Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline Antje

• 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Wat eten we vandaag?
« Reactie #6400 Gepost op: 26 juli 2013, 22:27:30 »
Hoe maak jij je harissa mayonaise, Miranda?

Wij maken altijd een recept dat gebaseerd is op het recept van anurbancottage.blogspot.nl:
"2 Tablespoons Mayo or Veganaise; 1 teaspoons harissa ; 2 teaspoons chopped mint leaves; 1 teaspoon lemon zest.
Combine ingredients and you’re done. Refrigerate until ready to use. It’s that easy!"

Wij gebruiken 1 eetlepel mayonaise, en 1 theelepel kant en klare harissa van merk Alfez. Regelmatig gebruiken we 1 theelepel gedroogde kruizenmunt in plaats van muntblaadjes en 1 theelepel citroensap uit een flesje in plaats van citroenschil. Ik vind het lekkerder worden als het langer staat, maar het is best moeilijk om het langer te laten staan.
Groetjes, Antje

Offline Miranda

• 3.376
Wat eten we vandaag?
« Reactie #6401 Gepost op: 27 juli 2013, 08:56:55 »
Ik doe hetzelfde, mayo mengen met harissa en een beetje citroensap. Soms een klein beetje knoflook erbij, is ook lekker.

Offline Miranda

• 3.376
Wat eten we vandaag?
« Reactie #6402 Gepost op: 27 juli 2013, 19:08:09 »
Parelgerst met pesto en sjalotjes, gegratineerd met parmezaan. Erbij in de oven geroosterde aubergine met olie, knoflook en oregano.
Was mijn eerste keer parelgerst, erg lekker!

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #6403 Gepost op: 27 juli 2013, 20:58:26 »
Oh leuk, waar heb je die parelgerst vandaan?

Hier galettes (boekweitpannenkoeken) eentje met brie/tomaat/oregano, eentje met spinazie/geitenkaas/walnoot en een kleintje met suiker/citroensap/frambozen. Erbij een glaase poiré (perencider).
,,,,فلافل

Offline meisbaer

• 5.625
Wat eten we vandaag?
« Reactie #6404 Gepost op: 27 juli 2013, 21:12:09 »
Smokkel-roti; kerrie aardappels, bloemkool, sperzieboontjes, paprika, hard gekookt ei en halve madame jeanette in wrapjes.
Getimed, was er precies in totaal een half uur mee bezig  ;)

Offline Miranda

• 3.376
Wat eten we vandaag?
« Reactie #6405 Gepost op: 27 juli 2013, 21:35:47 »

Een klein biowinkeltje hier in Leiden, maar het is van Lima, dus misschien niet zo moeilijk te vinden.

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #6406 Gepost op: 27 juli 2013, 21:42:26 »

Een klein biowinkeltje hier in Leiden, maar het is van Lima, dus misschien niet zo moeilijk te vinden.

Mooi, zal er eens naar uitkijken!
,,,,فلافل

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #6407 Gepost op: 27 juli 2013, 21:43:03 »
halve madame jeanette

Bikkel!

Klinkt allemaal heerlijk trouwens
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
Wat eten we vandaag?
« Reactie #6408 Gepost op: 28 juli 2013, 00:19:36 »

De AH verkoopt het ook gewoon, van Alfez of Al Fez.

Offline niewied

• 1.930
  • Geslacht: Man
Wat eten we vandaag?
« Reactie #6409 Gepost op: 28 juli 2013, 06:46:21 »
Eens Buendner gortsoep maken met gebakken preigroen dat ik zal stukmalen en zeven.
Aanvulling:
Het vorige typte ik op mijn pas verworven slimfoon. Deze is zo dom dat ik er geen Umlaut mee kan genereren, of ik ben zo dom dat ik niet weet hoe dat zou moeten. Bündner soep dus, uit Graubünden. Gort (Graupen) worden daar veel gebruikt. Het valt op dat doorsnee Nederlanders weinig graansoorten eten, als ze die al eten. Nou ja, rijst is er ingeramd. Quinoa, gierst, gerst, gort, boekweit...huh, wa's dah? Zeker iets van die vegetariërs.
Hoe ook, de soep is prima geworden.
Mijn vrouw heeft er inmiddels van alles bijgemaakt zie ik: glasmihun goreng sayur, tahu-soysaos, rujak: ofwel glasmie gebakken met groenten (wortel, prei, ui, knoflook), gebraden tofu in sojasaus en rujak (hier veelal nog roedjak geschreven) met sinaasappel, appel, komkommer (heb niet zo goed gekeken wat nog meer).

Opmerking: buurvrouw heeft een kleinkind op bezoek. Ze beklaagt zich dat het niks lust behalve friet en komkommer en brood met pindakaas. Vreselijk lijkt me dat. Ouders, ouders...

« Laatst bewerkt op: 28 juli 2013, 16:29:44 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Miranda

• 3.376
Wat eten we vandaag?
« Reactie #6410 Gepost op: 28 juli 2013, 08:29:05 »

Bedoel jij niet de parelcouscous?

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #6411 Gepost op: 28 juli 2013, 21:48:06 »
Pellkartoffeln. Gestoomde bloemkool met een kaassausje. Sperziebonen en champignons, gebakken met knoflook, pepertje en tijm.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Miranda

• 3.376
Wat eten we vandaag?
« Reactie #6412 Gepost op: 29 juli 2013, 07:44:16 »
Het jaarlijkse uitje naar de ijssalon met mijn familie was gisteren. Halverwege de middag at ik dus een behoorlijke ijscoupe met pistachethema. Lekker  :yummie:

Daarna barbecue, ook weer met de familie. Volgende keer neem ik zelf maar eens wat mee, want ik kreeg wederom vegaballetjes en vegaburgertjes. Niet vies, wel saai. Verder was er allerlei rauwkost, turks brood met kruiden- en knoflookboter, allerlei sausjes en aardappelsalade.

Offline Marthe

• 274
Wat eten we vandaag?
« Reactie #6413 Gepost op: 29 juli 2013, 09:17:27 »
Een paar dagen geleden bij een barbecue. Vega-burgers waren in tegenstelling tot het vlees nog bevroren, maar verder wel ok. Helaas gingen niet-vegetariërs ook de vega-burgers eten, uit een soort goed bedoelde solidariteit, maar het waren er niet zo veel, dus toen was wel mijn eten op.

Eergisteren aubergine, maar dat vind ik nog steeds niet lekker. Dit was al de derde poging, dus misschien moet ik het maar opgeven.
Gisteren falafel van zo'n mix. Daarmee krijg je in ieder geval mooie, stevige balletjes :)

Offline jol

• 2.653
Wat eten we vandaag?
« Reactie #6414 Gepost op: 29 juli 2013, 09:51:57 »
Zaterdag salade caprese, een halve pizza en cassata ijs bij Ciaociao. Zondag brood met broccoliragout met een simpele salade en kersen toe. Vandaag in elk geval frambozentaart toe, alles daarvoor ga ik matig houden want ik heb (nu al) zin in veel taart  ;D

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #6415 Gepost op: 29 juli 2013, 11:41:41 »
Een paar dagen geleden bij een barbecue. Vega-burgers waren in tegenstelling tot het vlees nog bevroren, maar verder wel ok. Helaas gingen niet-vegetariërs ook de vega-burgers eten, uit een soort goed bedoelde solidariteit, maar het waren er niet zo veel, dus toen was wel mijn eten op.

Eergisteren aubergine, maar dat vind ik nog steeds niet lekker. Dit was al de derde poging, dus misschien moet ik het maar opgeven.
Gisteren falafel van zo'n mix. Daarmee krijg je in ieder geval mooie, stevige balletjes :)
1. Aubergine:probeereens babaganouche. Of: Aubergine schillen, dunne plakjes, zouten, afdeppen, krokant bakken in pan. Of: auberginekaviaar.
Verder kan me de terong ook gestolen worden.

2. Ja vreselijk die lui die het veggie-gerecht opeten. Of nog erger: die opeens ook veggie willen,  in vliegtuig, in groep eters...)
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
Wat eten we vandaag?
« Reactie #6416 Gepost op: 29 juli 2013, 14:50:22 »

Bedoel jij niet de parelcouscous?

Ach ja, excuses!

Is parelgerst dan hetzelfde als parelgort?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
Wat eten we vandaag?
« Reactie #6417 Gepost op: 29 juli 2013, 14:56:30 »
Gisteren smokkeldag waardoor ik een patatje kon eten met een vega-bamischijf.

Het eigenaarsechtpaar van het cafetaria kwam nog even uitleggen dat de rode bamischijf waar ik het over had helemaal niet vega bleek en dat ze die eruit hadden gegooid en dat ze deze vegaschijf heel veel verkochten. Waarna de baas een heel verhaal afstak over de populaire kipnuggets , die van één stuk vlees afkwam en niet van gemalen vlees. Je zag de vezels zelfs. Dit alles werd geillustreerd met een bevroren kipnugget die van achteren werd gehaald ;D.

Best opmerkelijk om over te beginnen tegen 2 mensen die vegetarische snacks kochten, maar superlieve mensen.

Offline meisbaer

• 5.625
Wat eten we vandaag?
« Reactie #6418 Gepost op: 29 juli 2013, 18:00:19 »
Prut met stukjes door mijn vriend, altijd een verrassing wat het uiteindelijk wordt, maar hij had het over rijst, vegagehakt en een blik tomaten  ;D

Oh, en ik vind aubergine lekker op z'n indiaans:
- abergine in dunne plakken snijden
- kikkererwtenmeel met een beetje griesmeel mengen
- zaadjes (komijn, uien, venkel) toevoegen, plus gemalen chilipeper en zout
- aubergine door het bloem-zaadjesmengsel wentelen
- bakken/frituren in hete olie
En dan zo snel mogelijk opeten   ;)
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2013, 18:07:02 door meisbaer »

Offline Miranda

• 3.376
Wat eten we vandaag?
« Reactie #6419 Gepost op: 29 juli 2013, 18:33:08 »
Yes, gort en gerst zijn hetzelfde.

Ik at witlofsalade: witlof, augurk, walnoten, bieslook, blokjes kaas, ei, zongedroogde tomaat, pestodressing.