Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.564
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24180 Gepost op: 26 augustus 2024, 19:32:21 »
Gekookte aardappelen, met een scheut lijnzaadolie; een stoofje van bloemkool en prei, gekruid met knoflook, pepertje, salie, citroensap; kapucijners in eigen vocht (met een scheutje sojasaus en een mespuntje sambal).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline niewied

  • *****
  • 1.911
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24181 Gepost op: 27 augustus 2024, 13:07:44 »
Hi,
Mijn moeder beweerde bij hoog en bij laag dat rauwe eieren 'gezonder' waren dan gekookte. Hoe dat zat wist ze niet. Dat had ze van haar moeder geleerd. Tijdens mijn studie leerde ik van de biochemici en biologen l anders. Rauwe eieren slechter verteerbaar dan (hard ) gekookte en doorgebakken. Ik laat de salmonellakwestie maar weg: daarom alleen al eet ik zelfs geeen gepocheerde eieren noch zachtgekookte of spiegeleieren met een niet doorgebakken dooier. En nu opeens weer iets nieuws: geef mensen die op intensive care liggen niet te veel eiwit. Dan worden ze sneller fit. Dat is dus voklomen tegen het gangbare paradigma.

Welaan:  Ik word luier met koken. Mijn vrouw is gelukkig nog volop in de weer. Maar we gaan wel vaker ook uit eten. Hier in omringende dorpen zijn excellente restaurants met veggie menu's (Titus in Megen, Le Sable in Zandoerle/Veldhoven). En er is een vega Japans restaurant F Life in Veldhoven gekomen. Gevolg van ASML in Veldhoven met veel buitenlandse werknemers. Jammer genoeg is het Indiase restaurant op de Tech Campus in Eindhoven er slechter op geworden (nieuwe uitbater, meen ik). Op de vele restaurantjes op de TUE is er een muizenplaag, zo meldt een krant. Maar veggie eten is daar geen probleem. Andere tijden, immigratie heeft eetpatronen duidelijk beïnvloed. Zou minister Faber alleen Nederlandse pot eten?  Zijn er veggies in de regering, de kamer (zeker bij P.vd Dieren), hoeveel?

Welnu, vandaag basmatirijst, tauge gebakken met knoflook, tjap tjai (chop suey, cap cai) waarin tahoe.
Gisteren salade van hardgekookt(!) ei/augurk/courgette/appel/mayonnaise, buffelmozza met knoflook en olijfolie, girasol (AH), worteltjes.
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2024, 15:41:29 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.564
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24182 Gepost op: 27 augustus 2024, 20:31:48 »
Mooie beslommeringen, Herr Niewied!

Ik at vanavond een bladerdeegquiche gevuld met bloemkool, broccoli, venkel en kapucijners in tomatensaus, bedekt met mozzarella. De laatste twee plakjes bladerdeeg heb ik verwerkt tot kruidige kaasvlindertjes, de oven stond tenslotte toch aan.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.564
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24183 Gepost op: 28 augustus 2024, 22:31:19 »
Ik at met collega's in het restaurant Kartoffel aan de Oude Gracht, Utrecht. Gezellig, met al die langsvarende boten, bootjes en kano's. Ik had een lekkere geitenkaassalade met erbij kleine rösti, die overduidelijk niet zelfgemaakt waren. Kleine taalstruikel: ik kon het niet nalaten de ober te zeggen dat het Ziegenkäsesalat is (met de Z uitgesproken als een scherpe ts) en geen Siegenkäsesalat (met de zachte z, zoals wij die in het Nederlands uitspreken).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline niewied

  • *****
  • 1.911
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24184 Gepost op: 28 augustus 2024, 22:38:23 »
Ik at met collega's in het restaurant Kartoffel aan de Oude Gracht, Utrecht. Gezellig, met al die langsvarende boten, bootjes en kano's. Ik had een lekkere geitenkaassalade met erbij kleine rösti, die overduidelijk niet zelfgemaakt waren. Kleine taalstruikel: ik kon het niet nalaten de ober te zeggen dat het Ziegenkäsesalat is (met de Z uitgesproken als een scherpe ts) en geen Siegenkäsesalat (met de zachte z, zoals wij die in het Nederlands uitspreken).
Mooi, terecht! Doet me ov erigens denken aan Wilhelm Busch/ Max und Moritz die de Schneider sarden...der Ziegenbock, meck meck meck der Schneider.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline niewied

  • *****
  • 1.911
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24185 Gepost op: 28 augustus 2024, 22:39:54 »
Vandaag Pellkartoffel(n) met olijfolie, spinazie, gewokte bloemkool met witlof en knoflook, Vivera kaasschnitzel.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline niewied

  • *****
  • 1.911
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24186 Gepost op: 28 augustus 2024, 22:47:31 »
Mooie beslommeringen, Herr Niewied!
Wat aardig dat u mijn barre typefouten niet hekelde:  nog ipv noch: foei (en meer typo's)
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2024, 22:55:25 door Eelco »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.564
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24187 Gepost op: 29 augustus 2024, 20:18:02 »
Een lasagne van wilde spinazie (met prei, bosui, salie, champignon en pepertje) in een vegan bechamelsaus.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline niewied

  • *****
  • 1.911
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24188 Gepost op: 30 augustus 2024, 15:46:34 »
Caponata zonder aubergine maar met wortel, paprika, ui, knoflook, courgette, tomaat, tomatenpuree, gember, honing..., Rösti (aardappel, wortel, ui). En eiwit? Ach, we aten al kaas en skyr eerder op de dag.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.564
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24189 Gepost op: 30 augustus 2024, 20:16:35 »
Gekookte aardappeltjes met lijnzaadolie, een stoofje van broccoli, bloemkool en venkel, en kapucijners in eigen vocht.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24190 Gepost op: 30 augustus 2024, 23:50:07 »
[iets met Duitse geiten]
Mooi, terecht! Doet me ov erigens denken aan Wilhelm Busch/ Max und Moritz die de Schneider sarden...der Ziegenbock, meck meck meck der Schneider.
En dat doet mij weer denken aan de serie Shadowplay, waarin een Max en een Moritz voorkomen, twee broers, die naar zo'n Max&Moritz-boekje verwijzen.
Was best een interessante serie overigens, over de periode vlak na WOII in Berlijn.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.564
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24191 Gepost op: 31 augustus 2024, 19:26:15 »
Andijviestamppot! De aardappelpuree heb ik lekker gekruid met gemalen mosterdzaad, nootmuskaat, knoflook en een pepertje. Erbij twee plantaardige kikkererwten-bosui-burgertjes, gekruid met komijnzaad en paprikapoeder.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.590
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24192 Gepost op: 01 september 2024, 16:33:21 »
Gisteren sperziebonen met gekookte aardappels, valess schnitzel en een kwark-rodepestosausje.
Vandaag couscoussalade met o.a. lenteui, sliertjes wortel, komkommer, tomaat, ijsbergsla en feta. Die eet ik zometeen op in de trein (concert in Utrecht vanavond).

Offline Sam

  • ******
  • 7.145
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24193 Gepost op: 01 september 2024, 17:52:05 »
Lasagna met lekker veel spinazie en kaas.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.564
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24194 Gepost op: 01 september 2024, 19:21:54 »
Flammkuchen! Bestreken met yoghurt en belegd met witlof, champignons, paprika, pepertjes, (veel) knoflook en mozzarella. Erg lekker.
En eiwit? Ach, we aten al kaas en skyr eerder op de dag.
En eiwit? Ach, ik had bij de brunch al tempeh en msabbaha.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sven

  • *****
  • 3.905
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24195 Gepost op: 02 september 2024, 01:13:15 »
Linguini met tomatensaus en gegrilde groenten bij Pegelhaus in Koblenz. Samen met kennissen die ik al lang geleden een bezoek beloofd had.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Sam

  • ******
  • 7.145
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24196 Gepost op: 02 september 2024, 16:10:02 »
Bloemkool met kaassaus en aardappelpuree uit de oven.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline niewied

  • *****
  • 1.911
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24197 Gepost op: 02 september 2024, 17:18:39 »
Pellkartoffel(n), linzencurry (pseudo dal), eiersalade (ei, koolrabi, humus, mayonaise), peultjes, sperziebonen.

Afgelopen zaterdag gaf een neefje een feest omdat hij 25 jaar was getrouwd. Hij en zijn vrouw hadden 50 dinergasten in restaurant Élan in Gorinchem. Mijn vrouw en ik waren de enige veggies. Maar we kregen een perfect 4 gangenmenu. Complimenten aan de chef.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.564
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24198 Gepost op: 02 september 2024, 18:53:18 »
Lasagna met lekker veel spinazie en kaas.
Hier vanavond spinazielasagne, met vegan bechamelsaus. Als ik de havermout tot melk en daarna bechamelsaus verwerk, neem ik niet eens de moeite om die door een kaasdoek te persen.

Tussen de middag had ik een pitabroodje gevuld met kikkererwten, spitskool, yoghurt en een likje sambal.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.590
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24199 Gepost op: 02 september 2024, 21:18:20 »
Jambalaya met rooktofu, in plaats van peterselie had ik lavas laten meestoven(want ik heb een grote sruik op het balkon).
https://www.vegatopia.com/vega/recepten/rijst-en-aziatisch/14954-jambalaya