Gisteren: Vlaams.
Vandaag: een dochter plus heer komen. Mijn vrouw kookte. Thaisoep (wortel, ui, knoflook, cocosmelk, garam masala, koemelk...); goudreinet gehalveerd ,uitgehold, gevuld met kaas-rode kool (die ik al had bereid)-kaas en dan gegratineerd en gegaard met microgolven, gekookte aardappelen met olijfolie, tja, en er zal wel meer zijn, zwarte olijven, salade. Toe: onder meer kaki en ik denk ijs.
Selly ten spijt heb ik nog eens gemijmerd over hutspot. Het is allemaal een kwestie van afspraak, zoiets als hutspot is hutspot als er hutspot op staat en dit is de definitie: gerecht bereid uit gekookte aardappelen, gekookte ui, gekookte wortel en al dit, al dan niet met boter of margarine gehusseld en gestampt tot een egale oranjekleurige brij. Variaties erop geve men aan met X-stamp waarbij X een tweede hoofdbestanddeel naast aardappel is. Zo is er andijviestamp, zuurkoolstamp. Boerser en autochtoner kan het nauwelijks.
De fijnproever ete geen zuurkoolstamp doch Choucroute alsacienne végétarienne met een heerlijk glas Elzasser erbij.
De gasten zijn er. Nunc est bibendum.