Lang niet op de draad hier geweest: druk.
In New York at ik in vega restaurant Candle 79 tofumedaillons (zo noemde men ze daar, sjiek voor ronde plakjes tofu) gepaneerd in maïsgries (= polenta). Was nieuw voor me dat paneersel. Ik maak nu arepa gepaneerd in maïsgries. Als volgt: Maak een pap van polenta, boekweitgrutten of een mengsel van de twee en vergeet de bouillonpoeder niet. Hak knoflook, ui, kruiden (of niks) fijn en roer dat erdoorheen. Verkruimel tofu en roer dat ook er doorheen. Let op dat het een dikke massa moet zijn met voldoende zetmeelplaksel door de maïs en/of boekweit.
Opstijven. Bolletjes, plakjes of wat dan ook vormen, paneren met maïsgries en bakken in olie. Als het plakken zijn, lijkt het het meest op arepa. [Is het geheel niet voldoende geplakt en valt het uit elkaar, (even een proberen) dan ei erdoor.]
Vandaag ook soep van restjes asperge, wat pompoen, wortel, knoflook en rode paprika, Nasi goreng erbij, nou ja, gebakken rijst met iets erdoor. Eens zien wat er is.
Mevrouw Zeewier: alles goed met u? U eet wel lekker, lees ik.
En ook Heer Eelco kookt de sterren van het dak: Käseplätzli, mmm. Heer Karl ook alles goed in België? O ja, u vindt die harde bloemkool niet lekker, lees ik. Ik heb één keer in mijn leven woorden met mijn vader gehad toen hij me zei dat ik de bloemkool, die ik gebakken had, langer had moeten verhitten, daar ie nog te hard was. Daar moest ik aan denken.
Trouwens wat een ellende, die volleybalmevrouw en haar meneer die in stukken zijn gesneden in Spanje. Europa 21e eeuw. Dat Eu kan er zo langzamerhand wel af.