ik weer laat werken, dus coucous met tomatensaus gemaakt, koud wordt het een soort van tabouleh.
Met pompette (we hebben nog wel een kilootje of drie  ;D), aubergine, ui, wortel, peterselie, munt, walnoten, pompoenpitten, rozijntjes, tomaat en komkommer. En nog een beetje zachte geitenkaas. Verder natuurlijk nog veel kruiden, o.a. kaneel en gerookte paprika.

Morgen weer pompette, nu in wit sausje, met champies, ui, prei en k&k gevulde pasta, ik dacht met walnoten. Beetje oude geitenkaas geraspt.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #8689 Gepost op: 14 augustus 2014, 15:57:40 »
Pasta-salade met gegrilde groenten en mozzarella.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #8690 Gepost op: 14 augustus 2014, 18:31:00 »
Pompette is ook wel een schattige naam.

Ik kook zo wat boontjes, ei, en rijst en gooi er satésaus over en noem dat dan gado gado.

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #8691 Gepost op: 14 augustus 2014, 19:00:49 »
Couscous met koriander, rode peper, citroensap, olijfolie, gegrilde courgette en aubergine en gebakken uitjes. Beetje feta erover.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #8692 Gepost op: 14 augustus 2014, 21:47:33 »
Wraps met zwarte bonen (met veel specerijen), zure room, avocado, rode paprika, rode sla, jalapeno, heel weinig oude kaas.
En een bijzonder lekkere maiskolf.
,,,,فلافل

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #8693 Gepost op: 15 augustus 2014, 00:12:55 »
Er zat ook nog snijbiet door de pasta vandaag. De eerste keer dat we de bladeren aten. Vriend was er niet weg van, lijkt teveel op spinazie, waar hij niet zo van houdt. Ik vond het wel lekker, en leuk ook die roze steeltjes.

Nu zijn we al redelijk door de gekregen groenten heen, alleen nog een koolrabi, een gewone courgette(maar 500 gram ;) ) en dan nog die pompette. Lekker hoor, zo'n moestuin!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #8694 Gepost op: 15 augustus 2014, 14:24:53 »
Gisteren kwam Eelco, Kristof en Lytse op bezoek! Eelco, Kristof en ik aten :roodmannetje: (strikt geheim kookboekgerecht), een zelfgemaakte Schwarzwalder Kirsch ijstaart en flat bread met crème fraîche, gebakken courgette, feta en munt.

Lytse at geen konijn (hij was gebiologeerd door Pientje, Pientje bleef er heel cool onder), maar wel iets anders wat niet op een vega-site beschreven kan worden.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #8695 Gepost op: 15 augustus 2014, 15:41:50 »
Gisteren kwam Eelco, Kristof en Lytse op bezoek! Eelco, Kristof en ik aten :roodmannetje: (strikt geheim kookboekgerecht), een zelfgemaakte Schwarzwalder Kirsch ijstaart en flat bread met crème fraîche, gebakken courgette, feta en munt.
En het was allemaal erg lekker en gezellig! Het flatbread had Hiziki ook zelfgemaakt en kwam uit de pan. Dat ga ik ook eens doen (of dat laat ik Kristof eens doen  :D ).
Citaat
Lytse at geen konijn (hij was gebiologeerd door Pientje, Pientje bleef er heel cool onder), maar wel iets anders wat niet op een vega-site beschreven kan worden.
Lytse vindt k0n17n anders ook best lekker, hoor  ::).

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #8696 Gepost op: 15 augustus 2014, 16:23:24 »
*houdt handen voor oren van Pientje*

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #8697 Gepost op: 15 augustus 2014, 22:11:33 »
Uit gaan eten met de familie... Niet echt om over naar huis te schrijven maar wel naar Vegatopia dus. 1 aperolspritz, 1 witte wijn en 1 spa bruis, 2 kaaskroketten met een beetje salade, enkele frieten, samen 32 euro. Dan weet ik weer waarom ik in 9 van de 10 niet meega. Broers en zussen gaan 2 keer in de maand?!

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #8698 Gepost op: 16 augustus 2014, 17:51:42 »
Vandaag sushi me o.a. avocado, omelet en komkommer, met rettich-, komkommer- en wortelsliertjes ernaast. Die maak ik in de spiraalsnijder  :D. De groentenreepjes krijgen nog een dressing van sesamolie, sojasaus , rijstazijn en sesamzaadjes.

Morgen spaghetti met meer groentensliertjes van courgette (de pompette past niet in de Spirelli) en wortel, dan nog champies en prei, met geraspte oude geitenkaas.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #8699 Gepost op: 16 augustus 2014, 22:35:57 »
Mais die bepaald niet knapperig was (te laat geoogst?), en eigen bietjes met feta uit de oven.