Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline niewied

• 1.930
  • Geslacht: Man
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3600 Gepost op: 20 augustus 2012, 17:49:38 »
Vandaag rest kleefrijst garni, tauge met pindasaus, hardgekookt eieren en nog wel iets dat ik niet weet want mijn vrouw was bezig. O ja, er was nog salsa over.
Gisteren gasten: preiloze Vichyssoise, radicchio met guacamole, kleefrijst garni, gebraden tofu in tomatenbrij met knoflook en ui, boontjes in soyasaus, tomatensalsa.

Donderdag weer gasten, heel rijke mensen volgens mij. We worden arm.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline haantje

• 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3601 Gepost op: 20 augustus 2012, 18:00:35 »
Zaterdag barbecue, ik at een Valessding uit de koekenpan en (pasta)salade. Gister at ik heel veel foute, maar oh zo lekkere dingen: patat, ijs, pannenkoek en nog meer ijs.
Vanmiddag at ik een kaasbroodje en met alle koolhydraatrijke ontbijtjes in mijn achterhoofd heb ik net salade gegeten met eitjes en een ieniemini hoeveelheid pasta erbij.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3602 Gepost op: 20 augustus 2012, 19:38:28 »
Mais-tortilla's gevuld met een salade van zwarte boontjes/mais/tomaat/rode paprika/wortel/kaas/yoghurt/komijn/kaneel/jalapeno.
Dadelijk frambozen en rode bessen.
,,,,فلافل

Offline Wombat

• 2.706
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3603 Gepost op: 20 augustus 2012, 22:06:59 »
Pasta met mozzarella, tomaat en basilicum. Perenijsje toe.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.677
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3604 Gepost op: 20 augustus 2012, 23:41:56 »
Mais-tortilla's
Zelfgemaakt?

Wij hadden 'slow-food pizza', een zeer therapeutische bezigheid na de eerste werkdag na de vakantie. Perfect deeg dat welhaast uit de Tupperware 'plopdoos' sprong. Een dun laagje tomatensaus. Paprika en ui. Mozzarella. Na het bakken een paar handjes rucola. Mjam!
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline bambi

• 5.560
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3605 Gepost op: 21 augustus 2012, 07:53:56 »
Mais-tortilla's
Zelfgemaakt?

Wij hadden 'slow-food pizza', een zeer therapeutische bezigheid na de eerste werkdag na de vakantie. Perfect deeg dat welhaast uit de Tupperware 'plopdoos' sprong. Een dun laagje tomatensaus. Paprika en ui. Mozzarella. Na het bakken een paar handjes rucola. Mjam!
Wij krijgen zaterdag zo'n tien tot twintig man over de vloer, en we gaan pizzas maken in een klein heet pizzaoventje. Veel deeg en saus maken, en dan kunnen vego's en allergische gasten hun gang gaan. Hopelijk gaat het zo gemakkelijk als ik hoop!
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3606 Gepost op: 21 augustus 2012, 08:21:29 »

Donderdag weer gasten, heel rijke mensen volgens mij. We worden arm.

Gewoon zorgen dat ze u weer uitnodigen voor een volgende keer bij hun thuis?
« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2012, 08:24:29 door LL de Ling »

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3607 Gepost op: 21 augustus 2012, 08:23:34 »
Hoe waren de brownies en was de vlierbloesemwijn zelfgemaakt?

Ja, de vlierbloesemwijn was zelfgemaakt. S. een grote hobbybrouwer (van bier en dus ook vlierbloesemwijn) Er zijn nog liters. Hij maakt ook de siropen (gember, munt, en natuurlijk vlierbloesem) en de brownies. Ik vond deze lekkerder dan de rodebiet brownie, maar die was ook al goddelijk.

Oja, en de courgettes doen het inderdaad erg goed. Dat wisten we natuurlijk al wel, en dat was eigenlijk de voornaamste reden dat we ze in de tuin hadden gezet, want dan hadden we in ieder geval wat. Maar nu blijkt bijna alles het wel erg goed te doen en hebben we dus van alles veel ;)
« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2012, 08:30:27 door LL de Ling »

Offline haantje

• 5.068
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3608 Gepost op: 21 augustus 2012, 17:42:32 »
Gebakken groenten met een flink deel kruidentuin, erbij Hüttenkäse en prefab falafel.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Bast

• 4.149
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3609 Gepost op: 21 augustus 2012, 19:23:51 »
Ovenfrietjes met spinazie en gebakken ei.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline bambi

• 5.560
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3610 Gepost op: 21 augustus 2012, 19:51:16 »
Wokje van paksoi, feta en mie erbij. Met kruidige witte wijn.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3611 Gepost op: 21 augustus 2012, 20:44:40 »
Gebakken tomaten met gefrituurd zeewier, frittata met radijsloof en dille, aardappeltjes uit de oven met gepofte knoflook. Rode bessen en een stukje chocolade met zeezout toe.
,,,,فلافل

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3612 Gepost op: 21 augustus 2012, 20:52:10 »
Het begint me eindelijk eens op te vallen dat er gangeneters zijn en allsoptafeleters.
Gangeneters: Fransen, Italianen...Allesoptafelters: Georgiërs, Turken, veel Afrikaanse volkeren,  'rijsttafeleters' Maleisiërs, Indonesiërs etc.
Betekent dat iets, dat soort van eetgewoontes?
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2012, 11:43:33 door niewied »

Offline Eelco

• Admin
  • 20.677
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3613 Gepost op: 21 augustus 2012, 23:24:18 »
Het begint me eindelijm eens op te vallen dat er gangeneters zijn en allsoptafeleters.
Gangeneters: Fransen, Italianen...Allesoptafelters: Georgiërs, Turken, veel Afrikaanse volkeren,  'rijsttafeleters' Maleisiërs, Indonesiërs etc.
Betekent dat iets, dat soort van eetgewontes?
U vergeet een categorie: de één-bord-vol-met-stamppoteters. Interessante vraag. Hebben we een antropoloog in ons midden?  :)

Wij aten vanavond gebakken aardappelpartjes. Erbij groente in yoghurt.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline karl

• 6.377
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3614 Gepost op: 22 augustus 2012, 09:09:20 »
Het begint me eindelijm eens op te vallen dat er gangeneters zijn en allsoptafeleters.
Gangeneters: Fransen, Italianen...Allesoptafelters: Georgiërs, Turken, veel Afrikaanse volkeren,  'rijsttafeleters' Maleisiërs, Indonesiërs etc.
Betekent dat iets, dat soort van eetgewontes?

Historisch gezien is het boeiend dat het "eten à la Française" inhield dat men de verschillende, talloze gerechten tegelijk op tafel zette zoals bij een lopend buffet. Pas in de negentiende eeuw werd het opdienen in gangen in Frankrijk geïntroduceerd vanuit Rusland.
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2012, 09:11:45 door karl »

Offline greet

• 2.671
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3615 Gepost op: 22 augustus 2012, 10:29:13 »
Het betekend alvast dat bij alle volkeren met een echte eetcultuur, de mensen houden van een maaltijd uit meerdere componenten. Wat dat over Nederland en stamppot wil zeggen, tja, men kan zelf zijn conclusies trekken  :P

Wat eten we vandaag?
« Reactie #3616 Gepost op: 22 augustus 2012, 10:32:16 »
Maar een stamppot bestaat ook uit meerdere componenten!
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline greet

• 2.671
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3617 Gepost op: 22 augustus 2012, 10:34:17 »
Als dat troost bied wel ja  ;)

(Ik plaag maar een beetje hoor, ik vind het leuk om in Nederland te eten, meestal is dat beter dan in Frankrijk bv.)

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3618 Gepost op: 22 augustus 2012, 11:21:34 »
Allesoptafel versus gangen:
Dank voor de reacties en excuus voor de typefout (thans hersteld).
ik vind dat allesoptafel wel iets feestelijks hebben. Maar, ik denk dat er een showcomponent in zit: kijk eens wat we ons kunnen permitteren. Epaterend gedrag. Maar wel leuk als men zo uitpakt. Doch droevig als men weet dat men zo zijn laatste cent heeft uitgegeven. Zou het iets met een arm-rijkverschil te maken hebben?
Waren de Fransen in beter tijden aangeland toen ze op de eetgangen overgingen, was het alleen nadoen (van Russen)?
En die Russen, gezien wat men in Georgië, Armenië, Azerbeidjan doet: alles op tafel. Hoe komen de Russen erbij? Sjieke immigranten, kunstenaars, die zich wilden onderscheiden in Parijs. Is daar iets over bekend?

Nu iets heel anders: Tertia schrijft in het redactionele stuk dat bulgur beter vult dan couscous, want bulgur is volkoren(tarwe). Mmm. Ik weet het niet. Meer vezel in bulgur, dat klopt als het volkoren is, maar dan toch per gewicht minder zetmeel dan couscous (en durumtarwe, waar couscous uit gemaakt wordt, heeft ook veel eiwit). Hoeveel Joule per gewichtseenheid, daar gaat het om, denk ik, als men 'vullen' netjes definieert en niet 'een vol gevoel geven' bedoelt.
Drink maar een paar glazen water en je voelt je al vlug vol. Maar dat zou ik niet onder vullen willen verstaan.
En bestaat er ook volkorencouscous??
Ach ja. Maar wel lekker dat gerecht.
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2012, 11:55:13 door niewied »

Offline haantje

• 5.068
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3619 Gepost op: 22 augustus 2012, 11:46:49 »
[off topic]
Doelt Selly niet op het verschil tussen snelle en langzame koolhydraten? De witte koolhydraatrijke producten geven snel hun koolhydraten af met een piek in de bloedsuikerspiegel tot gevolg, de bruine of volkoren varianten geven de koolhydraten langzamer af wat voor een gelijkmatiger niveau van je bloedsuiker leidt. Waardoor je dus langer toe kunt met iets minder kcal. Bovendien kun je goed poepen door de vezeltjes.
[/off topic]