Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3240 Gepost op: 16 juni 2012, 17:20:54 »
Handgesneden frietjes  :D, kropsla met paprika en tomaat en lupinebitterballen van de Vegaslager.
Oeh en rabarber met appel en vlierbessensiroop toe.
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2012, 18:55:37 door Selly »
,,,,فلافل

Offline haantje

• 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3241 Gepost op: 16 juni 2012, 19:12:56 »
Rijst met tomatensaus, veel groente en quorn. Gebaseerd op koekjes quorn tonight van de voorpagina.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3242 Gepost op: 16 juni 2012, 20:12:31 »
Caldo Verde, dit keer een echt recept (normaal maakt V. een soort familierecept), met 'chorizo' erin. Erbij brood van Vlaams Broodhuys  :yummie:

Mwah, volgende keer maar weer het familierecept, veel lekkerder!

Wil V. dat familierecept met ons delen misschien?

Ik ga het vragen!

Vandaag: aardappeltjes met rozemarijn uit de oven, broccoli met chilipeper en knoflook, zelfgemaakte schnitzels en eikenbladsla.

Offline niewied

• 1.930
  • Geslacht: Man
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3243 Gepost op: 17 juni 2012, 16:10:09 »
Sommige mensen gedragen zich als de salomonszegelwormrups. Dit zijn, grijze, larven van de bladwesp Phymatocera aterrima, een eng, zwart vliegbeest dat niet op een wesp lijkt.
Elk jaar wordt één van de plekken in onze tuin waar salomonszegels groeien, aangetast door deze wormachtige grijze kruipers. Ze vreten, als je er niet vlug bij bent, alle salomonszegelblad op tot aan de stengel. De pachysandra die eronder groeit, laten ze ongemoeid, evenals ander planten. Ze lusten alleen salomonszegelblad, zo lijkt het.
Welaan, er zijn mensen die alleen, zeg, frites of hamburger lusten. Alle andere eten lusten ze niet. Zij zijn als de bladwesplarve. Ze hebben nog iets gemeen met deze larven: ze willen alleen eten op een bepaalde plaats, bijvoorbeeld schoothappen vóór de televisie. Wat dat betreft lijken de genoemde larven sterk op hamburgerschoothappende Amerikanen.  
Aldus deze mini-ethologische observatie op zondag 17 juni 2012.

En ja, heer Eelco, raar dat er geen Nederlands woord is voor Pellkartoffel. Noch zijn er drie- of meertandige Pellkartoffelgabel te koop.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3244 Gepost op: 17 juni 2012, 16:42:34 »
Citaat
Wil V. dat familierecept met ons delen misschien?

Ik ga het vragen!

:D Hier witte asperges met beurre blanc en munt, aardappel en ei-mimosa. Dat van die munt klinkt wat weird maar ik at dat een keer bij Bordewijk met witte asperges en dat was waanzinnig lekker.
Een stukje kaas van Kef toe.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3245 Gepost op: 17 juni 2012, 17:26:33 »
raar dat er geen Nederlands woord is voor Pellkartoffel

Waarom is dat raar? Als ik het goed begrijp eet Eelco zijn pelaardappelen juist niet gepeld (of bereidt hij ze alleen maar niet gepeld?) en volgens mij kun je elke aardappel met of zonder schil bereiden en opeten. Tenzij het enorme spuitaardappelen zijn, maar dan moeten ze dát op de verpakking zetten...

Wij hadden gisteren geroosterde bietjes en aardappels (die we met schil roosterden én opaten) met sauce gribiche. Dat past echt goed bij bietjes!
Voor vanavond belooft L calzones!
This is between me and the vegetable!

Offline haantje

• 5.068
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3246 Gepost op: 17 juni 2012, 18:25:55 »
Is de truc van Pellkartoffel niet dat je ze in de schil kookt en vervolgens aan tafel pelt?

Ik eet Eelco's koolrabisalade: koolrabi, wortel, kidneybeans met yoghurt-mosterd dressing.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Wombat

• 2.706
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3247 Gepost op: 17 juni 2012, 18:30:50 »
Ik heb een beetje veel gegeten tijdens mijn lunch (Indisch buffet), heb niet zo veel trek.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.674
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3248 Gepost op: 17 juni 2012, 18:40:22 »
raar dat er geen Nederlands woord is voor Pellkartoffel
Waarom is dat raar? Als ik het goed begrijp eet Eelco zijn pelaardappelen juist niet gepeld (of bereidt hij ze alleen maar niet gepeld?) en volgens mij kun je elke aardappel met of zonder schil bereiden en opeten.
Het idee is dat je de aardappels in de schil kookt én serveert, en dat je ze aan tafel pelt (mbv een mes en een klein driehoekjes vorkje, een Pellkartoffelgabel). Vandaar dus 'Pellkartoffeln' (edit, zoals haantje schrijft dus).

Bij ons was vandaag de jaarlijkse optocht van de schutterij, die bij ons door de straat gaat. We hadden vrienden uitgenodigd en naderhand hebben wij en de buren in de - autovrije - straat gegeten en gedronken. Wij dus de kwarktaart van K., en stokbrood en pappadums met vier verschillende tofuspreads, kruidenboter en tomaten-ananaschutney (zie Fijne Kookgebeurtenissen). Erg gezellig en lekker.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Maartje!

• 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3249 Gepost op: 17 juni 2012, 20:00:15 »
Dan heet het een jacket potato.
(Waarom eet je dat zo? Dat snap ik van Engelsen ook nooit, het duurt zo lang om die grote aardappels in hun geheel gaar te krijgen en kwark op mijn aardappels mikken kan ik ook zonder met de schil te frutten...)

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3250 Gepost op: 17 juni 2012, 20:04:38 »
(Waarom eet je dat zo? Dat snap ik van Engelsen ook nooit, het duurt zo lang om die grote aardappels in hun geheel gaar te krijgen en kwark op mijn aardappels mikken kan ik ook zonder met de schil te frutten...)

Nee, een jacket potato moet je uitlepelen toch  (en kun je overigens ook niet echt een Hollands woord noemen  ;)) en een jacket moet je in de oven garen bij mijn weten, niet koken in een pan met water. Dat is heerlijk, en smaakt anders dan gekookte. Ik eet ze weinig omdat het inderaad zo belachelijk lang duurt om gaar te worden. Ik eet dat wel heel graag in de UK.

De pellkartoffeln kook je zo omdat de aardappels lekkerder blijven als je ze met schil kookt. De persoon die kookt kan ze ook vlug in de keuken pellen, maar om ze zo warm mogelijk op tafel te krijgen worden ze met schil op tafel geserveerd, althans ik neem aan dat dat de reden is waarom de kok ze niet pelt, of hij is lui, of Duitsers vinden het gezellig als een ieder zelf aan tafel kan gaan zitten kloten met dat pellen.
,,,,فلافل

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.161
    • fatalefem
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3251 Gepost op: 17 juni 2012, 20:12:06 »
Pannenkoeken. Er kwamen er 6 uit het recept wat ik had gekregen, na 2 zat ik wel vol. Misschien vries ik ze in, maar meestal heb ik maar 1 a 2 keer per jaar zin in pannenkoeken en zolang mag je iets helemaal niet in je vriezer laten liggen volgens mij.

Normaal eet ik rond middernacht iets zoets met medicijnen, maar denk ik dat dan maar groenten ga eten, anders kan ik niet naar bed vandaag. (En dan hopen dat het goed gaat, de medicijnen willen nog wel eens bijwerkingen geven als ik er geen suiker bij binnenkrijg.)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Maartje!

• 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3252 Gepost op: 17 juni 2012, 20:46:53 »

Nee, een jacket potato moet je uitlepelen toch  (en kun je overigens ook niet echt een Hollands woord noemen  ;)) en een jacket moet je in de oven garen bij mijn weten, niet koken in een pan met water. Dat is heerlijk, en smaakt anders dan gekookte. Ik eet ze weinig omdat het inderaad zo belachelijk lang duurt om gaar te worden. Ik eet dat wel heel graag in de UK.

De pellkartoffeln kook je zo omdat de aardappels lekkerder blijven als je ze met schil kookt. De persoon die kookt kan ze ook vlug in de keuken pellen, maar om ze zo warm mogelijk op tafel te krijgen worden ze met schil op tafel geserveerd, althans ik neem aan dat dat de reden is waarom de kok ze niet pelt, of hij is lui, of Duitsers vinden het gezellig als een ieder zelf aan tafel kan gaan zitten kloten met dat pellen.

Gekke Duitsers, neem dan gewoon nieuwe aardappelen (of elke biologische met een beetje een dun schilletje) en eet ze met schil en al...

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3253 Gepost op: 17 juni 2012, 21:17:42 »
Mjam mjam: verse tagliatelle met citroen-limoncello-roomsaus, kappertjes en basilicum.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.674
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3254 Gepost op: 17 juni 2012, 21:28:17 »
Gekke Duitsers, neem dan gewoon nieuwe aardappelen (of elke biologische met een beetje een dun schilletje) en eet ze met schil en al...
'Wij' nemen voor Pellkartoffeln dan ook kleine, nieuwe aardappelen (tegenwoordig ook onder de nieuwerwetse noemer 'Spargelkartoffeln' verkocht). Die zijn redelijk snel gaar (en blijven inderdaad lekkerder in de schil). En, als je wilt, kun je ze ook met schil en al eten. En natuurlijk wordt er aan tafel niet alleen gepeld: je mag ook kloten met een klontje boter, peper en zout. Gezellig  ;).
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline lieve lijn

• 4.047
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3255 Gepost op: 18 juni 2012, 07:17:47 »
In verband met vaderdag kookte ik vrij uitgebreid indiaas, vooral als je meetelt dat we smiddags bij de vader en opa van meneer lijntje langsgingen.
Een wortellinzensoepje, spinazie met paneer, een curry met allerlei groentes, vega kip tikka en rijst als toetje, indiase broodpudding.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3256 Gepost op: 18 juni 2012, 12:53:23 »
Gasten komen, studievriend, ouder dan ik plus vrouw:

Een ezel met een heel lang oor/ telt sciëntisten onder zijn gehoor/ weshalv’ hij ijlings niks meer zegt/ en in zijn oor een knoopje legt.
Zo knoopt de ezel knoop na knoop/ totdat ook dat hem zeer verdroot/ dus richt hij nu het ferme oog/ op vrouwen met een mooie boog.

•   Tempura van groene asperges en gele wortel uit de Pfalz
•   Berkenboleten-gember-rijstmiesoep Chinese stijl
•   Seitanbroodje met salade
•   Quinoaheuvel met biet en peer verrijkt plus witte asperge bestrooid met sbrinz
•   Appelgebakje en ijs
 ;)

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3257 Gepost op: 18 juni 2012, 15:46:33 »
Apropos "Schlafrock": Offenbar nur im Deutschen hat die leckere Knolle in der Schale einen so profanen Namen wie Pellkartoffel. (Quelle: n-tv.de vom 20.03.2005)

Pelle: einer zur Römerzeit erfolgten Entlehnung aus lat. pellis ‘Fell, Haut, Pelz’ (s. Fell, Pelz). Das Substantiv verbreitet sich in den oben genannten Bedeutungen durch nl. Siedler in der Mark, Nordthür., gelangt von da ins Omd., ins Mecklenb. und Balt. Es ist zunächst wohl ein Wort der Umgangssprache, denn literarische Bezeugung setzt erst im 18. Jh. ein. Dazu die Wendungen jmdm. auf die Pelle rücken, auf der Pelle sitzen, nicht von der Pelle gehen (19. Jh.). – Vom Substantiv abgeleitet pellen Vb. ‘schälen’ (Ende 18. Jh.). Pellkartoffel f. (19. Jh.).

Even nog een kleine uitsmijter over die pelaardappel (dat zou een puike vertaling zijn: doen).
Ik heb wel wat gelachen over het bekende Pellkartoffelmisverstand (PKM). Pellkartoffel is een in de 19e eeuw voor het eerst opgetekend woord, het is typisch Duits, refererend aan de Duitse keuken. Er is (nog) geen adequate Nederlandse woordtegenhanger. Pellkartoffeln verslijten voor het met schil en al eten van  in de schil gekookte aardappelen, het eten van ongeschilde nieuwe aardappelen met het dunne velletje, jacket potatoes, het is het allemaal niet. De Pellkartoffel is weliswaar een gekookte aardappel, maar in feite is het een slimme bereidingswijze, want inderdaad blijft de smaak behouden. Wij eten nooit anders gekookte aardappel dan gekookt in de schil en dan wel gepeld, want dat schil eten vind ik niks. Overigens ik maak altijd magnetron-Pellkartoffeln. Bodempje water, 4 flinke aardappelen: 8 minuten op hoogste stand. Even voor de zekerheid een satestokje erin om de gaarheid te controleren.
Bestaat er een rauwe Pellkartoffel? Ik denk het niet, al willen groenteboeren wel eens anders doen denken. Maar ja, die zeggen ook golden liesje en reine klaude. Het is net zoiets als nasi: rauw bestaat niet want dan is het beras. Maar dat heb ik al eens te berde gebracht.
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2012, 15:56:10 door niewied »

Wat eten we vandaag?
« Reactie #3258 Gepost op: 18 juni 2012, 16:48:15 »
want dat schil eten vind ik niks.

+1 ! Precies! Ik ben het paard van de voddenboer niet!
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
Wat eten we vandaag?
« Reactie #3259 Gepost op: 18 juni 2012, 17:01:43 »
want dat schil eten vind ik niks.

+1 ! Precies! Ik ben het paard van de voddenboer niet!

-1, voddenboerknol hier!