Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Antoinette

Wat eten we vandaag?
« Reactie #4640 Gepost op: 26 december 2012, 12:50:06 »
Bij het hoofdgerecht hadden we een grote fles (1,5 l) Chateau Citran (midden-Médoc) van ons trouwjaar 1978 opengemaakt en die bleek nog niet verzuurd ( ;)) te zijn en vol, rijk en zwaar en vlot drinkbaar (maar het was wel hoog tijd nu om hem te drinken denk ik.

ik vond op internet geen citran van vóór 2003, maar soms blijft goed gebottelde wijn lang goed. ik had een keer een vlierbessenwijn van een vriend na 10 jaar geopend. ik durfde hem niet meer te drinken maar hij rook niet superzuur :D

Antoinette

Wat eten we vandaag?
« Reactie #4641 Gepost op: 26 december 2012, 17:48:49 »
vanavond eerst een groentesoepie
daarna frittata indian curry, worteltjes met kaassaus en een paar wijnbladeren gevuld met rijst
en een glaasje wijn er bij
misschien nog abrikozen-vezel-yoghurt na, als ik dat nog opkan :D

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4642 Gepost op: 26 december 2012, 18:21:33 »
Een lading Okura-notenmix. Daarna dadelijk mini-Opperdoezer ronde uit de oven met dragonmayonaise en gegrilde aubergine met balsamico-azijn en op zout ingelegde kappertjes. Toe als er nog plek is peren. Erbij fijne wijn.
,,,,فلافل

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4643 Gepost op: 26 december 2012, 18:23:55 »
Bij het hoofdgerecht hadden we een grote fles (1,5 l) Chateau Citran (midden-Médoc) van ons trouwjaar 1978 opengemaakt en die bleek nog niet verzuurd ( ;)) te zijn en vol, rijk en zwaar en vlot drinkbaar

Wat leuk!
Het eten klinkt ook erg lekker. Kun je je dochter het recept voor het  olijven-rozemarijnbrood  niet aftroggelen of komt het uit een boek?
,,,,فلافل

Offline Eelco

• Admin
  • 20.674
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4644 Gepost op: 26 december 2012, 19:49:51 »
Nasi goreng met spitskool, wortel en ui. Erbij gebakken tempeh met pindasaus.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Marthe

• 274
  • Geslacht: Vrouw
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4645 Gepost op: 26 december 2012, 22:54:24 »
Zondag de shepherd pie van de voorpagina.
Maandag risotto met paddestoelen en venkelgranaatappelsalade.
Dinsdag pompoensoep, sperzieboontjes met tomatenknoflooksaus, spinaziekoekjes, hartige taart met noten, vijgen en pompoen, geroosterde aardappels en bataten en appelmoes. Daarna chocoladecake met hazelnoten en kardemom.
Vandaag iets minder keus, want bijna alles bevatte vlees. Heb dus maar flink wat aardappelkroketjes weggewerkt.

Offline Bast

• 4.149
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4646 Gepost op: 26 december 2012, 23:15:12 »
nou ehm niet in de bezittelijke vorm hoor, maar ik woon het dichtst bij de 'lange muur' in de Aa-landen :D
klant dus, geen eigenaar ;-)

Dan had ik het goed begrepen ;)
Heb zelf in Zwolle gewoond, maar kwam niet zoveel in de Aalandenbuurt. In mijn buurt Assendorp had ik een Chinees in de straat en nog eentje verderop, maar ben de naam kwijt. Even gegoogled, maar ze heten inmiddels anders.
Weet jij trouwens misschien of dat kleine tokootje bij de Peperbus nog bestaat? Kon daar niets online over vinden...

OT: Chinese fondue van bouillon gekruid met bouillonblokjes, sojasaus, knoflook, zwarte en szechuanpeper. Erin meiraap, prei, lenteui, rode en groene paprika, peultjes, paksoy, wortel, tauge en krieltjes. Erbij allerlei sausjes, van groene kruidenknoflooksaus (eigen mengsel) tot k&k piripiri met wild herbs (medicinaal smaakje, niet lekker), Spaanse jalapenosaus, frambozen-uienconfit, sjalot-speculoosconfit, D&L rode pepersaus (lijkt in NL te verdwijnen potverdorie, waar verkopen ze dit nog?).
Toe een k&k witte meringue met 3 chocoladeijs van Hertog met extra chocoladesaus.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline greet

• 2.671
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4647 Gepost op: 27 december 2012, 00:51:08 »
Eergisteren bij schoonfamilie tomaat mozarella, kaasjes en noten en gedroogde vruchten. Vind ik persoonlijk maar niks, maar ja, de anderen hadden er alleen maar wat koude zeedingen bij, en dat maakte het naar mijn inzien ook niet veel beter. Het lekkere slaatje van vorig jaar was er niet bij, spijtig. Maar gisteren wel heel lekker gegeten. Tijdens de middag naar andere kant schoonfamilie, eerst heel veel leuke hapjes, oa brood met lekkere dips, van die geschaafde kaasbloempjes, en nog veel meer. Daarna soep, en dan gestoofde groenten en gratin, niet schitterend maar zeker wel ok ( van de taiteur) en de schoonmama was gelukkig de veggieburger vergeten. Want toen moesten we terug vertrekken naar het familiefeest van mijn kant. We waren met iets meer dan 70, en het is de gewoonte dat iedereen iets meeneemt. Ik had 2 soorten luxueuze puree mee, en couscous met vanalles onder, en notengehakt. Er lopen daar een paar veggies tussen, en er was ook overheerlijke vegetarische lasagna (mijn tante maakt echt de lekkerste lasagna ooit), quiche, eiersla, groentjes, lookbroodjes.
En ook de dessertjes waren fijn want mijn lief zusje maakte haar bekende cheesecake met agar agar ipv gelatine speciaal voor mij, en chocomousse en tiramisu, allemaal met liefde gemaakt, en dat proef je. En vers fruit, allerlei soorten, en nog ijs en cake en cakepops, maar die heb ik allemaal niet kunnen proeven want het was teveel.
Vandaag kwamen mijn 2 beste vriendinnetjes en vriendje langs, en zusje en schoonbroer en papa. Eerst waren er chipjes, en een aardappeltortilla, pan con tomate, onion bahjis, mozarella sticks, olijven. Daarna had ik een grote bal pizzadeeg gemaakt (volgens Eelco's recept, bedankt, was perfect) die zelf te beleggen was. Heerlijk principe, ga ik meer doen. Erna nog snelle chocomousse met enkel chocolade en room, en een (irish) koffie. Allemaal weinig werk, maar daarom wel heel leuk en relaxed en vooral heel lekker om te doen. Nu lig ik uitgeteld in de zetel met de laptop die ik voor mijn verjaardag en kerst samen bij elkaar heb gespaard. Was weer een geweldige feestperiode, op naar oud en nieuw!  :D

Offline Miranda

• 3.376
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4648 Gepost op: 27 december 2012, 08:07:10 »
Het was de laatste Kerst dat ik vlees en vis at, dus ik zal het hier niet noemen allemaal.
Wat leuke vegetarische highlights waren wel maandag (restaurant) een ijs van popcorn met zoute caramel, wat verrassend genoeg echt heel lekker was. Gisteren als warm voorgerecht bij mijn ouders een spinazie-roomsoepje met oude kaas. Jam, daar wil ik het recept van!

Ik ben wel weer even klaar met dat copieuze, dus vanavond eet ik een maaltijdsalade met rucola, tomaat, paprika, mais, augurk, komkommer en wat noten.

Antoinette

Wat eten we vandaag?
« Reactie #4649 Gepost op: 27 december 2012, 08:55:49 »
nou ehm niet in de bezittelijke vorm hoor, maar ik woon het dichtst bij de 'lange muur' in de Aa-landen :D
klant dus, geen eigenaar ;-)

Dan had ik het goed begrepen ;)
Heb zelf in Zwolle gewoond, maar kwam niet zoveel in de Aalandenbuurt. In mijn buurt Assendorp had ik een Chinees in de straat en nog eentje verderop, maar ben de naam kwijt. Even gegoogled, maar ze heten inmiddels anders.
Weet jij trouwens misschien of dat kleine tokootje bij de Peperbus nog bestaat? Kon daar niets online over vinden...

Ik woon ca. 30 jaar in zwolle maar tokootje bij de peperbus does not ring a bell.
en alles staat tegenwoordig op internet, dus als jij niks vindt, vind ik het ook niet, alhoewel.......
ik lees op internet dat je D&L saus die jij zoekt bij Jumbo kunt kopen...:D

Offline haantje

• 5.068
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4650 Gepost op: 27 december 2012, 09:06:22 »
Dag 1: vega kaasfondue met stokbrood (bruin en wit), gebakken kastanjechampignons en een schaal rauwkost (komkommer, wortel, bleekselderij, tomaat, radijs, paprika) en jummiejummie knoflookolijven.
En dat pas na tienen, want verzadigd van het kerstbrood bij de brunch.

Dag 2: gebakken aardappeltjes, vegaworstgeval, gebakken knoflookchampignons en een bak aangeklede sla. En chocolade ijs met brokken en vanille-caramelijs en slagroom :cheer:
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline lieve lijn

• 4.047
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4651 Gepost op: 27 december 2012, 09:28:11 »
maandagavond hebben vriendje en ik samen gegourmet, met paprika, spinazie, vegagehakt, volkoren pannenkoekjesbeslag, ui, tomaatjes, verschillende kazen en verschillende sausjes en kruiden. T hoefde ook niet zo mega uitgebreid.

1e kerstdag had mijn moeder een 6 van de 7 gangen bereid en ik t toetje. We aten; een slabonbon met bietje als amuse, een waldorf salade, een omletreepje met roomkaasvulling, courgettesoepje, gefrituurde champignons als hoofdgerecht een lasagne van aubergine met een heerlijke simpele salade en aardappeltorentjes.

Gisteren aten we met de schoonfamilie in een restaurant dat speciaal voor ons was  (20 man familie, klein restaurant) ik was heel erg positief verrast! Moet bekennen dat ik wel heel hard moet nadenken om te bedenken wat ik nou precies had... ik begon met een tomaten carpaccio, daarna kreeg ik een pastaatje met courgette, olijven, groene asperge en hazelnoot, gevolgd door een soepje van cherrytomaatjes,  stoofpeertjes met gorgonzola en rucola. Als hoofdgerecht een portobello met wilde rijst, een japanse paddestoel waarvan ik de naam kwijt ben en truffelolie. als toetje hadden we een petit grand dessert met chocomousse, een kersenmousse, chocolade ijs een amarenakers een minitaartje en een muntkoekje. Toe had ik thee met alweer 3 lekkertjes erbij. T was wel goede porties want had wel vol gevoel maar niet zoals je vaak heb dat ik denkt dat je 3 weken niet hoeft te eten...
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Miranda

• 3.376
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4652 Gepost op: 27 december 2012, 10:07:56 »
1e kerstdag had mijn moeder een 6 van de 7 gangen bereid en ik t toetje. We aten; een slabonbon met bietje als amuse, een waldorf salade, een omletreepje met roomkaasvulling, courgettesoepje, gefrituurde champignons als hoofdgerecht een lasagne van aubergine met een heerlijke simpele salade en aardappeltorentjes.

Maar wat had je dan als toetje gemaakt?

Offline chantalv80

• 911
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4653 Gepost op: 27 december 2012, 15:08:25 »
Eergisteren uit eten geweest bij een Chinees restaurant.

Gisteren gekookt voor de schoonfamilie.  Ik maakte uien-bokbiersoep met kaasbroodjes naar het recept van het vegatopia kerstarchief. Hoofgerechten; aardappel in de schil uit de oven met een griekse yoghurtsaus, rode kool met appel, witlof met kaassaus uit de oven, brie-spinazie-pijnboompitten-taartjes (JAMMIE!) tomaten-spinaziesalade en stoofpeertjes met kersenlikeur. Voor de vleeseters gevulde kalkoenfilets. Mijn dochters maakten als dessert een pannenkoekentaart met witte chocoladeroom en karamelijs :)
Want a sugarcube?

Offline Joske

• 2.829
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4654 Gepost op: 27 december 2012, 17:04:33 »
Gisteren werd er voor mij gekookt, maar het was geen succes. Witlof in de oven met kaassaus, spijtig genoeg lag die broederlijk naast de witlof met h@m  :-\ Daarbij gepanneerde bloemkool en frietjes. Gastheer had nog nooit vegetarisch gekookt en besefte niet dat bv tofu wat daar wel regelmatig in huis gebruikt wordt, ook kon dienen.

Vandaag zelfgemaakte opwarmspaghetti op het werk.

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4655 Gepost op: 27 december 2012, 17:12:53 »
Ik heb net alle tips in de wind geslagen en een soort imam bayildi in elkaar gedraaid: aubergines aangebakken, ingesmeerd met adzjika, en in stukken gesneden in een ovenschaal gedaan, met wat champignons en een restje broccoli. Daar een pot tomatensaus over leeggekieperd. Dat mag straks in de oven, samen met een restje hartige taart. Daar moet dan misschien nog iets van couscous bij, en ik heb zin in gebakken halloumi, en dan mag ik morgen gaan bedenken wat ik met de restjes daarvan weer ga doen...
This is between me and the vegetable!

Offline Eelco

• Admin
  • 20.674
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4656 Gepost op: 27 december 2012, 18:45:47 »
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4657 Gepost op: 27 december 2012, 19:17:39 »
Spaghetti met tomatensaus en daardoor ook gebakken bloemkool en prei, erbij een Tivall groenteburger. Een stukje erg lekkere Spaanse noga. Dadelijk nog peren.
,,,,فلافل

Offline Antje

• 701
    • Idril.nl
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4658 Gepost op: 27 december 2012, 20:35:45 »
Er werd voor mij avondeten gemaakt: rode uien, rode linzen, rode paprika, rode bloedwijn, bruinig Vivera gehakt, gele mais, rode tacosaus, groene koriander, tijm en oregano en gele tacochipjes. Het was weer lekker!
Groetjes, Antje

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.161
    • fatalefem
Wat eten we vandaag?
« Reactie #4659 Gepost op: 28 december 2012, 00:20:14 »
Op eerste kerstdag aardpeersoep, kastanjepaté en croute met rodewijnsaus, stoofperen en salade en toe citroentaart en de kokostaart van hiziki (er was ook nog appeltaart van appels voor mensen met appelallergie, maar ik zat al vol). Gisteren vegan kaasfondue.

Vandaag was ik naar het theater en wat later thuis dan verwacht, dus schaafde ik wat venkel over een handvol sla, en deed daar avocadodressing en pistachenoten over. Maar nu had ik weer honger, dus heb ik nog wat meer gemaakt, en ik vond nog gemarineerde champignons in de keuken, dus die eet ik zo.
Supercalifragilisticexpialidocious!