Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

1 lid en 24 gasten bekijken dit topic.

Offline Sam

• 7.190
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24360 Gepost op: 03 november 2024, 20:40:24 »
Tortellini met broccoli en vierkazensaus uit de oven. Erbij een frisse salade.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

• 7.190
« Reactie #24361 Gepost op: 04 november 2024, 11:45:44 »
Vandaag een restjes-maaltijdsoep met mexicaans accent, met ui, wortel, broccolistronk, paprika, tomaat, kidneybonen. Erbij zelfgebakken desembrood.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.662
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #24362 Gepost op: 04 november 2024, 20:11:35 »
Gebakken gnocchi met erbij een wokje van spruitjes, koolrabi, bleekselderij en bruine bonen (met knoflook, pepertje, citroensap, gedroogde lavas en foelie).

Vanmiddag had ik fijngesneden groente, kleine pasta en rode linzen mee naar mijn werk genomen. Deze heb ik samen met wat bouillonpoeder en kokend water in een thermosbeker tot groentesoep getransformeerd. Helaas ging het deksel - tot hilariteit van mijn collega's - er niet meer af. Pas toen de soep wat was afgekoeld, kon ik hem er weer afschroeven.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Sven

• 3.924
« Reactie #24363 Gepost op: 04 november 2024, 21:08:20 »
Broccoli, AH vegaballetjes, atjar tjampoer, pindasaus, rijst.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline niewied

• 1.930
« Reactie #24364 Gepost op: 05 november 2024, 16:21:55 »
Vandaag bij Ekoplaza zilte aardappelen uit de Waddeneilanden en spinazie gekocht. Dat eten we plus door mijn vrouw gemaakte kaasplätzli.
Vroeger gingen we vaak naar Bazel. Krijgen nu nog post van toeristeninformatie daar. Op de kerstmarkt in Bazel kun je sinds 13 jaar Chäsbängel (kaasbengel) eten, een uitgehold stuk stokbrood met hete kaasvulling. Mijn vrouw wil die bengel eens maken. Het eten ervan is problematisch, net als tompouce eten.

Op TV zagen we Sergio Hermans (3* topkok) fondue maken waarbij hij eerst knoflook en sjalot in olijfolie braadde, dan een mengsel van een harde kaas en een zachte (het leek Vacherin Mont d’Or; de kaassoorten werden niet vermeld) erbij en, ik denk wijn maar dat zag je niet en tenslotte bieslook. Interessant, ook eens proberen.
« Laatst bewerkt op: 05 november 2024, 16:29:23 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Eelco

• Admin
  • 20.662
    • Mijn Homepage
« Reactie #24365 Gepost op: 05 november 2024, 20:02:33 »
Muschelnuscheln! Schelpjespasta met verschillende soorten groente en canellinibonen in een rozemarijnige tomatensaus. Vanmiddag lunchte ik met een snelle misosoep met aubergine, champignons en tofu.

Offline Sam

• 7.190
« Reactie #24366 Gepost op: 06 november 2024, 09:00:22 »
Gisteren panir in een tomaten curry saus (originele mix uit India), er is nog voldoende over voor vanavond. Erbij een fijngesneden rauwkostsalade met griekse yoghurt.

Offline niewied

• 1.930
« Reactie #24367 Gepost op: 06 november 2024, 17:21:26 »
Die zilte aardappelen van de Wadden waren prima.
Vandaag boekweit, biet, TVP gebraden met ui. Die TVP kopen we als gedroogde brokken in een Aziatische winkel. Textured Vegetable Protein (soja-eiwit als basis). Ik weet niet of die oude benaming TVP nog in zwang is. Wij gebruiken het sinds 1962

Offline karl

• 6.374
« Reactie #24368 Gepost op: 06 november 2024, 18:50:30 »
Een stoofpotje van gebakken champignons en ui, broccoli en jonge spinazie. Gekookte aardappelen erbij.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.662
    • Mijn Homepage
« Reactie #24369 Gepost op: 06 november 2024, 19:56:28 »
Een ovenschotel van aardappel en bloemkool in mosterdsaus, bedekt met mozzarella en bestrooid met nigella. Vanmiddag had ik weer een snel, verwarmend misosoepje. En het zuurdesembrood dat ik gisteren heb gebakken is bijzonder smakelijk en de korst is (zeker op de eerste dag) lekker knapperig.

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #24370 Gepost op: 06 november 2024, 20:29:03 »
Maandag was ik nog in Amsterdam en had ik bij Kailash Parbat gegeten (Vegetarisch, Indiaas street food). Ik had een mix chaat met lime soda (zoete zure limonade, maar je kan ook zoute krijgen). De mix chaat waren allerlei gefrituurde deegschijfjes in een yoghurtsaus met o.a.granaatappelpitjes, sev (krokante kikkererwtenmeelsliertjes en tamarinde. Het leek niet zo veel, maar vulde goed.
Toch nog plek voor toetje, Gulab Jamun (sponzige balletjes in siroop met pistachionootjes) en Bombay cutting chai (melk met thee en kruiden). Erg lekker allemaal, leuk om eens een ander soort Indiaas eten te proberen.

Gisteren weer thuis gegeten: aardappels en groenten (pompoen, aardpeer, courgette, wortel) uit de oven. Met tijm, paprikapoeder en komijn. Erbij twee sausjes: de ene van kwark met wat mayo en gepofte knoflook,  de andere ketchup met chipotlesaus.

Vandaag simpel: Jambalaya met rook tofu (https://www.vegatopia.com/vega/recepten/rijst-en-aziatisch/14954-jambalaya)
« Laatst bewerkt op: 06 november 2024, 20:31:12 door meisbaer »

Offline Sven

• 3.924
« Reactie #24371 Gepost op: 06 november 2024, 22:00:45 »
Stamppot met witlof, gebakken plakken rooktofu, veldsla met mosterdressing.

Offline niewied

• 1.930
« Reactie #24372 Gepost op: 07 november 2024, 10:19:12 »
Op de kerstmarkt in Bazel kun je sinds 13 jaar Chäsbängel (kaasbengel) eten, een uitgehold stuk stokbrood met hete kaasvulling. Mijn vrouw wil die bengel eens maken. Het eten ervan is problematisch, net als tompouce eten.
Es gibt keine perfekte Übersetzung für "Bängli", da es sich um einen sehr spezifischen Begriff handelt. Die beste Wahl hängt von dem jeweiligen Kontext und davon ab, welche Aspekte du besonders hervorheben möchtest. Bengelchen wäre schon was, jedoch etwas zu zart für den vgerwendeten Käse.

Offline karl

• 6.374
« Reactie #24373 Gepost op: 07 november 2024, 18:17:31 »
Frittata met courgette, ui en rucola, met gestoomde krielaardappelen.

Offline Sven

• 3.924
« Reactie #24374 Gepost op: 07 november 2024, 20:07:10 »
Selderplakken uit de oven, veldsla, zelfgemaakte vegan jus, rijst.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.662
    • Mijn Homepage
« Reactie #24375 Gepost op: 07 november 2024, 20:25:39 »
Udonnoedels met broccoli, bospeen, paprika en spitskool, met een scheutje sojasaus en sesamzaad. Erbij een gebakken eitje, pindasaus, atjar van komkommer, en gebakken uitjes. Vanmiddag weer geluncht met een verwarmende misosoep.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.662
    • Mijn Homepage
« Reactie #24376 Gepost op: 08 november 2024, 19:54:59 »
Andijviestamppot met twee kikkererwten-courgetteburgertjes. Tussen de middag, na een frisse fietstocht terug van de diploma-uitreiking in Utrecht, had ik weer een verwarmende misosoep, en later op de middag een platbrood belegd met knoflook, pepertje, bosui, trostomaat, courgette, peterselie en geraspte kaas.

Offline Sven

• 3.924
« Reactie #24377 Gepost op: 08 november 2024, 21:21:28 »
Selderplakken uit de oven, veldsla, zelfgemaakte vegan jus, rijst.

De restjes van gisteren maar dan met erwtjes opgestoofd in ui, paprikapoeder, knoflook en tijm.

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #24378 Gepost op: 08 november 2024, 22:55:55 »
Gisteren bucatini (dikke, holle spaghetti) met kruidenroomkaas, o.a. aaedpeer, paprika, prei en doperwtjes.

Vandaag: Zoetzure saus met ananas, kikkererwten, courgette, wortel, prei, bamboe en taugé. En mihoen.

Ik heb ook een grote pan dahl gemaakt, die in bakjes in de vriezer gaat voor toekomstige lunches.

Offline karl

• 6.374
« Reactie #24379 Gepost op: 09 november 2024, 18:39:13 »
Tortilla met seitangehakt, guacamole, pintobonen, tomaten- en komkommerstukjes, zwarte olijven.