Gister citroenkokosrijst met tropische kool ...
Hoe maak je dat?
De citroenkokosrijst was een kliekje van de dag ervoor. Basmatirijst was gewoon gekookt en droog gestoomd. De kokossaus maak je door een ui, een tomaat en wat knoflook fijn te snijden. Eerst de ui in wat kokosvet zachtjes stoven, daarna de knoflook erbij en weer iets later de tomaat. Die laat je gewoon rustig zweten, het is niet de bedoeling het te bruinen. Dan een blikje kokosmelk en gekneusde verse citroengras (voor al uw dagelijkse frustraties
). Dat laat je op een zacht vuurtje lekker stoven en iets indikken. We hadden de aubergine in 1 cm plakken gesneden, met zout ingewreven en even laten uitlekken (niet vanwege de bitterheid, maar vanwege het vocht zelf). Daarna afspoelen, droog deppen en toen ipv gefrituurd (originele recept, ook weer niet bruin laten worden, alleen garen dus) gegrild. De rode paprika ging in reepjes ook niet in de frituur, maar eveneens op de grill. En daarna in de kokossaus. Die laat je zonder deksel even indikken, dat je een wat dikkere kokossaus hebt. Knijp er naar smaak citroen over uit als het klaar is en roer nog even door. Een van mijn favo gerechten, ik lik mijn bord altijd schoon zo lekker
De rijst werd in een restje van deze kokossaus opgewarmd.
De kool werd een afgeleide van
dit recept. Ipv witte azijn, werd het een appelazijn, de gladde mosterd werd een grove, wat minder suiker en de tijm vergaten we ook. Had eerst een habanero/madame jeanetpeper in zijn geheel mee laten stoven, maar die heb ik later ingekerfd met een mesje en nog later door midden gehaald. Dat is natuurlijk afhankelijk van de hitte van je gekozen pepertje en het level van je persoonlijke tolerantie of je dat leuk vind.
@Eelco
Hmm, ik houd ook niet van rijst als dessert, maar dat klinkt wel het proberen waard. Wat voor kruiden zaten erin? En wat bedoel je met kokospoeder?