Allesoptafel versus gangen:
Dank voor de reacties en excuus voor de typefout (thans hersteld).
ik vind dat allesoptafel wel iets feestelijks hebben. Maar, ik denk dat er een showcomponent in zit: kijk eens wat we ons kunnen permitteren. Epaterend gedrag. Maar wel leuk als men zo uitpakt. Doch droevig als men weet dat men zo zijn laatste cent heeft uitgegeven. Zou het iets met een arm-rijkverschil te maken hebben?
Waren de Fransen in beter tijden aangeland toen ze op de eetgangen overgingen, was het alleen nadoen (van Russen)?
En die Russen, gezien wat men in Georgië, Armenië, Azerbeidjan doet: alles op tafel. Hoe komen de Russen erbij? Sjieke immigranten, kunstenaars, die zich wilden onderscheiden in Parijs. Is daar iets over bekend?
Nu iets heel anders: Tertia schrijft in het redactionele stuk dat bulgur beter vult dan couscous, want bulgur is volkoren(tarwe). Mmm. Ik weet het niet. Meer vezel in bulgur, dat klopt als het volkoren is, maar dan toch per gewicht minder zetmeel dan couscous (en durumtarwe, waar couscous uit gemaakt wordt, heeft ook veel eiwit). Hoeveel Joule per gewichtseenheid, daar gaat het om, denk ik, als men 'vullen' netjes definieert en niet 'een vol gevoel geven' bedoelt.
Drink maar een paar glazen water en je voelt je al vlug vol. Maar dat zou ik niet onder vullen willen verstaan.
En bestaat er ook volkorencouscous??
Ach ja. Maar wel lekker dat gerecht.