Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.576
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #23440 Gepost op: 06 december 2023, 20:08:25 »
Herder's pie: bleekselderij, bospeen, bloemkool en witte bonen in een kruidige tomatensaus, bedekt met een laagje aardappelpuree.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sven

  • *****
  • 3.907
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #23441 Gepost op: 06 december 2023, 22:51:35 »
Boerenkool met tempéblokjes
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.576
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #23442 Gepost op: 07 december 2023, 19:17:08 »
Boerenkool met tempéblokjes
Dat vind ik ook een lekkere combinatie  :). Ik at vanavond een casserole van aardappel, spruitjes, bloemkool, bospeen, prei en witte bonen in bonenvocht, op smaak gebracht met miso, sojasaus, citroensap, killersambal en stroop.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sven

  • *****
  • 3.907
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #23443 Gepost op: 07 december 2023, 19:26:32 »
Daarom had ik ook voor 2 dagen gekookt. Vandaag dus weer.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.595
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #23444 Gepost op: 07 december 2023, 21:28:05 »
Vandaag: vivera kaasschnitzel met gekookte aardappels, rode kool en appelmoes.

De afgelopen dagen had mijn vriend gekookt: stoofpotje met "aardappelwafels", pasta met diepvriesgroenten.

Offline Sven

  • *****
  • 3.907
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #23445 Gepost op: 08 december 2023, 20:38:56 »
Diepvriesgroentepannetje: aardappels met sperziebonen en snijbonen. Daarbij een gebakken eitje.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.576
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #23446 Gepost op: 08 december 2023, 22:54:21 »
Tagliatelle in pompoensaus.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.576
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #23447 Gepost op: 09 december 2023, 20:52:36 »
Tagliatelle in salieboter met erbij een fikse salade.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.151
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #23448 Gepost op: 09 december 2023, 23:18:33 »
Pittige burritos met zure room en guacamole
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.576
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #23449 Gepost op: 10 december 2023, 19:49:25 »
Bloemkool en prei in een plantaardige bechamelsaus, op smaak gebracht met knoflook, pepertje, salie en een scheutje wittewijnazijn. Erbij gebakken polentaplakjes en simpele tofuschnitzeltjes (ingewreven met zout, bestreken met mosterd, bestrooid met panko).

De keuze was mede geïnspireerd door de zelfgemaakte havermelk die op moest, de tofu die overbleef nadat ik al een ovenplaat vol gemarineerde tofureepjes (voor broodbeleg de komende weken), de polenta die ik net had bijgevuld, en door Kristof, die wat last van zijn maag had en liever wat toastbrood met smeerkaas wilde eten.

Ondertussen heb ik ook een zuurdesembrood gebakken en een farinata gevuld met venkel, puntpaprika, courgette en peterselie, die ik morgen als lunch naar de universiteit meeneem.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.595
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #23450 Gepost op: 10 december 2023, 20:12:04 »
Gisteren lasagne met witte saus, brie, prei, ui, champignons en bleekselderij.   

Vandaag dingen uit de oven: aardappels met rozemarijn en pompoen, knolselderij, ui en pastinaak. Met een "kip"krokantschnitzel erbij.

Met de rest van de pompoen en knolselderij een soepje gemaakt, aangevuld met rode linzen, ui, knoflook en wortel.

Offline Sam

  • ******
  • 7.151
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #23451 Gepost op: 11 december 2023, 16:58:40 »
Pittige saag van verse spinazie, met gegrillde halloumi. Erbij zelfgebakken nan brood (half volkoren).
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.576
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #23452 Gepost op: 11 december 2023, 19:24:00 »
Boerenkoolstamppot (met steeltjes  8) ) met tempehspekjes. Erbij kidneybonen in zoetige tomatensaus en een pot zilveruitjes op tafel.
« Laatst bewerkt op: 11 december 2023, 19:26:38 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.151
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #23453 Gepost op: 12 december 2023, 18:19:00 »
Gegratineerde broccoli en bloemkool met een heftige kaassaus. Erbij knoflook focaccia.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline karl

  • *****
  • 6.354
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #23454 Gepost op: 12 december 2023, 18:51:12 »
Broccolipuree, vegetarische knakworst, zuurkool in witte wijnsaus (met veel toegevoegde jeneverbessen.) Mosterd.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.576
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #23455 Gepost op: 12 december 2023, 21:54:53 »
Ik heb vanavond weer in het buurthuis met een klein team voor vijftig personen gekookt. We aten bloemkool-aardappelsoep. Als hoofdgerecht aten we macaroni in kaassaus met erbij een Italiaanse stoof van sperziebonen, champignons, bruine bonen en ui. Pudding toe.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.576
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #23456 Gepost op: 13 december 2023, 19:13:41 »
Andijviestamppot met erbij twee burgertjes van kidneybonen, courgette, peterselie, theelepeltje tomatenpuree en kikkererwtenmeel.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.595
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #23457 Gepost op: 13 december 2023, 20:18:49 »
Ik heb vanavond weer in het buurthuis met een klein team voor vijftig personen gekookt. We aten bloemkool-aardappelsoep. Als hoofdgerecht aten we macaroni in kaassaus met erbij een Italiaanse stoof van sperziebonen, champignons, bruine bonen en ui. Pudding toe.

Hoe vonden ze het deze keer?

Wij hadden vandaag diepvriespizza met vier kazen (die met gegrilde groenten was op), met een zakje gemengde sla.

Gisteren rijst met o.a. paprika en broccoli. Met kant-en-klare ketjap tempéblokjes die erg lekker waren.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.576
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #23458 Gepost op: 13 december 2023, 23:57:37 »
Ik heb vanavond weer in het buurthuis met een klein team voor vijftig personen gekookt. We aten bloemkool-aardappelsoep. Als hoofdgerecht aten we macaroni in kaassaus met erbij een Italiaanse stoof van sperziebonen, champignons, bruine bonen en ui. Pudding toe.
Hoe vonden ze het deze keer?
Ik heb complimenten en applaus gekregen, velen vonden het oprecht lekker. Ook de vrijwilligers hebben met smaak gegeten - en, niet onbelangrijk, ikzelf ook. Maar er is ook een kleine groep die elkaar opjut en 'vega' stom en smaakloos vindt.En dat terwijl er voor de liefhebbers (de meesten) ook een beetje vl33s was.

Ik ben vooral vrijwilliger geworden om mensen in Nieuwegein te leren kennen, ook buiten mijn filterbubbel. Een 'vega-missie' heb ik niet, maar ik merk wel dat de stichting dit wel graag wil, en dat vind ik fijn. Voorlopig ben ik blij als de doelgroep de 'vega+maaltijden ' (met relatief weinig vlees, maar zeker niet helemaal vegetarisch) lekker vinden en de focus toch echt verschuift naar meer plantaardig. En zo werk ik stiekem toch een beetje (nou ja, behoorlijk) aan een 'vega-missie'   :)
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sven

  • *****
  • 3.907
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #23459 Gepost op: 14 december 2023, 20:13:33 »
Van zaterdag tot gisteravond was ik in Letland met Riga als uitvalsbasis. 's Middags op restaurant, 's avonds iets eenvoudigs klaargemaakt in de hostel. Daar was er 's morgens ook ontbijt met onder meer broodjes, croissants en versgebakken wafels. Lokale mensen zeiden me dat vegetarisch eten heel moeilijk is in Letland, ik vond zelf van niet. Een aanrader is Lido, een keten met lokale keuken. Ze hebben een aantal vegetarische opties en de bediening is erg vriendelijk. Je hebt een volledige maaltijd voor minder dan 10 euro.

Vandaag gewerkt, deels omdat er een paar activiteiten gepland stonden. Vanavond afgesloten met een pizzafeestje. Het bedrijf gaat verhuizen en het restaurant is al dicht. Daarom was pizza de beste optie. Tiramisu en panna cotta toe.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.