Mijn vrouw maakt voor vandaag van bladerdeeg een Hüttenkäsetaart. En soep met venkel/asperge/ui/knoflook. Ik denk we er ook nog bloemkool bij eten en wortelsalade. (Van de rest bladerdeeg maak ik kaasboorelhapjes.)
Gisteren asperges in Mierlo gehaald. Mijn vrouw had gezien dat Aspergehof Huijbers op de Bekelaar 20 in Mierlo vorig jaar een prijs voor beste asperges had gekregen. Wij erheen. De weg gaat via Brandenvoort een gaga Helmondse nieuwwijk. Er staat nergens een straatnaam. Nou een keer, in Mierlo al, de Brugstraat. Dan een rotonde, en dan? Ik rij ergens in, een laan met bomen, een landweg. Zet de navigator aan: het blijkt dat we al op de Bekelaar zitten. Waarom geen straatnaambord?
Grote zaak. Heel veel kersenbomen ook. Mierlo is van oudsher kersendorp. We kopen asperges. Er is veel meer te koop: wijn, aspergechutny, bloemsalade, en aspergekroketten azijn die men edik noemt (bijbels, Pasen!), aspergekroketten. Veggie de kroketten? Navragen. Ja, veggie.
's Avonds eten we asperges met een heel dun boter-olijfolie-melksausje en nootmuskaat. Prima. De kroketten: super. Zullen wel meer naar Mierlo gaan dit aspergeseizoen.