16-4-2012
Lekker brood en Lachwekkend brood
Het lekkerste brood at ik zo eind jaren 40 vorige eeuw in Frankrijk. Versgebakken baguettes, flûtes waren nog lekkerder. Maar na twee uur was er niks meer aan. Het brood werd dan ook gedurende de dag telkens opnieuw zo uit de oven aangevoerd.
Nu is het meel veranderd en het Franse stokbrood is het Franse stokbrood van eertijds niet meer. Geen ubrood maar dagbrood.
Dan is er Beslist Uiterst Lachwekkend Brood: BULB. Ik noem twee soorten. 1. Het volkorenbrood bij de bakker om de hoek of in de supermarkt. Om te tonen dat het volkoren is: een handje hele tarwekorrels door het meel. Jawel, pas op je tanden want die zijn straks geen BULB maar pulp. 2. Brood met zaadjes op de korst. Die vallen er gewoon af. Wat heb je eraan? Doe ze toch door het deeg. Selly mailt me nog een derde BULB: brood met verfstof om wit-zonnenbank te krijgen, BULB-WZ.
Zo, dat was de inleiding. Vandaag: wilde spinazie even gebraden met boter, gebakken aardappel, tofu in tomaten-uiensaus, rest je gegartineerde groenten van gister en hangop met diverse vruchten toe.