Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline Dot

• 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2560 Gepost op: 22 maart 2012, 20:31:31 »
Ik at gnocchi met een champignon-roomsausje en broccoli.

En dat at ik vanavond weer.

Maak je de gnocchi dan zelf of met zo'n pak? (Ik wil het binnenkort weer eens zelf maken maar vind dat vaak best een gedoe).

Uit pak... Ik wil een keer pastinaakgnocchi maken, maar dat lijkt me ook nogal bewerkelijk.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2561 Gepost op: 22 maart 2012, 21:53:19 »
Dinsdag patat, gisteren verse tagliatelle met basilicum en boter en vandaag raapsteeltjesstamp met kaas.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2562 Gepost op: 23 maart 2012, 17:34:12 »
Gisteren naar de markt geweest hier. Ik kocht er snijbiet en een groente waarvan ik niet wist wat het was. Dat blijkt waarschijnlijk postelein te zijn, nadat ik aan A. had uitgelegd wat ik had gekocht. Ik had het al laten verdwijnen in een rode curry met een paar pinda's en jasmijnrijst, want ik had zin in rode curry.

Vandaag geen zin om te koken, dus at ik van het lekkerste brood dat ik tot nu toe heb kunnen vinden, met smeerkaas met olijf (klinkt smeriger dan het is) en wat van die postelein. En gevulde druivenblad uit blik. Best ok. Nu ben ik op, en ga ik lekker op de bank. Later op de avond zal ik vast nog wel wat snacken.

Grappig detail. Klasgenoot vroeg of ik al tofu had gevonden, want hij wilde ook weer vegetarisch gaan eten (Hij is zo min of meer opgegroeid, maar was vlees gaan eten vanwege zijn liefde voor en komst naar Turkije. Hij is het dus nu een beetje zat.
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2012, 18:59:57 door LL de Ling »

Offline Eelco

• Admin
  • 20.673
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2563 Gepost op: 23 maart 2012, 23:55:18 »
In yoghurt beetgaar gestoofde mediterrane bloemkool; gekookte aardappeltjes, met klontje boter en peper; kaas-wortel-burger à la Joyce; salade van sla, paprika en komkommer met een uitgeknepen citroentje erdoor. Simpel, lekker.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline bambi

• 5.560
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2564 Gepost op: 24 maart 2012, 12:21:09 »
Flinke salade van postelein, ei en mosterd. Erna wat pasta.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2565 Gepost op: 24 maart 2012, 12:54:30 »
Het is mooi, warm weer. Bijna een aap gezien met broodje, Brabant in de tropen. In Afrika schieten ze apen en verkopen het vlees als bush meat. ‘s Lekker. Bij BNN was er pasgeleden lolbroekerij: twee lui sneden vlees uit elkaar lijf en aten het op. ’s Lekker. Toen we vandaag naar een belendend kerkdorp liepen, zagen we twee kleine, bonte spechten, een groene en twee kievieten, de eerste twee hier dit jaar in de weilanden.  Onderweg bespraken wat we zouden kunnen eten. Misschien een auberginebereiding en gebakken rijst. Of eens uitgaan? In elk geval geen broodje aap noch rib uit eigen lijf.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2566 Gepost op: 24 maart 2012, 15:32:50 »
Het is ook zonde om je eigen ribben op te eten als je er ook een vrolijke metgezellin uit kan kleien.

Ik kwam gisteren laat en afgedraaid thuis en kreeg toen bloemkool, rijst en geweldig lekkere dahl. Ik hoop dat L het recept onthouden heeft, want dat wil ik voortaan altijd eten als ik ziek ben (nu ik dat zo zeg kan hij het beter even opschrijven, zo vaak komt dat nou ook weer niet voor...).
Vanavond eten we het restje daarvan, tenzij de kikkerwten die ik vanochtend in de week zette al klaar zijn voor etenstijd, want dan wil ik ook wel falafel eten (hoe herken je klare kikkererwten?). En we waren net bij Dun Yong en kochten kimchi en dumplings, dus we zouden ook daar iets me kunnen eten. Keuzes, keuzes, keuzes.
This is between me and the vegetable!

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2567 Gepost op: 24 maart 2012, 18:04:37 »
Pasta met snijbiet en tomatensaus (gemaakt van tomatenblokjes uit blik en wat oregano en zwarte peper), met een paar snippers kaas. Best wel lekker eigenlijk.

Offline haantje

• 5.068
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2568 Gepost op: 24 maart 2012, 19:53:11 »
Bruine bonen en smakelijke prut bestaande uit ui, drie kleuren paprika, wortel, bleekselderij, champignons, tomaat en tofugehakt. Op smaak gemaakt met pepertje, veel knoflook, tomatenpuree en kruiderij.
Lekker!

"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.673
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2569 Gepost op: 25 maart 2012, 00:42:49 »
50ste verjaardag van de buurman, in een restaurant op loopafstand, idyllisch aan een meertje gelegen. Bleek dat de dresscode iets formeler was dan we dachten. Ons optredentje (half beloofd mits piano, na wikken en wegen toch besloten dat de stage piano van de band piano genoeg was voor drie liedjes) kwam erg goed aan. Lytse (onze hond) vond het allemaal maar vreemd, maar was erg braaf en ontspannen.

Meteen maar even nagevraagd hoe het met vegetarisch eten zat. De minestronesoep was niet vegetarisch, maar men had nog een restje wortelsoep (lekker, met precies genoeg gember en precies zoet genoeg, bloedjeheet geserveerd). Van het buffet was slechts één salade vegetarisch (rucola, groene asperges, kerstomaten). Daarnaast sufgekookte broccoli en worteltjes en pasta. Maar met salade, stokbrood en verschillende kaasjes kom je de avond goed door. Een serveerster (zelf vegetariër) vertelde nog dat het dessert (créme brulée) g€l@t1n3 bevatte, heel attent.

Offline Sven

• 3.928
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2570 Gepost op: 25 maart 2012, 10:43:52 »
Gisterenmiddag:
Naar de markt geweest en toch al zomerse producten gekocht omdat het zo zonnig was :)
Volkoren spaghetti met guacamole. Daarbij salade van tomaat, komkommer, zwarte olijven en koriander.

's Avonds:
Gegeten bij L'Hémispère in Brussel. Ik was er al jaren niet meer geweest en tot mijn vreugde hebben ze vegetarische kaart fors uitgebreid. Ze hebben nu 9 vegetarische hoofdgerechten, vroeger maar 2. Ik heb gekozen voor Masala Dosai & coconut chutney, een aardappelcurry in bricdeeg, daarbij 'coconut chutney' die eigenlijk een komkommer- en tomatenraita met kokos was. Daarbij ook nog wat standaard rauwkost.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2571 Gepost op: 25 maart 2012, 11:21:15 »
Ik hoop dat L het recept onthouden heeft, want dat wil ik voortaan altijd eten als ik ziek ben (nu ik dat zo zeg kan hij het beter even opschrijven, zo vaak komt dat nou ook weer niet voor...).

Jaaa en wil je dat dan hier delen?

Citaat
tenzij de kikkerwten die ik vanochtend in de week zette al klaar zijn voor etenstijd, want dan wil ik ook wel falafel eten (hoe herken je klare kikkererwten?).

Als je ze sochtends overgiet met kokend water zijn ze in de avond goed voor falafel.
Hier Shanghai paksoi met een vega-oestersausje en Chinese paddestoelen, citroen-tempeh, rijst en een wortel/komkommeratjar.
,,,,فلافل

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2572 Gepost op: 25 maart 2012, 16:28:30 »
Kikkerertenbereidingen: 1 kikkererwt goreng met ui, knoflook, masala tandoori, asafoetida;

Zou dit wel eens willen maken. Heeft u een uitgebreider recept meneer Niewied of zal ik zelf eens proberen dit te assembleren?

Ha mevrouw LL. Ik week kikkererwten altijd een nachtje en dan kook ik die in een drukpan ongeveer 35 tot 40 minuten op hoogste druk (onze pan heeft twee standen). Afkoelen.
In wajan olijfolie of andere olie, ui, knoflook en de rest van de genoemde ingrediënten bakken en dan tot slot de kikkererwten meebakken. Je kunt er nog van alles bij verzinnen, zoals gesneden venkel, garam masala, pul biber etc. er ook nog bij bakken. Bye

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2573 Gepost op: 25 maart 2012, 16:39:58 »
Gisteren had ik polenta gemaakt van maïsgries en boekweitgries, scheutje olie erbij en bouillonpoeder. Mijn vrouw had dat schitterend opgediend: de polenta in een schaaltje, toen op plat bord omgekeerd (mooie berg als resultaat) eromheen had ze allerlei gebakken groenten gerangschikt. Erbij gebakken gepaneerde kaas en een Griekse burger van AH. Saus van tomatenketchup, tamari en een beetje sesamolie maakte ik op verzoek van mijn vrouw erbij. Mijn vrouw zegt dat dat ik dat BBQ saus noem, maar ik weet van niks. 
Vandaag is er nog polenta over. De ene helft gebald met gemalen kaas en geroosterde, fijngehakte walnoten, de andere helft gebald met gemalen kaas en rest gebakken groenten van gisteren, fijngehakt. Ballen: dat is balletjes van gedraaid. Deze vervolgens met ei en paneeermeel gepaneerd. In koelkast om op te stijven. Straks frituren. Mijn vrouw maakt en tuinbonen bij (blik) en nog iets, weet niet wat. Denk ook salade.

Rib: ach mevrouw Maartje, natuurlijk hebt u gelijk.
En Selly is ook alweer monter. Mooi.
En heer Sven: u bent een smulpaap, nou ja paap: een lekkerbek. Vraag mevrouw LL: daar in Ankara zijn smulimams. Weddden.
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2012, 16:44:08 door niewied »

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2574 Gepost op: 25 maart 2012, 17:56:45 »
Vraag mevrouw LL: daar in Ankara zijn smulimams. Weddden.

Zeker, maar ook smultans!

Bedankt voor uw recept, ik ga er eens mee aan de slag.

Via twitter opperde Selly dat ik maar iets moest doen met tahin-yoghursaus en snijbiet. Vandaag tahin gehaald en zo'n saus (met een internetrecept erbij proberen te maken. Toen wist ik niet wat ik er eigenlijk bij wilde serveren. Ik heb baldo rijst gekookt met een beetje boulloin en daarbij iets aangebakken (niet gestoomde zoals me voorgesteld werd) snijbiet gedaan. Geen idee of dit allemaal zo hoort, maar het is wel lekker.

Offline haantje

• 5.068
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2575 Gepost op: 25 maart 2012, 19:55:46 »
Vraag mevrouw LL: daar in Ankara zijn smulimams. Weddden.
Zeker, maar ook smultans!
:heehee:

Ik heb een poging gedaan tot restverwerking met gestoomde bloemkool, broccoli, wortel en bleekselderij als resultaat met een heerlijk melksausje met champignon en lente ui erbij. Verder gekookte aardappels en balletjes (Aldi), dat was echt haffelen, koop ik niet weer.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline bambi

• 5.560
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2576 Gepost op: 25 maart 2012, 21:22:33 »
Pizza uit de ferrari!
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Sven

• 3.928
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2577 Gepost op: 25 maart 2012, 22:11:11 »
salade van tomaat, komkommer, ui, gele paprika, kidneybonen en koriander. daarbij het restje spaghetti van gisteren.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.673
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2578 Gepost op: 26 maart 2012, 01:00:35 »
Pizza uit de ferrari!
Ook pizza! Helaas niet uit de ferrari, maar wel erg lekker. Eindelijk heb ik ook begrepen dat je geen randje hoeft te vouwen: laat 1 cm vrij aan de rand en doordat daar geen saus is, rijst het deeg vanzelf. De rand hadden we bestrooid met een vingertjevol fleur de sel (mjam!). Het laatste beetje rucola (lang leve de tupperbox, rucola overleeft daarin een paar dagen langer dan in de originele verpakking) kwam op mijn pizza - K. had weer eens ananas (alweer lang leve de tupperbox). De rucola de laatste halve minuut op de pizza in de oven is precies voldoende om de bladeren te temmen en op temperatuur te brengen. En op de pizza hoort gewoon mozzarella, de enige kaas die echt een krokant maar niet te droog laagje op je pizza tovert.

Offline Wombat

• 2.706
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2579 Gepost op: 26 maart 2012, 09:38:24 »
Linzensoep.