Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline niewied

• 1.930
  • Geslacht: Man
Wat eten we vandaag?
« Reactie #6540 Gepost op: 15 augustus 2013, 12:16:44 »

....zullen we vandaag gegrillde tofu in een rijke sojasaus (preisnippers, knoflook..) eten,
Daar krijg je trek van! Kan je zoiets ook maken in een gewone pan? En wat gaat er verder in die rijke sojasaus?

Vandaag stonden hier de bietjes met ui en geitenkaas, en stokbrood op het menu.

Tuurlijk kan dat: in de saus preisnipper, gembersaus, wat sherry, beetje geperste knoflook en evnt tomatenketchup. Verzin maar wat en geef het een zoetje (gembersaus). Kan ook zonder sherry, gewoon wat doen. Een paar druppels geroosterde-sesamolie is ook altijd OK.

Lekker! Maar de vraag over de pan had betrekking op de tofu. Want die ging in een bijzonder ding toch? Of kan men die uitbakken in de pan, grillen in de oven? Oftewel, hoe grill je het?

Excuus, dat tuurlijk sloeg op de pan. De dubbele punt was fout. In  grillpan, ijzeren pan met dike bodem die een stootje kan hebben of gewoon bakken, why not. Het resultaat verandert als men de tofu eerst in de magnetron kookt of de tofu eerst diepvriest.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Sam

• 7.191
Wat eten we vandaag?
« Reactie #6541 Gepost op: 15 augustus 2013, 12:23:52 »
Vanavond zelf roti maken, alleen de roti vellen koop ik kant-en-klaar. Wat een genot om daar een stapel van in de diepvries te hebben trouwens, van het weekend at ik een rotivel bij mijn wortel-paprikasoep en dat was ook erg lekker.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline bambi

• 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Wat eten we vandaag?
« Reactie #6542 Gepost op: 15 augustus 2013, 14:29:36 »

....zullen we vandaag gegrillde tofu in een rijke sojasaus (preisnippers, knoflook..) eten,
Daar krijg je trek van! Kan je zoiets ook maken in een gewone pan? En wat gaat er verder in die rijke sojasaus?

Vandaag stonden hier de bietjes met ui en geitenkaas, en stokbrood op het menu.

Tuurlijk kan dat: in de saus preisnipper, gembersaus, wat sherry, beetje geperste knoflook en evnt tomatenketchup. Verzin maar wat en geef het een zoetje (gembersaus). Kan ook zonder sherry, gewoon wat doen. Een paar druppels geroosterde-sesamolie is ook altijd OK.

Lekker! Maar de vraag over de pan had betrekking op de tofu. Want die ging in een bijzonder ding toch? Of kan men die uitbakken in de pan, grillen in de oven? Oftewel, hoe grill je het?

Excuus, dat tuurlijk sloeg op de pan. De dubbele punt was fout. In  grillpan, ijzeren pan met dike bodem die een stootje kan hebben of gewoon bakken, why not. Het resultaat verandert als men de tofu eerst in de magnetron kookt of de tofu eerst diepvriest.
OK, dan ga ik daar binnenkort eens achteraan. Helaas blijkt de tofu van de toko echt veel lekkerder dan de pakjes van de Albert Heijn, maar ik heb vandaag geen zin om een stuk te gaan fietsen voor de boodschappen.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
Wat eten we vandaag?
« Reactie #6543 Gepost op: 15 augustus 2013, 15:34:44 »
De tofu vd AH vind ik niks, veel te korrelig. Het valt al uit elkaar als je er naar kijkt.

Offline bambi

• 5.560
Wat eten we vandaag?
« Reactie #6544 Gepost op: 15 augustus 2013, 16:16:51 »
De tofu vd AH vind ik niks, veel te korrelig. Het valt al uit elkaar als je er naar kijkt.

Helaas is de AH wel degene waar ik makkelijk langskom.

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #6545 Gepost op: 15 augustus 2013, 17:10:10 »

Ha, mevrouw Zeewier, Gek, ik vind die AH tofu OK, geen korrel te zien. Misschien toch maar voor gebruik de magnetron in en koken.

Die bij de Jumbo is m.i. ook goed en goedkoper dan die van de AH. Maar die Brabantse Jumbo zullen jullie daar in het Verre Oosten wel niet hebben.

Vandaag krijgen we een maat te eten, het is 15 augustus en behalve dat Maria de hemel in voer, is het het echte einde van WO II.
Hier dus de vlag uit. Zondag gaat de maat met zijn mevrouw een maand naar Indonesië. Ze hebben daar nog koloniale grond, die ze hopen terug te krijgen.Geloof er niks van.
We eten: dunne specerijensoep, rijst gemengd met gestoofde wortel, gember, ui, knoflook, venkel, geelwortel, tomaat en paprika (een sort aangeklede risotto), gedroogde (hete lucht magnetron) en daarna gefrituurde tempe die vervolgens even in gula Jawa stroop is meegekookt, lumpia, boontjes,  groentenschotel met aubergine, wortel, spitskool, allerlei exotische specerijen. IJs toe. Zo ongeveer.
Hier is alles vaak ongeveer. Kira kira.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
Wat eten we vandaag?
« Reactie #6546 Gepost op: 15 augustus 2013, 18:59:20 »

Ha, mevrouw Zeewier, Gek, ik vind die AH tofu OK, geen korrel te zien. Misschien toch maar voor gebruik de magnetron in en koken.

Die bij de Jumbo is m.i. ook goed en goedkoper dan die van de AH. Maar die Brabantse Jumbo zullen jullie daar in het Verre Oosten wel niet hebben.

Jazeker hebben wij hier een Jumbo! Moet zowel hun tofu als tempeh nog eens uitproberen.

Maarre... tempeh en tofu eerst in de magnetron? Die ken ik nog niet! Hoe gaat dat precies in zijn werk?

Offline Marthe

• 274
Wat eten we vandaag?
« Reactie #6547 Gepost op: 15 augustus 2013, 20:38:09 »
Ik at kikererwtenburgers. Twee dagen in de weer om ze te maken, maar dan heb je ook wat. Broodjes, ketchup en komkommer erbij.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #6548 Gepost op: 15 augustus 2013, 20:55:13 »
Stamppot andijvie. En voor mij is dat best een heimweegerecht, want in Duitsland vind je niet of nauwelijks andijvie (af en toe in de schappen 'voor de liefhebber', want het concept andijviestamppot is hier nagenoeg onbekend). Lekker! Erbij pittige tomatensaus en een zelfgemaakt sojaworstje.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #6549 Gepost op: 15 augustus 2013, 21:38:23 »
Ik at kikererwtenburgers. Twee dagen in de weer om ze te maken, maar dan heb je ook wat. Broodjes, ketchup en komkommer erbij.

Leuk! Recept?

Hier was er toen ik thuis kwam een roerbakje met witlof, wortel, broccoli, vegetarische spekjes, Chinese bonensaus, erbij bruine rijst, komkommersalade en diverse sambals. Nu rode bessen.
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2013, 21:58:48 door Selly »
,,,,فلافل

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #6550 Gepost op: 16 augustus 2013, 16:57:21 »

Jazeker hebben wij hier een Jumbo! Moet zowel hun tofu als tempeh nog eens uitproberen.

Maarre... tempeh en tofu eerst in de magnetron? Die ken ik nog niet! Hoe gaat dat precies in zijn werk?

Tofu: in open schaaltje, magnetron op max, 2 of 3 minuten koken, uitknijpen, nou ja met de vlakk hand water eruit drukken.  Mijn vrouw neemt een vergiet en een steen.
Tempe: in dunne repen snijden (of in plakken) en dan met de hete lucht op 100 graden drogen.Ik probeer de repen/plakken zo goed mogelijk op de smalle kant te laten staan. Lukt dat niet dan een keer de ene kant en dan de andere kant. Ik laat het droogproces ongeveer 40 minute duren. Hangt van de reepdikte af.
As er zon is droog ik de tempe in de kas die ik hier in de tuin heb.  's Ochtends erin, tegen etenkooktijd eruit.

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #6551 Gepost op: 16 augustus 2013, 17:01:46 »
Weer gasten.
•   Artisjok op z’n Grieks met Weense oesterzwam (gepaneerd met panko), avocadoschijf
•   Koude courgette-tomatensoep
•   Tomaten-paprikarisotto, boontjes, sayur lodeh, gebraden kipsel, tahinsaus
•   Dessert
Kipsel van de vegetarische slager. Lijkt in geen enkel opzicht op kip. Kipsel dus.
Warom moet het ook op kip lijken.

Ik heb nog eens nagedacht over de  opmerking van  mevrouw Zeewier in de Taalstruikeldraad. Onbevrucht ei, ja maar dan toch in potentie leven. Enige zieligheid wellicht terecht?

Ik heb geisteren ook nog tempe geroosterd in de Sellygril. Prima!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
Wat eten we vandaag?
« Reactie #6552 Gepost op: 16 augustus 2013, 17:10:51 »

Ik heb nog eens nagedacht over de  opmerking van  mevrouw Zeewier in de Taalstruikeldraad. Onbevrucht ei, ja maar dan toch in potentie leven. Enige zieligheid wellicht terecht?

Volstrekt ongeschikt voor deze draad, maar dan zou iedere menstruatie ook zielig zijn. Want ook een eitje. Om nog maar te zwijgen over andere dingen...
 ;)

Offline bambi

• 5.560
Wat eten we vandaag?
« Reactie #6553 Gepost op: 16 augustus 2013, 19:01:46 »
Een met prei gevuld sojasausje, paksoi, tofu en mie.

Offline Marthe

• 274
Wat eten we vandaag?
« Reactie #6554 Gepost op: 16 augustus 2013, 20:40:42 »

Leuk! Recept?

Het basisrecept uit De Dikke Vegetariër, hier vast welbekend ;) met kruiden etc. Recept gaat uit van reeds gekookte bonen, maar ik had alleen gedroogde, dus was twee dagen vooruitplannen.

Vandaag nog zo'n burger, opgebakken nog lekkerder, zoals met zoveel voedsel. Erbij rijst en gestoomde broccoli.

Offline Bast

• 4.149
Wat eten we vandaag?
« Reactie #6555 Gepost op: 16 augustus 2013, 20:51:06 »
Comfort food: Mac 'n' cheese met karnemelk, chipotle, kidneybonen, groene peper, sjalot en knoflook. Erbij ijsbergslaatje met tomaat en ingelegde artisjok.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
    • dimitri.org
Wat eten we vandaag?
« Reactie #6556 Gepost op: 16 augustus 2013, 21:04:52 »
Bulgur

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #6557 Gepost op: 16 augustus 2013, 21:12:01 »
Stamppot andijvie. En voor mij is dat best een heimweegerecht, want in Duitsland vind je niet of nauwelijks andijvie (af en toe in de schappen 'voor de liefhebber', want het concept andijviestamppot is hier nagenoeg onbekend). Lekker! Erbij pittige tomatensaus en een zelfgemaakt sojaworstje.
En vanavond weer, want lekker en het krop andijvie was nog niet op.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.161
    • fatalefem
Wat eten we vandaag?
« Reactie #6558 Gepost op: 16 augustus 2013, 21:23:57 »
Junkfoodvrijdag. Ik probeerde de maâkouda van de voorpagina. Ik kreeg er 3 op voordat ik werd bevangen door aardappelafkeer, dus ze zijn gigantisch lekker, maar ik moet gewoon eens ophouden met manieren verzinnen waarop ik misschien wel aardappels lust.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline jol

• 2.653
Wat eten we vandaag?
« Reactie #6559 Gepost op: 17 augustus 2013, 11:26:42 »
maar dan zou iedere menstruatie ook zielig zijn.

Dacht ik ook direct toen ik het las  :-\

On topic een week in te halen:
Zondag: restje rijst met bonen en een hoop vruchten
Maandag: bietensalade en pompoen met oude kaas
Dinsdag: sla met avocado en mango, aardappel/knoflookpuree, braadworst, tomatensaus
Woensdag: meloen met witte kaas, herderssalade, tzaziki
Donderdag: pasta alla Norma, sla met meloen en balsamicoazijn
Vrijdag snackdag: voor lunch een broodje bal van de vegaslager, avondeten bestond uit een nassischijf en een berenklauw van de vegetarische snackbar. Dat laatste had ik nog helemaal nooit gegeten, ook niet in mijn vl33stijdperk dus geen idee wat te verwachten. Misschien vinden liefhebbers hem perfect maar wat mij betreft niet voor herhaling vatbaar. Die nassischijf was overigens wel heel lekker.
In Den Haag werken heeft zo z'n voordelen  ;D