Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline niewied

• 1.930
  • Geslacht: Man
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2720 Gepost op: 15 april 2012, 10:33:49 »
Vervolg van vorige bericht: weer thuis in Brabant dronk ik nog een glaasje cider, Strongbow. Op het flesje de mededeling dat inhoud tenminste goed was tot maart 2010, ruim twee jaar gelden dus. Ik had die cider laten liggen omdat ik hem wat wrang vond. Maar nu: heeerlijk, wat zacht-zoetig zelf. Lering: sommige dingen hebben hun tijd nodig.

Vandaag wellicht een gegratineerde groentenschotel. Moet een kijken.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline meisbaer

• 5.625
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2721 Gepost op: 15 april 2012, 17:10:44 »
Gisteren mijn standaard rijsttafeltje: tempé, eitjes in tomatensaus, sajour lodeh, soort van atjar. Maar er kwam een vriendin eten die graag wilde weten hoe je lekkere tofu maakt, dus ook nog tofu in satésaus en longtong.

Vandaag waarschijnlijk heldere soep met bloemkool, wortel, prei en courgette of anders simpel bloemkool met aardappels en kaassaus van emmentaler. Moet nog even kijken.

Offline bambi

• 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2722 Gepost op: 15 april 2012, 18:54:43 »
Rijst, omelet en gestoofde kool met wat paprika en gember.
We hadden trouwens laatst (voor het eerst) verse tofu van de toko: dat was wel even wat anders dan de stugge blokken van de AH. Het pakje silken tofu van de week erna bleek dan wel weer nóg iets anders te zijn qua structuur.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline haantje

• 5.068
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2723 Gepost op: 15 april 2012, 18:58:01 »
Burrito's met sla.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2724 Gepost op: 15 april 2012, 20:04:07 »
We hadden trouwens laatst (voor het eerst) verse tofu van de toko: dat was wel even wat anders dan de stugge blokken van de AH. Het pakje silken tofu van de week erna bleek dan wel weer nóg iets anders te zijn qua structuur.

Klopt is echt heel anders.
Er komt morgen een recept op de voorkant met verse tofu uit de toko. Daar zitten mogelijk dingen in waar je allergisch voor bent, maar misschien brengt het je nog op extra inspiratie  :).

Hier vandaag rauwe loempia's (een variant van dit recept http://www.101cookbooks.com/archives/wintery-spring-rolls-recipe.html heel lekker), paksoi met vegetarische oestersaus, Japanse rijst, komkommersalade met wakame.
Dadelijk nog wat zoete yoghurt.
,,,,فلافل

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2725 Gepost op: 15 april 2012, 20:04:41 »
Gisteren mijn standaard rijsttafeltje: tempé, eitjes in tomatensaus, sajour lodeh, soort van atjar. Maar er kwam een vriendin eten die graag wilde weten hoe je lekkere tofu maakt, dus ook nog tofu in satésaus en longtong.

Yum dat klinkt lekker zeg! Hoe gaan die eitjes in tomatensaus?
,,,,فلافل

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2726 Gepost op: 15 april 2012, 21:02:27 »
Een eclectische mix van Aziatische hapjes: restjes bloemkool in tahinsaus en aubergine met gerookte-paprikapoederdressing, sajoer lodeh en kimchipannenkoekjes. En zometeen maakt L ook nog een appeltaart.
This is between me and the vegetable!

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.161
    • fatalefem
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2727 Gepost op: 15 april 2012, 21:29:41 »
Briouts (http://mevrouw-minder.nl/2012/02/recept-marokkaanse-vegetarische-briouats-met-ratatouille/) met yoghurt-komijn-honing-limoensaus en een beetje couscous.

De vorige keer dat mijn broer kwam koken hadden we al briouts geprobeerd, maar die mislukten omdat we ze na het rollen op elkaar hadden gelegd (de groenten zijn nogal nat, en ze waren nog een beetje warm, dus het fildodeeg werd al gaar maar plakte ook aan zichzelf). We hebben het deeg er toen tussenuit gehaald, en de groenten ingevroren en vandaag het nog eens geprobeerd. Ik rollen en broer meteen bakken (doe ik ook eens wat in de keuken, verder bestaan mijn taken uit voorlezen van recepten/verzinnen van recepten en die uitleggen, vertellen waar de dingen staan die mijn broer niet kan vinden, proeven, bedenken wat in welke diepvriesbakjes moet, katten en hond knuffelen, vertellen wat in welke afvalbak moet - omdat ik niet kook, maar wel wormen en ik die arme beesten niet wil overspoelen met restjes en ze dan weken niet voeren heb ik nu naast de wormen ook een wormenafvalbak, kan ik overscheppen en verder probeer ik natuurlijk zoveel mogelijk te recyclen, voor zover dat gaat in Amsterdam. Goh eigenlijk doe ik nog best veel, alleen niet koken.) en we gaan de volgende keer misschien geen tomaat erin doen, of de groenten eerst even in een zeefje hangen voordat we aan de slag gaan.
Oja, en eigenlijk wil ik ook andere ras el hanout, degene die AH levert smaakt glutamaatachtig, da's niet lekker. (En harissa wil ik ook, maar dat levert AH niet.)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Temari

• 1.336
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2728 Gepost op: 15 april 2012, 21:59:22 »
Hihi, een kijkje in de keuken bij Fem!
Suf hè, van die harissa! Eerst hadden ze het wel, namelijk. Maar kennelijk vonden ze het toch niet nodig.

Ik at trouwens ook het een en ander de afgelopen week (hoewel niet per se in deze volgorde):
Bloemkoolsoep, klein mezze assorti (baba ghanoush, hummus, Syrische eiersalade, groene salade), pasta met tomatensaus met daarin grof gehakte groenten en salade met ei, imjadara met tomatensalade en vanavond zuurkool met 'worstjes'.

« Laatst bewerkt op: 15 april 2012, 22:06:02 door Temari »

Offline fem fatale

• 7.161
    • fatalefem
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2729 Gepost op: 15 april 2012, 22:06:34 »
Suf?

Hip en dynamisch stadsleven is dat, waarin je kookt zonder daadwerkelijk iets te doen (ik ben ook uitgesproken goed in thuisbezorgd.nl)

Offline Temari

• 1.336
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2730 Gepost op: 15 april 2012, 22:10:52 »
Huh? Ja, suf dat ze de harissa eruit gegooid hebben. Ik had trouwens ook harissa in de tomatensaus voor de pasta gegooid ;). Maar misschien stoond het er heel raar, omdat ik kennelijk met een sneltoets op 'verzenden' drukte, want dat is wat er gebeurde toen ik een streep op de 'e' wilde voor het woord 'hè'. Dus daarna 't verhaal verder aangevuld!

Offline fem fatale

• 7.161
    • fatalefem
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2731 Gepost op: 15 april 2012, 22:44:11 »
Oja, ik las idd Suf h, vond het al raar.

Ik wist niet dat Albert eerst harissa had, blijkbaar niet op tijd naar gezocht.

Offline Wombat

• 2.706
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2732 Gepost op: 16 april 2012, 08:57:21 »
Pasta met broccoli en cashewnoten.

Offline Gabs

• 796
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2733 Gepost op: 16 april 2012, 14:21:37 »
In De grote AH's van Maastricht verkopen ze wel nog harissa, al is die kruidiger en minder pittig dan 'echte' harissa. Wel heel lekker als sausje hoor!

Offline meisbaer

• 5.625
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2734 Gepost op: 16 april 2012, 14:50:27 »

Yum dat klinkt lekker zeg! Hoe gaan die eitjes in tomatensaus?

Heel simpel, men neme het Groot Idonesisch kookboek van Beb Vuyk en dan pakt men het recept voor "Belado met eieren" :)

Maar samengevat: ui en knoflook met sambal oelek in vijzel stampen, aanfruiten in olie, tomatenpuree erbij en wat water, even laten koken totdat je een mooi sausje hebt, dan hardgekookte eieren erin (door de midden gesneden), even laten sudderen. Ik vind zelf een beetje sereh erin lekker. Simpel!
Mijn tofu-tip voor de vriendin die kwam eten was ook dat je de tofu van de toko moet gebruiken.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2735 Gepost op: 16 april 2012, 15:04:31 »
Het weekend in Cappedocie geweest, heb vooral het gevoel dat ik er heel veel heb gegeten. Maar vooral lokale dingen, zoals pide met kaas, en een groentegerecht met kaas, en soep.

Vandaag dus maar geen kaas. Ik ga een rode curry maken, met bulgur.

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2736 Gepost op: 16 april 2012, 16:43:04 »
Ovenschotel met aardappel, prei, creme fraiche, ei, kaas. Een soort preiquiche zonder deeg maar met aardappel en het is de bedoeling dat het erg lekker en een beetje soufflé-achtig wordt.
,,,,فلافل

Offline Wombat

• 2.706
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2737 Gepost op: 16 april 2012, 16:53:12 »
Geen zin om boodschappen te doen, dus vandaag risotto met diepvries.

Offline greet

• 2.671
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2738 Gepost op: 16 april 2012, 16:55:45 »
Geen zin om boodschappen te doen, dus vandaag risotto met diepvries.

Hmmmm, diepvries....
Ik cocoscurrry met rijst, wegens lang geleden, of anders iets met bloemkool en aardapppeltjes en veggie burger, wegens net naar Aldi, en daar wat burgers gekocht.

Offline Wombat

• 2.706
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2739 Gepost op: 16 april 2012, 17:06:46 »
Hmmmm, diepvries....
Tjsa, ligt wat zwaar op de maag, maar heb ik tenminste in huis.