Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline Eelco

• Admin
  • 20.674
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4740 Gepost op: 05 januari 2013, 00:36:02 »
broeder
:confused:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Broeder_%28gerecht%29 ?
"Broeder is een broodachtig Nederlands gerecht. De belangrijkste ingrediënten zijn bloem, gist en rozijnen en het wordt geserveerd met stroop."

Ik at rode kool (het laatste restje smeekte er om, gegeten te worden), lekker gekruid met anijszaad, kruidnagel, piment, gember, pepertje, balsamico, troebele appelsap, zout en suiker. Erbij gebakken aardappeltjes met ui.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.161
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4741 Gepost op: 05 januari 2013, 00:40:42 »
Restje kastanjepaté en croute, beetje carpaccio van chioggiabiet en wat sla met venkel met avocadodressing.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline bambi

• 5.560
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4742 Gepost op: 05 januari 2013, 10:32:01 »
broeder
"Broeder is een broodachtig Nederlands gerecht. De belangrijkste ingrediënten zijn bloem, gist en rozijnen en het wordt geserveerd met stroop.".

Ik dacht, daar komen jullie wel uit! :)
Rozijnen was alleen voor de rijke families, en of die er wel of niet in moesten, konden families jaren over ruzieen.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4743 Gepost op: 05 januari 2013, 15:44:04 »
broeder
"Broeder is een broodachtig Nederlands gerecht. De belangrijkste ingrediënten zijn bloem, gist en rozijnen en het wordt geserveerd met stroop.".

Rozijnen was alleen voor de rijke families, en of die er wel of niet in moesten, konden families jaren over ruzieen.

Andere naam voor broeder is poffert. Zo staat het in een zeer oud kookboek van me.
Broeder of poffert: "Men neme drie ons van het allelrfijnste..."
Ik denk dat het een gerecht uit het oosten des land is, daar zet men vaak een extra t achter een woord. Voorbeeld: Brammert is vissert.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4744 Gepost op: 05 januari 2013, 15:46:14 »

Ik denk dat het een gerecht uit het oosten des land is, daar zet men vaak een extra t achter een woord. Voorbeeld: Brammert is vissert.

Ik dacht dat ze dat juist in het westen deden, A'dam, Rotterdam en Den Haag enzo?

Poffert is trouwens een Gronings gerecht: http://nl.wikipedia.org/wiki/Poffert

Wat eten we vandaag?
« Reactie #4745 Gepost op: 05 januari 2013, 16:05:17 »
Andere naam voor broeder is poffert. Zo staat het in een zeer oud kookboek van me.

Nou kan ik het ook weer plaatsen, ik dacht al "er hoort nog iets bij, bij die naam". Ik geloof dat het precies zo in het Margriet kookboek stond (broeder of poffert). Dat mag je intussen inderdaad wel stokoud noemen. Ik moet het nog ergens hebben liggen, zij het zonder de originele kaft, en het papier is zo ernstig vergeeld dat je het beter verbruind zou kunnen noemen.

En die extra 't' komt mij ook bijzonder on-oosters voor.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline bambi

• 5.560
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4746 Gepost op: 05 januari 2013, 16:07:33 »
broeder

Broeder of poffert: "Men neme drie ons van het allelrfijnste..."

De voorouders van de broeder waren West-Fries. Hier uit Delft ken ik het ook helemaal niet.

Vandaag: pompoen gevuld met prei, morgen spanakopitakia: beide uit Veg!
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4747 Gepost op: 05 januari 2013, 16:42:16 »
Ah, poffert ken ik wel, dat komt inderdaad uit het noorden (maar in het zuiden denken ze dan weer vaak dat het oosten het noorden is, dus dat klopt wel weer).
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2013, 16:46:57 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Miranda

• 3.376
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4748 Gepost op: 05 januari 2013, 18:33:57 »
Zin in een vette hap, dus broodje vegaburger en koolsla.

Offline Sven

• 3.929
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4749 Gepost op: 05 januari 2013, 20:00:14 »
Zelf uitgevonden bierrisotto (olijfolie, 1 ui, 2 geraspte wortels, 2 teentje knoflook, 200gr ronde rijst, 1,5 dl bier, 5 à 6 dl water, blokje groentebouillon, 0,5 dl room, peper & zout, klontje roomboter) met daarbij rauw witlof en spruitjes.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Antje

• 701
    • Idril.nl
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4750 Gepost op: 05 januari 2013, 21:52:26 »
Aubergine, puntpaprika, olijven en gegrilde stukjes met ajvarsaus en knoflooksaus in een pitabroodje.
Als toetje hebben we straks zoete pompoentaart. Die moet volgens het recept afkoelen, want zo warm ruikt het echt al heel erg lekker.
Eerder vandaag aten we een restje rode linzensoep van gisteren.
Groetjes, Antje

Offline Eelco

• Admin
  • 20.674
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4751 Gepost op: 06 januari 2013, 00:24:01 »
Bandnudeln met een champignon-roomsaus, erbij gegrilde paprika, wortel en venkel, afgeblust met 2 tl citroensap.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.161
    • fatalefem
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4752 Gepost op: 06 januari 2013, 00:38:02 »
Preitaart en salade met geroosterde pastinaak.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline jol

• 2.653
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4753 Gepost op: 06 januari 2013, 12:25:46 »

Ik dacht dat ze dat juist in het westen deden, A'dam, Rotterdam en Den Haag enzo?

donderdag heel veel sla met pitjes en wat geitenkaas gegeten en na het sporten een flinke bak sojayoghurt,
vrijdag bij pa & ma sperciebonen met spruitjes (die ik thuis niet eet omdat de man niet tegen de lucht kan) en een gekookt ei. Toe citroenkwarktaartyoghurt (...)
gisteren pasta met spinazie/paddestoelen saus en salade met ajvardressing en feta, vandaag wordt het nasi met vegetarische babi ketjap, bij gebrek aan seitan wordt de babi vervangen door sojabrokjes.

Wat eten we vandaag?
« Reactie #4754 Gepost op: 06 januari 2013, 12:56:18 »

Dat zeg ik, een doehetzelvert ken niet zonder de Gamma.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Marthe

• 274
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4755 Gepost op: 06 januari 2013, 14:16:15 »
Gisteren rijst met een restje knolselderij uit de oven en een vegaburger.
Vanavond pizza!  :D

Offline Bast

• 4.149
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4756 Gepost op: 06 januari 2013, 14:35:45 »
Eric van Veluwen schreef dat de poffert als broeder uit Frankrijk kwam. De geestelijkheid had een tarwetekort en experimenteerde met boekweit ivm de hosties oid.

Donderdag en vrijdag aten we aloo mattar (aardappel-doperwtcurry) en paneer jalfrezi met paprika en pepers. Erbij ingelegde rettich en komkommer, yoghurt en basmatrijst met gebakken uitjes.
Gister Thais wokje van tofu, lenteui en cashewnoten in oestersaus met pandanrijst.

Vanavond een pompoenstoofpotje met zoete aardappel-chipotlepuree met een bonenburger.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline chantalv80

• 911
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4757 Gepost op: 06 januari 2013, 15:12:05 »
Manlief maakt een simpele spaghetti met sausuiteenpotje en mozzerella.
Want a sugarcube?

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4758 Gepost op: 06 januari 2013, 16:23:09 »
,,,,فلافل

Offline Miranda

• 3.376
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4759 Gepost op: 06 januari 2013, 16:26:03 »
Thaise rode curry met champignons, restje snijbonen, restje bosui, kokosmelk en gebakken uitjes. Zilvervliesrijst erbij.