Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline greet

• 2.671
Wat eten we vandaag?
« Reactie #820 Gepost op: 16 september 2011, 18:43:34 »
Als het ongeveer twee keer zo groot is geworden, of als je denkt 'nu wil ik niet langer wachten' dan is het meestal wel klaar.

Het eerste nog niet, het tweede al wel... ;)

Online Eelco

• Admin
  • 20.668
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #821 Gepost op: 16 september 2011, 18:47:09 »
Seg, Eelco, hoe weet je eigenlijk of je deeg genoeg gerezen is? Of maakt dat niet zoveel uit?
Als je deeg ongeveer twee keer zo groot is geworden. Je kunt het ook uittesten door een klein beetje meel op het deeg te strooien: als het deeg voldoende is gerezen, veroorzaakt het meel - dat vochtig wordt - een krasachtig patroon. Of je gebruikt een speciale Tupperbox met gesloten deksel, die met grof geweld wegspringt als het deeg voldoende is gerezen.

Als je deeg niet genoeg gerezen is, loop je kans dat je pizza een stenen bodem krijgt en dat wil je vast niet. Om het proces te versnellen, kun je het deeg au bain marie verwarmen of in de oven op 40-50 graden verwarmen. Magnetron op de laagste stand schijnt ook te kunnen.
« Laatst bewerkt op: 16 september 2011, 18:50:09 door Eelco »
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #822 Gepost op: 16 september 2011, 18:50:18 »
Nog erger is dat P. nu poffertjes aan het bakken is. (maar deze opmerking snappen alleen mensen die me ook op Twitter hebben, denk ik)
Kind, wat een eeeeenig crossmediaal linkje, ik ga meteen even op twitter kijken wat je daarover gezegd hebt!
This is between me and the vegetable!

Online Eelco

• Admin
  • 20.668
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #823 Gepost op: 16 september 2011, 18:53:54 »
Nog erger is dat P. nu poffertjes aan het bakken is. (maar deze opmerking snappen alleen mensen die me ook op Twitter hebben, denk ik)
Kind, wat een eeeeenig crossmediaal linkje, ik ga meteen even op twitter kijken wat je daarover gezegd hebt!
Heeft het iets met spitskool te maken?

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
Wat eten we vandaag?
« Reactie #824 Gepost op: 16 september 2011, 19:19:05 »
Wat Maartje! bedoelt te zeggen (denk ik, maar correct me if I'm wrong, Maartje!), is: als alleen de mensen die jou op twitter volgen het snappen, zet het dan op twitter en niet hier.
(Nu missen immers alle niet-Vegatopiaanse twitteraars jouw grapje! Hoe zonde is dat!)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Temari

• 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Wat eten we vandaag?
« Reactie #825 Gepost op: 16 september 2011, 20:46:23 »
Vanavond maar iets simpels. Ik vermoed dat het spaghetti met pittige tomatensaus en Parmezaanse kaas gaat worden.

Ik ook! maar dan zonder kaas en met tofugehakt en champignons en courgette in de saus. een glas limonade en een vitaminepil toe ;).

Offline Christiaan

• 10.293
Wat eten we vandaag?
« Reactie #826 Gepost op: 16 september 2011, 21:16:59 »
Wat Maartje! bedoelt te zeggen (denk ik, maar correct me if I'm wrong, Maartje!), is: als alleen de mensen die jou op twitter volgen het snappen, zet het dan op twitter en niet hier.
:applaus:
Emmer modder er over en het wordt nog mooier!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Online Eelco

• Admin
  • 20.668
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #827 Gepost op: 16 september 2011, 21:25:15 »
Vanavond maar iets simpels. Ik vermoed dat het spaghetti met pittige tomatensaus en Parmezaanse kaas gaat worden.
Ik ook! maar dan zonder kaas en met tofugehakt en champignons en courgette in de saus.
Ja, dat is bijna hetzelfde!  :P

Uiteindelijk werd het toch een ovenschotel van schijfjes aardappel, bloemkool en wortelen, sausje met mosterd en gemalen venkel-, dille- en komijnzaad, bestrooid met kaas en nigella.

Offline haantje

• 5.068
Wat eten we vandaag?
« Reactie #828 Gepost op: 17 september 2011, 00:22:27 »
Uit eten op kosten van de gemeenschap (en dus ook een beetje op die van mezelf). Ik had twee voorgerechten als hoofdgerecht: mosterdsoep met brie en Grieksachtige salade, beide met brood. Er stond een sterretje achter de soep, dus ik nam klakkeloos aan dat die vegetarisch was. Terwijl ik de menukaart dichtsloeg toen de serveerster de bestelling kwam opnemen, viel het me op dat achter alle soepen een sterretje stond. Toch nog maar even gecheckt of de soep wel vega was. Dat wist ze niet, maar ze ging het voor me navragen.
Even later kwam er iemand anders (uit de keuken? eigenaar? opperhoofd van de bediening?) bij mij om te vertellen dat ze speciaal voor mij mosterdsoep met groentebouillon gingen maken. Hij was heerlijk!
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Online Eelco

• Admin
  • 20.668
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #829 Gepost op: 17 september 2011, 00:58:58 »
Ja, soep is de grootste valkuil als je 'op kosten van de gemeenschap' uit eten gaat/moet. Een k1ppebouillon is tenslotte een makkelijke smaakmaker en men staat er bijna nooit bij stil dat vegetariërs daar misschien moeite bij hebben. En ook al ben ik (theoretisch althans) niet zo recht in de leer, is het vervelend dat de soep naar k1p smaakt (maar er in eerste instantie niet altijd naar ruikt). Ik ben dus ook zo iemand die personeel en kok tot wanhoop drijft en altijd maar dan ook altijd navraagt. Fijn dat ze zo flexibel waren!

Offline haantje

• 5.068
Wat eten we vandaag?
« Reactie #830 Gepost op: 17 september 2011, 01:03:22 »
Dat is precies de reden dat ik eigenlijk nooit soep buiten de deur eet. Maar nu dacht ik: laat ik eens specifiek naar de gebruikte bouillon vragen, omdat ik wel zin in soep had. De meneer (van wie mij de functie nog steeds niet helemaal duidelijk is) bood uit zichzelf aan om voor mij een portie vegaversie te maken.
Goeie service dus!
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Wat eten we vandaag?
« Reactie #831 Gepost op: 17 september 2011, 15:43:20 »
Risotto! Uitje snijden en fruiten met wat knoflook. Ondertussen water koken, een bouillonblokje erbij, rijst in de pan bij de uitjes, beetje olie of boter erbij, goed roeren, water erbij. Saffraan erdoor, zout en peper en na 20 minuten: goddelijkheid op een bordje. <3

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #832 Gepost op: 17 september 2011, 16:43:24 »
Chinese broccoli, tofu met mintmarinade en citroen, bruine rijst, salade met sesamdressing. Oh en bramen en blauwe bessen na.
« Laatst bewerkt op: 17 september 2011, 18:08:29 door Selly »
,,,,فلافل

Offline greet

• 2.671
Wat eten we vandaag?
« Reactie #833 Gepost op: 17 september 2011, 17:21:57 »
Gisteren at ik half gelukte pizza (hij was nog niet helemaal goed gerezen, maar zeker toch geen steen meer, dus al bij al geslaagd... Volgende keer warmer water om de gist in op te lossen, en meer geduld) Met ui, kapperappeltjes fijngesneden, olijfjes, feta en gorgonzola. Lekker, maar allemaal wel heel zout wat erop was, volgende keer daar beter op letten ook.
Vandaag gevulde pasta met 3 kazen, zelfgekocht in de winkel, met erover spinazie en look, gember, sambal. Fusion a la Greet.

Online Eelco

• Admin
  • 20.668
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #834 Gepost op: 17 september 2011, 17:35:14 »
Vanavond dan dus de spaghetti met tomatensaus, bestrooid met verse oregano en Parmezaanse kaas. Erbij een salade van komkommer, rode puntpaprika en kidneybonen, scheutje azijn en limoensap.

Offline koekje

• 2.503
Wat eten we vandaag?
« Reactie #835 Gepost op: 17 september 2011, 18:28:32 »
tofu met mintmarinade en citroen

Ik ben nieuwsgierig.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #836 Gepost op: 17 september 2011, 19:49:52 »
tofu met mintmarinade en citroen

Ik ben nieuwsgierig.

Deze http://www.goodearthfoodalliance.com/recipe/811 van Peter Berley en dan na het keren schijfjes citroen toevoegen. Erg lekker.
Overigens deed ik de marinade zonder citroensap en met gembersaus en een theelepeltje Koreaanse chilipasta. Koreaanse chilipasta en munt gaan goed samen.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #837 Gepost op: 17 september 2011, 20:25:51 »
Gisteren roosterde ik tomaten, pompoen, ui en wat aardappel, staafmixerde het en noemde het soep. Met lekker brood met baba anoush en knoflookchampignons. O, en gebakken halloumi. Stoicky toffee cake toe, met een experiment: het is ontzettend lekker om heel pure chocola in de caramelsaus te smelten, maar dan past het niet echt meer bij de stc. Desondanks vind ik het niet erg dat er een restje van is (dat is een understatement).

Vandaag eigenlijk net zoiets, ik roosterde veel tomaten met wat ui en paprika en een rood pepertje.
Na het roosteren het pepertje ertussenuit vissen en de rest pureren. Vandaag aten we spaghetti met deze tomatensaus, gebakken courgette en champignons, geroosterde bloemkool en een lekker stukje kaas.

Voor morgen is de imam bayildi al klaar: aangebakken auberginederden (ik had zulke joekels dat helften me te lang gaan duren bij het gaar worden) met nog wat meer paprika, veel peterselie, het geroosterde pepertje en de tomatensaus in een ovenschaal. Hoeft morgen alleen nog maar in de oven, bulghur bij maken (in de volkskrant van vandaag staat consequent burgul, en het kostte me moeite om te ontdekken wat daar nou raar aan is).
This is between me and the vegetable!

Offline haantje

• 5.068
Wat eten we vandaag?
« Reactie #838 Gepost op: 17 september 2011, 21:47:11 »
Raapstelen met bulgur.
« Laatst bewerkt op: 18 september 2011, 08:53:12 door haantje »

Offline karl

• 6.377
Wat eten we vandaag?
« Reactie #839 Gepost op: 18 september 2011, 08:47:02 »
Gisteren lekkere linguini met tomatensaus van passata, ui en knoflook, met gele en rode paprika, wortelstukjes en soja-gehakt.
Verse basilicum en laurier, tijm en pikant paprikapoeder als andere kruiden.
Vandaag een curry op basis van Thaise currypasta en met als vocht kokosmelk en yoghurt, ook wat limoensap. Groenten worden aubergine, courgette, tuinbonen, raap en aardappelblokjes ( :-[, Selly). Verse koreander en munt als kruiden, naast de typische gedroogde kruiden zoals komijn, kerrie.
« Laatst bewerkt op: 18 september 2011, 09:38:21 door karl »