Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #580 Gepost op: 28 augustus 2011, 18:41:31 »
ijsbergsla (watersliertjes, eigenlijk, wat een deceptie)
Vind je dat een deceptie? Ik vind het juist fascinerend dat water twee vaste vormen kent, ijs en ijsbergsla. Dat ken ik van geen enkele andere stof!
(Ja, ik ga het natuurlijk niet eten, je doet toch ook geen ijsblokje door de sla?)
This is between me and the vegetable!

Offline Christiaan

• 10.293
Wat eten we vandaag?
« Reactie #581 Gepost op: 28 augustus 2011, 19:09:17 »
Vind je dat een deceptie? Ik vind het juist fascinerend dat water twee vaste vormen kent, ijs en ijsbergsla. Dat ken ik van geen enkele andere stof!
Je bent niet van de diamanten, merk ik.

Deze ijsbergsla was wel heel erg: geen wonder dat ze langzaam uit de gratie raakt ten opzichte van andere hippere soorten. Maar met die zullen ze het ook heus wel kunnen presteren om er waterbommen van te maken, let maar op.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Temari

• 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Wat eten we vandaag?
« Reactie #582 Gepost op: 28 augustus 2011, 20:09:19 »
Ik vind ijsbergsla best lekker!

Offline Maartje!

• 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #583 Gepost op: 28 augustus 2011, 20:35:48 »

Och, diamant, potlood, ik weet wel waarmee ik liever schrijf...

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #584 Gepost op: 28 augustus 2011, 21:08:40 »
Ik vind ijsbergsla best lekker!

Ik ook. En kropsla. Van frisee word ik een beetje brr.
,,,,فلافل

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #585 Gepost op: 28 augustus 2011, 21:29:42 »
Was vooral erg blij met de ma po tofu, dat wordt een blijver.

Oe, recept svp!

Ik maakte het terwijl ik met een half, af en toe heel, oog in een kookboek keek, maar ik ga het nog eens maken en zal het dan met mn eigen verhoudingen en ingredienten opschrijven ja.
,,,,فلافل

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #586 Gepost op: 28 augustus 2011, 22:06:13 »
Vanavond laat thuis na een concert met mijn koor in Wöltingerode. K. had tussen twee concerten door al wat fastfoodigs gescoord, dus snel wat voor mezelf in elkaar gedraaid: multi-cultihutspot (gekruid met komijn-, koriander- en venkelzaad en piment uit de vijzel). Het is tenslotte al een poosje herfst  :P.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Christiaan

• 10.293
Wat eten we vandaag?
« Reactie #587 Gepost op: 29 augustus 2011, 08:29:51 »

Och, diamant, potlood, ik weet wel waarmee ik liever schrijf...
Een buckyballpoint?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Maartje!

• 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #588 Gepost op: 29 augustus 2011, 09:28:35 »
Juist!

Offline Leintjecherubijntje

• **
  • 44
Wat eten we vandaag?
« Reactie #589 Gepost op: 29 augustus 2011, 17:16:51 »
Vanavond laat thuis na een concert met mijn koor in Wöltingerode. K. had tussen twee concerten door al wat fastfoodigs gescoord, dus snel wat voor mezelf in elkaar gedraaid: multi-cultihutspot (gekruid met komijn-, koriander- en venkelzaad en piment uit de vijzel). Het is tenslotte al een poosje herfst  :P.

Om even op die vijzel in te spelen als dat hier tussendoor mag... Als je koriander en komijn vijzelt (?), moet je dan nog de harde schilletjes scheiden van het meer "gevijzelde" deel? Of gewoon heel hard door vijzelen totdat je geen harde schilletjes meer hebt? Ik hou altijd harde schilletjes over, hoe lang ik ook door stamp en schuur en wrijf. Meestal haal ik dat ijverig door een zeefje, maar dan blijft er zo weinig kruid over in verhouding tot die schilletjes. Kan ik net zo goed gemalen spul kopen. Laatst in een luie bui alles maar door de soep gedaan, maar ook na een tijdje meekoken bleek dat toch nog vrij hard bij het opeten... Waar snap ik het niet helemaal??

Ah, en we eten een soort ovenschotel met oa prei, tomaat en soyaroom. Twijfel nog tussen rijst erbij (altijd al hierbij) of een keertje quinoa of gierst, ook lekker. Zo, toch nog een beetje on-topic  ;)
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2011, 17:19:29 door Leintjecherubijntje »

Offline Maartje!

• 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #590 Gepost op: 29 augustus 2011, 17:25:59 »
Ik vind harde stukjes koriander heel onprettig (die hechten bijzonder stevig tussen mijn tanden), bij komijn heb ik nergens last van. Ik los dat op door gemalen koriander te gebruiken, en daar dan iets meer van.

Offline Bast

• 4.149
Wat eten we vandaag?
« Reactie #591 Gepost op: 29 augustus 2011, 18:45:51 »
Niet zo true natuurlijk, maar daar heb je met zo'n elektrisch koffiemolen toch geen last meer van (heb de mijne nog niet gebruikt zelfs :-X)

Vandaag krijg ik aardappeltortilla met tomaat en peterselie voorgezet, met erbij een soort Caesar salade, hardgekookt ei en kerstomaatjes. Toe een vanillemuffin.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Christiaan

• 10.293
Wat eten we vandaag?
« Reactie #592 Gepost op: 29 augustus 2011, 19:07:11 »
Linzensoep met venkel, prei en courgette, afbakbrood, aardappelsalade, Zwetschenkuchen

Offline Temari

• 1.336
Wat eten we vandaag?
« Reactie #593 Gepost op: 29 augustus 2011, 19:39:15 »
Ik heb een curry gemaakt met onder meer zoete aardappelen, linzen en bloemkool.

Offline Maartje!

• 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #594 Gepost op: 29 augustus 2011, 19:53:08 »
Niet zo true natuurlijk, maar daar heb je met zo'n elektrisch koffiemolen toch geen last meer van (heb de mijne nog niet gebruikt zelfs :-X)
Ik heb een elektrische koffiemolen, maar ik ben er maar matig enthousiast over. Ik heb echt voor mijn gevoel uren staan malen om de speculaaskruiden (daar wil je echt echt echt geen stukjes in) fijn genoeg te krijgen. En tussentijds zeven. Gedoe zeg, maar goed dat het echt belachelijk lekkere speculaas oplevert...

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #595 Gepost op: 29 augustus 2011, 19:59:20 »
Ik heb een elektrische koffiemolen, maar ik ben er maar matig enthousiast over. Ik heb echt voor mijn gevoel uren staan malen om de speculaaskruiden (daar wil je echt echt echt geen stukjes in) fijn genoeg te krijgen. En tussentijds zeven. Gedoe zeg, maar goed dat het echt belachelijk lekkere speculaas oplevert...

En bij de spekkoek struikelde hij/zij toch ook op de kardemon? Ik wil wel graag een elektrische koffiemolen, maar welke zou een goeie zijn?
Die speculaaskruiden waren idd belachelijk lekker.

Ik at vandaag pasta a la norma, met aubergine dus. Erbij een komkommersalade met kappertjes.
Misschien dadelijk nog een klein stukje tamelijk verse geitenkaas.
,,,,فلافل

Offline Leintjecherubijntje

• **
  • 44
Wat eten we vandaag?
« Reactie #596 Gepost op: 29 augustus 2011, 20:00:50 »
ja, daarom doe ik dat ook, dat zelf vijzelen. Omdat het gewoon echt lekkerderder is! En ongemalen is 't ook beter/langer houdbaar.
Maar er zijn dus meer mensen die last hebben van stukjes :). Dan blijf ik gewoon doorploeteren!
Mmm... een elektrische koffiemolen, is dat ook handig voor lijnzaad e.d.? Dat dacht ik ook wel stoer even te vijzelen, en zit nu met een mega pak hele lijnzaad die ik niet kapot krijg in m'n vijzeltje, maar gebroken beter schijnt te zijn qua opname in je lichaam... :(

Offline Maartje!

• 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #597 Gepost op: 29 augustus 2011, 20:05:03 »

En bij de spekkoek struikelde hij/zij toch ook op de kardemon? Ik wil wel graag een elektrische koffiemolen, maar welke zou een goeie zijn?
Die speculaaskruiden waren idd belachelijk lekker.
Het lijkt me duidelijk dat dit watje van een koffiemolen een hij is ;)
En inderdaad, hij kan het maar een halve minuut en moet dan uithijgen, waardoor hij ook over luttele beetjes kardemom struikelt. Voor de speculaaskruiden doe ik nu dus in ieder geval kaneelpoeder in plaats van gemalen stokjes...

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #598 Gepost op: 29 augustus 2011, 20:08:45 »
Om even op die vijzel in te spelen als dat hier tussendoor mag... Als je koriander en komijn vijzelt (?), moet je dan nog de harde schilletjes scheiden van het meer "gevijzelde" deel? Of gewoon heel hard door vijzelen totdat je geen harde schilletjes meer hebt? Ik hou altijd harde schilletjes over, hoe lang ik ook door stamp en schuur en wrijf. Meestal haal ik dat ijverig door een zeefje, maar dan blijft er zo weinig kruid over in verhouding tot die schilletjes.
Ik vijzel inderdaad vrij fanatiek en ik heb dan geen last van de harde schilletjes, die vind ik voor de meeste toepassingen (biryani, curry, stoofpot) klein en fijn zat. Mijn probleemspecerij is fenegriek, die krijg ik gewoon niet klein, wat ik ook doe. Die koop ik ondertussen gewoon gemalen. En eigenlijk had ik achteraf de specerijen voor door de aardappelpuree moeten zeven, al was het maar omdat het er mooier uitziet. Want ja, met malen-zeven-malen-zeven krijg je belachelijk lekkere, geurige kruidenmengsels (garam masala, speculaaskruiden, panch phoran, za'atar), het is alleen zo veel werk. Open deur: zo'n zware, granieten vijzel (van de toko) is een goede investering.

Vanavond aten we koolrabischnitzeltjes, gestoofde worteltjes met peterselie en gnocchi.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Christiaan

• 10.293
Wat eten we vandaag?
« Reactie #599 Gepost op: 29 augustus 2011, 21:16:55 »
Ik heb een elektrische koffiemolen
Je hebt molens en molens, volgens mij waren er een aantal gangbare ontwerpen met elk hun voor- en nadelen. Wat voor één heb je dus? En de vraag is dus: waarom niet inderdaad met de vijzel. Dat gaat zelfs met kaneel best nog wel goed.