Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7060 Gepost op: 08 november 2013, 14:53:20 »
Ik heb serieus nog nooit hutspot gemaakt, ik vraag me zelfs af of ik het wel eens gegeten heb. Wat doe je precies met de uien en wortelen, koken of bakken?
Of het nog hutspot mag heten, weet ik niet (hallo  :cop:), maar ik bak de fijngesneden uien en wortelen (vaak ook met knoflook en een pepertje) apart en voeg dit dan later aan de aardappelpuree toe. Currypoeder (of een zelfgemaakt mengsel) vind ik ook een fijne smaakmaker in de hutspot.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7061 Gepost op: 08 november 2013, 14:58:18 »
Je mag van mij alles hutspot noemen, maar als iemand anders je vraagt 'hoe maak je dat eigenlijk', dan is het toch niet gebruikelijk om je eigen exotische creativiteit te etaleren, dan gaat het toch over de 'standaardwijze'?

Stel je voor, iemand vraagt M binnenkort of ze van hutspot houdt, en ze denkt aan jouw woest-gekruide, scherp aangebraden variant en zegt 'ja', dan kijkt ze toch lelijk op haar neus als wat ze krijgt het oudhollandsche babyvoer is dat hutspot meestal is...
This is between me and the vegetable!

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7062 Gepost op: 08 november 2013, 15:02:02 »
Je mag van mij alles hutspot noemen, maar als iemand anders je vraagt 'hoe maak je dat eigenlijk', dan is het toch niet gebruikelijk om je eigen exotische creativiteit te etaleren, dan gaat het toch over de 'standaardwijze'?
En wie was er begonnen met het vervangen van aardappelen door gnocchi e.d.?  :P

Maar vooruit, hier vind je de Wikipedia-definitie van hutspot. Mocht je daar niet tevreden mee zijn, mag je het artikel zelf bewerken.

Offline Maartje!

• 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7063 Gepost op: 08 november 2013, 15:09:04 »
Ken je dat, dat je iets grappigs zegt en dat er niemand lacht?

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7064 Gepost op: 08 november 2013, 15:14:53 »
Ken je dat, dat je iets grappigs zegt en dat er niemand lacht?
Ja, zojuist weer meegemaakt  :P.

Offline Maartje!

• 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7065 Gepost op: 08 november 2013, 15:28:30 »
En je tong hing erbij uit je mond? Dat heb ik dan weer nooit...

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7066 Gepost op: 08 november 2013, 15:44:12 »
Ik moest wel lachen, binnensmonds want ik zit op het werk. Ik zocht zelfs tevergeefs naar de 'like' knop (ik facebook veel te veel).

In ieder geval klinkt het alsof het helemaal niet erg is dat ik misschien wel nooit hutspot heb gegeten.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7067 Gepost op: 08 november 2013, 19:33:54 »
Spruitjesstamppot. Kidneybonen in tomatensaus. Sellerieschnitzeltjes,

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7068 Gepost op: 08 november 2013, 21:32:46 »
Wat mij betreft mag de hutspotdiscussie hierheen http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,3614.0.html ik vind het wel interessant te horen hoe iedereen hutspot maakt en wat de variaties zijn. Ik heb het ook pas een paar jaar geleden voor het eerst gegeten. Volgens mij is ui bakken of koken bij meer mensen een discussie.
Ik doe er ook graag feta in en gebakken rode peper. En eten met loeihete piccalilly uit Suriname. En vega-rookworst.
,,,,فلافل

Offline Antje

• 701
    • Idril.nl
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7069 Gepost op: 08 november 2013, 23:46:43 »
Hier geen hutspot. Al jaren niet en dat vind ik helemaal niet erg. Het voordeel van hutspot, het kuiltje of de vulkaan, die passen we tegenwoordig toe bij aardappelen met boerenkool, andijvie of rucola stamppot.

Wij aten een humus, pepadew, slawrap van de kiosk en daarjuist een burger in een broodje met veldsla. Het was nogal snel snel vandaag.

Maar we hebben nu twee nieuwe rittens (jonge tamme ratjes) erbij en een week vakantie!
Groetjes, Antje

Offline Miranda

• 3.376
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7070 Gepost op: 09 november 2013, 15:29:10 »
Gisteren at ik met oud-collega's bij het nieuwe restaurant Toplevel in Leiden.
Vooraf bij de borrel hadden we tempura van groente met dipsausjes.
Daarna kon ik kiezen uit 3 hoofdgerechten. Ik koos de groentequiche met geitenkaas en paprikasaus. Was lekker, niet heel bijzonder.
Als dessert had ik crème brulee, die lekker was, maar er had iets meer suiker op gemoeten.

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7071 Gepost op: 09 november 2013, 16:55:44 »
Ik heb het ook pas een paar jaar geleden voor het eerst gegeten. Volgens mij is ui bakken of koken bij meer mensen een discussie..
Huh? Dat meen je niet. Maar ik geeft toe, vele malen zal het niet geweest zijn, en dan altijd wel een kleine variant op de 'oud-Hollandse'. Maar wel hutspot.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Miranda

• 3.376
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7072 Gepost op: 09 november 2013, 17:38:20 »
Ik at vanmiddag al een paar experimentjes, dus heb kleine trek. Er gaan zo wat aardappeltjes de oven in, en erbij eet ik een tomatensalade met balsamico, knoflook, olie, ui en hazelnoten.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7073 Gepost op: 09 november 2013, 17:53:07 »
Couscous met 'zeven groenten'.

Offline meisbaer

• 5.622
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7074 Gepost op: 09 november 2013, 21:27:43 »
Jemig, ik zie nu pas wat mijn onschuldige "ik eet vanavond hutspot" heeft losgemaakt  ;)
Anyway, ik maak hem ongeveer zoals mijn moeder hem maakt. Wortels met uien in blokjes (niet te klein) in net genoeg water koken. Aardappels gaarkoken, en na afgieten nog even laten uitdampen. Aardappels fijnstampen (mijn moeder gebruikt een vork!) Mag best grof zijn. Wat kookvocht van wortels en ui bij de aardappels doen, evt met beetje boter tot smeuig. Wortels en ui erbij, goed roeren, maar niet stampen. Ik doe er peper, bouillonpoeder en veel nootmustkaat door. Ik ben zelf niet zo'n boerenkoolstampot liefhebber, dus ik maak vaak hutspot of zuurkoolstampot.

Back on topic: vandaag lekker makkelijk, goedkope groentendiepvriespizza van de Lidl met sla.Best te eten, zeker voor die prijs.

Offline Marthe

• 274
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7075 Gepost op: 09 november 2013, 22:51:56 »
Lasagna met een salade, en daarna sandesh (zoete paneer).

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7076 Gepost op: 10 november 2013, 01:17:26 »
Smokkeldag, dus flink uitgepakt: met o.a. Hollandse kost in de vorm van sinterklaasmuisjes en -kikkertjes, bolletjes met kaas en zelfgemaakte appeltaart en appelmoes, en wasabibolletjes voor een Japanse touch (grappig genoeg bevatten die wèl echte wasabi, volgens de verpakking).

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7077 Gepost op: 10 november 2013, 17:09:49 »
Gisteren: Vlaams.
Vandaag: een dochter plus heer komen. Mijn vrouw kookte. Thaisoep (wortel, ui, knoflook, cocosmelk, garam masala, koemelk...); goudreinet gehalveerd ,uitgehold, gevuld met kaas-rode kool (die ik al had bereid)-kaas en dan gegratineerd en gegaard met microgolven, gekookte aardappelen met olijfolie, tja, en er zal wel meer zijn, zwarte olijven, salade. Toe: onder meer kaki en ik denk ijs.

Selly ten spijt heb ik nog eens gemijmerd over hutspot. Het is allemaal een kwestie van afspraak, zoiets als hutspot is hutspot als er hutspot op staat en dit is de definitie: gerecht bereid uit gekookte aardappelen, gekookte ui, gekookte wortel en al dit, al dan niet met boter of margarine gehusseld en gestampt tot een egale oranjekleurige brij. Variaties erop geve men aan met X-stamp waarbij X een tweede hoofdbestanddeel naast aardappel is. Zo is er andijviestamp, zuurkoolstamp. Boerser en autochtoner kan het nauwelijks.
De fijnproever ete geen zuurkoolstamp doch Choucroute alsacienne végétarienne met een heerlijk glas Elzasser erbij.

De gasten zijn er. Nunc est bibendum.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7078 Gepost op: 10 november 2013, 22:13:28 »
Een soort soep met inhoud. En 's avonds bij de thee een soort gebakje.  :roodmannetje:

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7079 Gepost op: 10 november 2013, 22:18:45 »
Een soort soep met inhoud. En 's avonds bij de thee een soort gebakje.  :roodmannetje:

Hier ook allerlei geheims met Maartje! :roodmannetje:

Maar gisteren Japansig: gebakken duinvoetjes met miso, komkommersalade met zeewier, broccolisalade met romige sesamdressing, sushirijst, seitanstukjes met chilisaus en van de Japanse winkel nog zoete lotuswortel en knoflookstengelsalade.
,,,,فلافل