Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Offline niewied

  • *****
  • 1.905
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24100 Gepost op: 20 juli 2024, 15:56:09 »
Hallo, ik leef nog hoewel met een geblesseerde knie zodat ik een rollator gebruikte om wat te lopen. Hinderlijk.
Eten doen we ook nog. Gisteren:
Geen stamppot
Mijn lijvige Kramers Woordenboek Nederlands-Frans uit 1862 (1986 pagina’s; het Frans-Nederlandse deel  is even dik) heeft geen lemma ‘stamppot). De minder lijvige (Dikke) van Dale (vreemd die kleine v)  uit 1985 geeft als vertaling purée de légumes.
Ik kom erop omdat we iets dergelijks aten dat ik geen stamppot wil noemen omdat de vlag de lading niet dekt, terwijl het wel iets gestampts was. Te weten gekookte aardappelen met gebakken geraspte bloemkool en ui en knoflook plus wat geraspte/fijngemaakte kazen, waaronder roquefort. Daarbij aten we een Nederlandse goulash(paprikaloos) van ui, knoflook, seitan gebakken in olijfolie, bloem erbij gebakken, wat roomboter water, ketjap en sojasaus. Voorts komkommersla. En toe perzik en aardbei.

Ik heb me tijdens het eten opeens gerealiseerd dat de au-klank (zoals in het Nederlands in mouw en kauw) in het Frans niet betstaat, Binnenkort meer hierover in Taalstruikel.


« Laatst bewerkt op: 21 juli 2024, 10:24:16 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.546
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24101 Gepost op: 20 juli 2024, 16:24:27 »
Fijn weer een levensteken van u te mogen ontvangen, Herr Niewied! Volgens mij hebben de maaltijdpakketten van supermarkten de grenzen van wat 'stamppot' mag heten flink opgetrokken, hoor.

Ik heb net een gistdeeg samengekneed voor een Flammkuchen, die begin van de avond dun met yoghurt bestreken en belegd met witlof, champignons en een half bolletje mozzarella de oven in zal gaan. Het wordt nog wel een beetje spannend hoe ik het deeg op de nieuwe pizzaplaat met gaasbodem krijg.

Omdat ik toch in de keuken was, heb ik mezelf nu getrakteerd op twee bolletjes vanilleijs met pompoenpitolie. Gisteren had ik twee bolletjes met [url=https://en.wikipedia.org/wiki/Carob#Syrup_and_drinks]carob syrup
, met een licht bittere chocoladeachtige smaak.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline niewied

  • *****
  • 1.905
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24102 Gepost op: 21 juli 2024, 10:26:48 »
Fijn weer een levensteken van u te mogen ontvangen, Herr Niewied! Volgens mij hebben de maaltijdpakketten van supermarkten de grenzen van wat 'stamppot' mag heten flink opgetrokken, hoor.

Omdat ik toch in de keuken was, heb ik mezelf nu getrakteerd op twee bolletjes vanilleijs met pompoenpitolie. Gisteren had ik twee bolletjes met carob syrup, met een licht bittere chocoladeachtige smaak.
Dat is super: met pompoenpitolie. Wauw.
Wat stamppot betreft: eens en het is me opgevallen dat er vaak stamppotje wordt gezegd, verkleinwoord/streelwoord.
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2024, 10:33:56 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline niewied

  • *****
  • 1.905
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24103 Gepost op: 21 juli 2024, 10:31:17 »
Gisteren Girasol (AH) met een tomatensaus met ui, knoflook, honing en allerlei specerijen. Buffelmozza met olijfolie en basilicum, Groene en zwarte olijven, sperzieboontjes.  Vandaag rest girasol met tomatensaus, rest purée de légumes (vooruit: stamppotje) en gebakken witlof (ik denk Käseüberbacken).
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2024, 10:35:17 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.583
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24104 Gepost op: 21 juli 2024, 13:32:36 »
Gisteren pastasalade met veel rauwkost (rode paprika, tomaat, komkommer, lenteui) en nog een beetje ijsbergla. Erdoor pesto, scheutje appelazijn en veel basilicum.

Vandaag wordt het Indiaas met bloemkool. Ik denk dat ik kruidige gebakken bloemkool met aardappel en zaadjes ga maken. Erbij kofte van kneed"gehakt" in tomatensaus met veel verse gember en koriander. Met rijst en komkommerraïta.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.546
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24105 Gepost op: 21 juli 2024, 18:10:32 »
Gebakken polentaplakken, een stoofje van bloemkool en prei (met knoflook, pepertje, salie, citroensap), bruine bonen in eigen vocht (met een scheutje sojasaus en sambal).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sven

  • *****
  • 3.900
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24106 Gepost op: 21 juli 2024, 22:27:12 »
Gisteren bij mijn ouders: prei in roomsaus, aardappels, vegaburger

Vanavond gebakken courgette met pasta en zacusca de vinete, Roemeense saus/spread met o.a. aubergine en paprika. Deze laatste wel gekocht in de winkel.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Lisette

  • **
  • 18
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24107 Gepost op: 21 juli 2024, 23:03:35 »
Gisteren noedels met pindasaus en een salade van sperziebonen, tomaat en mais met een gember-limoen-sojasaus dressing.

Vandaag boekweit samen met een restje linzen gekookt, wortel, prei en spinazie gekruid met baharat. En een gekookt ei.

Offline Sam

  • ******
  • 7.137
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24108 Gepost op: 22 juli 2024, 17:28:30 »
Een paar dagen kamperen, makkelijke pasta en chili, en gisteren erg lekkere falafel op De Parade. Vanavond rolletjes van flammkuchendeeg gevuld met spinazie, munt en feta.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.546
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24109 Gepost op: 22 juli 2024, 19:06:43 »
Een restverwerkingslasagne gevuld met bleekselderij, bloemkool, prei, bruine bonen en peterselie.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.546
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24110 Gepost op: 23 juli 2024, 21:45:44 »
Pellkartoffeln met erbij een fikse salade.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.583
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24111 Gepost op: 23 juli 2024, 21:59:35 »
BBQ op mijn werk. Er was genoeg vegaspul. De catering had iets te subtiel voor randzaken gezorgd (stokbrood, huzarensalade en aardappelsalade), dus er werden nog bij de Lidl om de hoek salade en rauwkost en smeersels ingeslagen.

Offline Sam

  • ******
  • 7.137
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24112 Gepost op: 24 juli 2024, 17:37:35 »
Broodjes vegetarische burger, erbij frisse salade.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.546
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24113 Gepost op: 24 juli 2024, 20:15:17 »
Tagliatelle in salieboter, erbij gestoofde bloemkool, bospeen, paprika en witte bonen, gemarineerd met 'Zaubergewürz'. Komende week zijn we met de caravan op stap (en ben ik waarschijnlijk niet of nauwelijks online), dus dat wordt een weekje makkelijk campingeten.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sven

  • *****
  • 3.900
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24114 Gepost op: 24 juli 2024, 21:11:49 »
Gisteren champignons met rode paprika en feta. Met couscous.

Vandaag spinazie met flink wat ui, kikkererwten en uiteindelijk toch nog wat tomaat. Met rijst.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Sven

  • *****
  • 3.900
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24115 Gepost op: 25 juli 2024, 19:44:37 »
Vanmiddag salade van witlof, tomaat en feta.

Vanavond eigenlijk hetzelfde als gisteren maar dit keer had ik de spinaziestoof flink bijgekruid met 2 soorten kerriepoeder en met een dot yoghurt erbij.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.546
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24116 Gepost op: 25 juli 2024, 20:59:33 »
Op de camping bij Frankfurt: Pellkartoffeln en een simpele salade.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.583
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24117 Gepost op: 26 juli 2024, 13:40:02 »
Gisteren goed gevukde couscoussalade. Met paprika, tomaat, komkommer, sliertjes wortel, gedroogde abrikoos, lenteui, ijsbergsla en gebakken halloumi. Erbij een kwark- en een tahinsausje.

Offline Sam

  • ******
  • 7.137
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24118 Gepost op: 26 juli 2024, 16:35:02 »
Vanavond een snelle pizza van flammkuchendeeg, met een pittige tomaten-paprika saus en drie soorten kaas.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sven

  • *****
  • 3.900
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #24119 Gepost op: 27 juli 2024, 20:57:09 »
Chinees gekruide gemengde groenten (zak soepgroenten) en champignons. Daarbij kleefrijst.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.