Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline niewied

• 1.930
  • Geslacht: Man
Wat eten we vandaag?
« Reactie #840 Gepost op: 18 september 2011, 12:46:07 »
Als je deeg niet genoeg gerezen is, loop je kans dat je pizza een stenen bodem krijgt en dat wil je vast niet. Om het proces te versnellen

Tip: meng gistpaje aan met wat marmite. Door de extra aminozuren die je zo toevoegt, groiet de gist sneller en verloopt de gisting egsmeerder. en die temperatuurverhoging is ook OK, maar ik zou het bij 30 graden houden.

Sorry, dit is weer mosterd na de maaltijd
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #841 Gepost op: 18 september 2011, 12:50:39 »
Mijn vrouw heeft tofuvel (die gedroogde skimmed tofu) geweekt. Een deel daarna gekookt en daarna gestoofd met een sherry-tamarimarinade en knoflook. Ander deel tempura van gemaakt, wat gesneden verse gember er ook bij en toen gefrituurd. Bijzonder lekker.
Voorts gebakken pompoen, wortel, prei en ui met de tamari-sherrysaus en rijst. Daarna meloen.

Offline Christiaan

• 10.293
Wat eten we vandaag?
« Reactie #842 Gepost op: 18 september 2011, 13:41:18 »
Gisteren roosterde ik tomaten, pompoen, ui en wat aardappel, staafmixerde het en noemde het soep.
En je zag dat het goed was?

Gisteren had ik veel bezoek, dat kreeg potage crecy, een broccoli-courgettequiche, een roquefort-perentaart en een rijstsalade met paprika, bosui en olijven voorgeschoteld. Toe vaniljeroomijs en citroensorbet.

Zometeen als lunch nog wat van de soep, en een tosti, vanavond heb ik keuze uit vanalles wat ik kan maken want ik kreeg ook weer een groentepakket met daarin koolraap, andijvie, wortel, biet, courgette, en een paar appels en peren. Groene paprika's ook, trouwens.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline chinoiseries

• 247
  • Geslacht: Vrouw
    • Always cooking up something
Wat eten we vandaag?
« Reactie #843 Gepost op: 18 september 2011, 13:46:57 »
Raapstelen met bulgur.

Mmm, maar wat deed je met de raapstelen? En de bulgur? ;)

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #844 Gepost op: 18 september 2011, 13:54:58 »
In ons dorp haal je het voedsel zo van de straat. Er zijn weer veel kastanjes. Gisteren wat geraapt. Vanavond worden ze geschild, gekookt en daarna met knoflook gebakken. Er zijn meer manieren dan alleen gepofte kastanjes. Ook vonden we (eindelijk, het is een bar slecht paddenstoelenjaar) een grote beukenboleet waar we, denk ik, soep van maken, of een ragout, maar dan moet er nog iets bij. Voorts is er gebraden Brussels lof en tofu, weet nog niet hoe.

Offline chinoiseries

• 247
Wat eten we vandaag?
« Reactie #845 Gepost op: 18 september 2011, 14:10:20 »
Gisteren roosterde ik tomaten, pompoen, ui en wat aardappel, staafmixerde het en noemde het soep.

Ik zat ook aan een pompoensoepje te denken, maar alleen pompoen is zo saai he. Met tomaat en ui erdoorheen (en aardappel omdat het anders niet dik genoeg is?) klinkt erg goed! Nog kruiden die je aanraad erdoorheen te gooien?

Online Eelco

• Admin
  • 20.669
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #846 Gepost op: 18 september 2011, 15:27:13 »
Ik zat ook aan een pompoensoepje te denken, maar alleen pompoen is zo saai he. Met tomaat en ui erdoorheen (en aardappel omdat het anders niet dik genoeg is?) klinkt erg goed! Nog kruiden die je aanraad erdoorheen te gooien?
Salie! Of je gaat een beetje op de Indiase toer met bv gember, kruidnagel, komijn- en anijszaad. En ik gebruik ook altijd een pepertje en knoflook, omdat pompoen me anders te zoetig smaakt.

Wij eten vandaag vroeg, omdat K. vanavond voorstelling heeft. Spruitjesstamppot met een mosterdsausje. Erbij een speltburgertje.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Christiaan

• 10.293
Wat eten we vandaag?
« Reactie #847 Gepost op: 18 september 2011, 15:58:24 »

Ik zat ook aan een pompoensoepje te denken, maar alleen pompoen is zo saai he.
Vind ik anders niet. Als je pompoensoep niet dik genoeg wordt,dan heb je er gewoon te veel water in gedaan. Je zet de pompoenstukjes net onder voor het koken en na het pureren verdun je eventueel nog naar de gewenste consistentie. Meer dan een ui, knoflook, peper, zout en nootmuskaat zijn niet nodig. Voor het verdikken gebruik ik liever rijst of spaghetti. Van kruidnagel en gember wordt de soep volgens mij alleen maar speculaasachtig, dat is helemaal niet lekker, tenminste, mij lukt het nooit om er daarmee wat van te maken.

Als je er ook tomaat in doet zou ik aan tijm of oregano denken om er bij in te doen, of, zoals Eelco zegt, salie.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Sidhariel

• **
  • 33
Wat eten we vandaag?
« Reactie #848 Gepost op: 18 september 2011, 17:35:26 »
Geroosterde bloemkool & aardappelen met djinten en knoflook, en gegrilde bbq-tempeh.

Toe bananenijs :D
Leftist Hippy Long Haired Vegetarian Communist Scum.
No carnivore, No material girl, No extremist.

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #849 Gepost op: 18 september 2011, 18:01:48 »
Gember bij de pompoensoep vind ik wel lekker, in combinatie met een scherp rood pepertje.

Maar hier eten we gratin dauphinois, gebakken cantharellen en snijbonen.
,,,,فلافل

Offline chinoiseries

• 247
Wat eten we vandaag?
« Reactie #850 Gepost op: 18 september 2011, 18:05:54 »
Bedankt voor de pompoensoep tips! Ik had niet eerder aan salie gedacht (een kruid wat bijna nooit wordt gebruikt in deze keuken), Indiaas lijkt me lekker verwarmend. Rijst of spaghetti (gepureerd door de soep?) zijn ook een goed idee, nog niet eerder geprobeerd!

Vanavond toch eerst wat dingen opmaken: salade van Little Gem, komkommer en tomaat & geroosterde aardappel, bataat, pastinaak, rode ui en knoflook. En als ik daarna nog honger heb: een maisburgertje.

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #851 Gepost op: 18 september 2011, 18:17:22 »
En je zag dat het goed was?
Ja, maar wel vrij dikke soep.

Enne, koriander is ook lekker door de pompoensoep, en adzjika ook!
This is between me and the vegetable!

Offline Christiaan

• 10.293
Wat eten we vandaag?
« Reactie #852 Gepost op: 18 september 2011, 20:32:51 »
Rijst of spaghetti (gepureerd door de soep?)
Na het pureren nog even mee laten koken tot het gaar is. Levert nog wat textuur op.

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
Wat eten we vandaag?
« Reactie #853 Gepost op: 19 september 2011, 12:09:52 »
Wow, het heerst, die pompoensoep.

Dat eet ik namelijk ook vanavond. En met deze taart ernaast.

Offline chinoiseries

• 247
Wat eten we vandaag?
« Reactie #854 Gepost op: 19 september 2011, 12:21:58 »
Wow, het heerst, die pompoensoep.

Dat eet ik namelijk ook vanavond. En met deze taart ernaast.

Wat gaaf die taart! Die ga ik heel snel maken :D Vanmiddag lunch ik het restje geroosterde groenten van gisteravond. Koud is vast niet zo lekker, maar ach.

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
Wat eten we vandaag?
« Reactie #855 Gepost op: 19 september 2011, 12:41:19 »
De taart wel volledig af laten koelen, dan is hij echt het allerlekkerst.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Wat eten we vandaag?
« Reactie #856 Gepost op: 19 september 2011, 13:16:03 »
Gisteren maakte mijn vriend een erg lekkere pompoensoep. Goed gekruid en een beetje pittig. We aten er naanbrood bij. Er zat ook een beetje mais in.

Offline chinoiseries

• 247
Wat eten we vandaag?
« Reactie #857 Gepost op: 19 september 2011, 13:31:31 »
Gisteren maakte mijn vriend een erg lekkere pompoensoep. Goed gekruid en een beetje pittig. We aten er naanbrood bij. Er zat ook een beetje mais in.

Bestaat er al een thread voor pompoenen en pompoensoep in het bijzonder? Ik ga ervan watertanden :D

Offline koekje

• 2.503
Wat eten we vandaag?
« Reactie #858 Gepost op: 19 september 2011, 13:31:47 »
Ik weet het nog niet. Volgens mij komt meneer vanavond eten en ik wil wel vega eten. Hij heeft moeite met tofu, omdat het gelijk zo vegetarisch/geitenwollensok overkomt. Iemand nog een leuk idee? Aangezien hij mee-eet, wel stevige kost en bij voorkeur hoog eiwitgehalte. Chili sin carne (met tofugehakt, heeft hij niet eens door dat het geen vlees is) liever niet, want dan word ik mn bed uitgegast.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #859 Gepost op: 19 september 2011, 13:37:04 »
Imam bayildi! (dat is zowel een antwoord op je vraag als op de vraag wat ik gisteren gegeten heb)

(Aubergines halveren, aanbakken in een koekenpan, in een ovenschaal schikken en dan uien, knoflook, kruiden en tomaten uit blik erbij. Drie kwartier in de oven en klaar. Of je maakt een wat elegantere tomatensaus. Of je trekt een pot open. Lekker met rijst of met brood. Als er meer eiwitten bij moeten is fetakaas of geitenkaas erg lekker. Of, als je tomatensaus een beetje Italiaans gekruid is, mozzarella erin.)
This is between me and the vegetable!