Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2320 Gepost op: 21 februari 2012, 19:48:51 »
Bietensoep met dille en yoghurt, en sodabrood, en lekkere geitenkaas.
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2321 Gepost op: 21 februari 2012, 19:54:11 »
http://www.vegatopia.com/vega/kerst-2011/kerstarchief/kerst/kerstarchief/uitgebreid/9654#knolselderij-vanillesoep maar dan een grote kom met brood.

Lekker! Pierre Wind heeft hem ook gegeten.

Gister stamppot pastinaak met radijsscheuten en verrassend lekkere Goodbitereepjes.
Vandaag een stoofpotje met meiraapjes, kikkerertwen, paarse wortel en savooiekool, bulgur met sumak en dille, yoghurtdip, kropsla met ingemaakte citroen.
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2012, 13:36:01 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Bast

• 4.149
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2322 Gepost op: 21 februari 2012, 22:01:33 »
Andijviestamppot met vegaworst. Dit keer probeer ik de pittige van Tivall, ben benieuwd.

Niet voor herhaling vatbaar, rookworst en die knakworstachtige vind ik wel lekker.

@Selly
Waar had je die paarse wortel vandaan?

Tijdje terug had ik ook een paar meegenomen van Genco. Die vlekten nogal, met paarse vingers tot gevolg. Maar paars vind ik wel leuk! (Itt de gele vlekken van geelwortel, al schepte het wel een band met mijn oude Pakistaanse buurjongen van de afhaal haha)
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Eelco

• Admin
  • 20.673
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2323 Gepost op: 22 februari 2012, 00:50:50 »
@Selly
Waar had je die paarse wortel vandaan?
En was jouw paarse wortel ('de oerwortel') wel écht anders, smaakvoller dan de reguliere oranje wortel? Ik heb ze een paar keer bij de Duitse Rewe gekocht en vond ze minder opzienbarend dan werd gesuggereerd.

K. had behoefte aan koolhydraten en wilde een pasta-ovenschotel met kaas. Ik wilde liever lasagne en het restje savooiekool opmaken. Dus terwijl de fussili kookte, heb ik reepjes savooiekool en twee lasagnebladeren ingeweekt. Voor K. schijfjes wortel gebakken en vervolgens voor mij een rode ui. En dan voor ons beiden een bechamelsaus met knoflook, pepertje, tijm, karwij- en venkelzaad. Voor K. dus de fussili en wortelen met de bechamelsaus in een ovenschaaltje, bedekt met een laagje kaas. Voor mij de lasagne en savooiekool in laagjes met de bechamelsaus ertussen, bedekt met een laagje kaas. Voor elk wat wils, maar toch iets gezamenlijks.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline greet

• 2.671
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2324 Gepost op: 22 februari 2012, 10:50:46 »
Voor elk wat wils, maar toch iets gezamenlijks.
Hoe lief  :D
Gisteren at ik veel vettige frietjes, want daarna gingen we carnaval vieren. Dus vandaag iets gezonds, alleen wat...? Moet nog naar de winkel.

Offline haantje

• 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2325 Gepost op: 22 februari 2012, 10:54:14 »
Voor elk wat wils, maar toch iets gezamenlijks.
Hoe lief  :D
Gisteren at ik veel vettige frietjes, want daarna gingen we carnaval vieren. Dus vandaag iets gezonds, alleen wat...? Moet nog naar de winkel.
Stamppot andijvie voelt altijd wel heel gezond (alleen niet echt andijvieseizoen nu) of gekookte wortels. Of wilde je geen tips  :)

Of, heel basic: lekkere rijst met een omelet met in ringetjes gesneden lente/bosui en beetje sesamolie en gekookte peultjes. Erbij chilisaus en ketjap. Heel simpel, maar wel licht en gezond.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2326 Gepost op: 22 februari 2012, 13:01:39 »
Vandaag wil ik iets Aziatisch-achtigs maken. Met rijst. En wat van die groeten, en iets wat "Indian Curry Dream" heet in een knijpfles. Ik houd mijn hart vast.

Nou, ik heb niet de groeten gedaan, maar de paprika's gesneden. Zonder uit (dat heb ik waarschijnlijk in de winkel laten liggen), maar verder met nog een pepertje, stukje prei en broccoli wat opgebakken. Toen dat spul uit de knijpfles erbij. Tjsa, dat rook een beetje als curry-saus zeg maar. Dat vind ik wel lekker op een tosti, maar zo? Uiteindelijk 2 lepels satehsaus erbij gegooid en was het best wel lekker. ;)

Vanavond pasta of linzensoep.

Offline Bast

• 4.149
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2327 Gepost op: 22 februari 2012, 13:52:11 »
Groeten uit Ankara dus ;D

Voor de lunch twijfel tussen cocoscurry of soep, dus het werd een middenwegkom vol met rijststicks, cocosmelk, cocosvet, restje courgette, snijbonen, ui, knoflook, gember, zwarte peper, basilicum, koriander, citroengras en citroensap.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2328 Gepost op: 22 februari 2012, 18:27:04 »
Groeten uit Ankara dus ;D

Groente ui, whatever ;)

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2329 Gepost op: 22 februari 2012, 19:39:32 »
Ovenschotel van schorseneren, aardappel, savooiekool, gruyesaus. Erg lekker.
,,,,فلافل

Offline Edda

• 159
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2330 Gepost op: 23 februari 2012, 10:37:06 »
restje erwtensoep en boerenkoolstamp uit de vriezer

Offline Antje

• 701
    • Idril.nl
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2331 Gepost op: 23 februari 2012, 13:16:43 »
F. had aubergine-paprika soep met basilicumdip gemaakt en ik maakte aardappeldeeg en vulde dat met sperziebonen, paprika, olijf, zongedroogde tomaat en een reeks aan kruiden.
Klinkt lekker, hoe maak jij aardappeldeeg?
Best wel simpel en meestal gok ik een beetje de hoeveelheden. Er is niet echt een recept, mijn moeder maakte het zo ook. Ik maak zo'n deeg van bloem en boter. Daarna meng ik dat deeg met lauwe aardappelpuree (voor 2 personen houd ik maar 2 aardappelen aan). Dan kruid ik het deeg dan nog een beetje met peper (ik hou niet zo van zout, maar het zou er nog bij kunnen). Kan ook in zo'n muffinhouder gemaakt worden, maar wij gebruiken kleine ovenschaaltjes. Dan doe ik eerst deeg in de ovenschaaltjes en dat gaat dan ongeveer 10 minuten op 180 graden Celsius in de oven. Dan haal ik de schaaltjes eruit, vul ze met groenten -naar wens- en dan maak ik het hoedje van het deeg (en de laatste keer had ik er pompoenpitjes over gestrooid voordat het de oven inging) en dat gaat dan ongeveer een kwartiertje de oven in.

Update: Oh ja en vandaag eten we couscous met harissasaus, aubergine, tuinbonen (geen idee hoe die smaken, maar ik zal het wel proeven vanavond) en paprika met falafelballetjes. En voor erbij komkommer gevuld met hummus en erop dan maar een beetje harrisasaus.
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2012, 13:21:05 door Antje »
Groetjes, Antje

Offline haantje

• 5.068
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2332 Gepost op: 23 februari 2012, 18:34:40 »
Kapucijners en een grote bak salade met fruit erdoor.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.161
    • fatalefem
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2333 Gepost op: 23 februari 2012, 19:47:15 »
Gisteren een stukje preitaart en wat sla, straks een stoofpotje met bier.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline greet

• 2.671
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2334 Gepost op: 24 februari 2012, 10:23:23 »
Straks komt schoonfamilie eten, ik zet ze eerst wat hapjes voor, oa kleine taartjes met gecarameliseerde ui, schijfjes 'pizza' op een wrapbodem, halfgedroogde tomatendip, iets met auberginekaviaar, wat olijfjes en misschien nog iets maar dan moet ik veel tijd hebben.
Dan polenta maken met veel kruiden en lenteuitjes, die schijven bakken en daar gemarineerde courgette en ook wat mierikswortelmayo bij.
Vervolgens de brickloempia's die vorige keer zo'n succes bij F. waren, met erbij wortelsalade en couscous, in tomatensaus klaargemaakt.
Als dessert 'chocolade vulkaantjes' met vanilleijs en geel fruit.
En nu maar hopen dat ze het lusten allemaal.

Offline Wombat

• 2.706
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2335 Gepost op: 24 februari 2012, 13:38:51 »
Gisteren pannenkoeken met ratatouille, vandaag linzenschotel, morgen uiensoep.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.673
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2336 Gepost op: 24 februari 2012, 14:31:50 »
Straks komt schoonfamilie eten, ik zet ze eerst wat hapjes voor, oa kleine taartjes met gecarameliseerde ui, schijfjes 'pizza' op een wrapbodem, halfgedroogde tomatendip, iets met auberginekaviaar, wat olijfjes en misschien nog iets maar dan moet ik veel tijd hebben.
Dan polenta maken met veel kruiden en lenteuitjes, die schijven bakken en daar gemarineerde courgette en ook wat mierikswortelmayo bij.
Vervolgens de brickloempia's die vorige keer zo'n succes bij F. waren, met erbij wortelsalade en couscous, in tomatensaus klaargemaakt.
Als dessert 'chocolade vulkaantjes' met vanilleijs en geel fruit.
En nu maar hopen dat ze het lusten allemaal.
En anders wordt het hoog tijd een andere schoonfamilie te zoeken  :kwijl:
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline greet

• 2.671
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2337 Gepost op: 24 februari 2012, 15:32:53 »
En anders wordt het hoog tijd een andere schoonfamilie te zoeken  :kwijl:

Het zijn nogal anti-vegetarisch mensen, papa jager, zus die vroeger nogal snel een oordeel velde (en mij een keer uitlachte toen bleek dat ik kippenbouillon had gekregen in m'n risotto, grappig, toch, gelukkig is ze ondertussen al een stuk volwassener geworden) dus het zou leuk zijn als het een onverdeeld succes is.

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2338 Gepost op: 24 februari 2012, 16:15:03 »
Weet u wat ongezond is? Wortelsap. In Engeland dronk een man dagelijks 7 glazen wortelsap. Hij werd knalgeel, werd ziek en stierf. Overmaat caroteen.
Weet u wat ongezond is: zout. Als je twaalf boterhammen eet heb je al zes gram zout binnen de maximale dagelijks toegestane hoeveelheid. Dat zegt het RIVM. Telkens heeft dat RIVM iets waarmee het aandacht probeert te trekken. Zo laat het zien hoe belangrijk dat instituut is. En als ze daar niks weten te bedenken, roepen ze hard: niks aan de hand. Bijvoorbeeld bij de Q-koorts als ik het me goed herinner.
Weet u wat ongezond is: te veel sambal, te veel jenever, te veel peper, te veel knolselderie, te veel durian en tofu, te veel suiker, vet of amandelen. Ach, laat me wat foeteren, niet te veel.
Welaan, we weekten weer eens een nachtje kikkererwten, kookten ze gaar in drie kwartier in de drukpan op de hoogste stand. Bakken met ui en knoflook en op het laatst wat fijngesneden korianderblad en dan tamari erover. Heel wat anders dan die kikkererwten uit de pot.
Restje nog over waarvan vandaag soep, wat wortel en bloemkool erbij en kerry en bouillonpoeder. Voorts risotto, gebakken witlof gegratineerde rode kool en gebakken tofu.
Nieuwe magnetron gekocht. Vreselijk de onbenullen van verkopers die zeggen dat iets niet bestaat: een links of rechts scharierende magnetrondeur terwijl die er best is. Uiteindelijk bracht de Philipswinkel uitkomst tegen prima prijs.  
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2012, 09:36:05 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2339 Gepost op: 25 februari 2012, 09:33:48 »
Ontbijt: rijstvlokken/boekweitgruttenpap met miso en arame (zwart wier, lijkt op hiziki) en mok knoflook-kikkererwtensoep, thee (Chinese groene gemengd met Indiase masalathee). Mooi ontbijt vóór lange wandeling door het broeknaar volgend kerkdorp. Joyeus dat mijn vrouw weer goed loopt: marchons marchons.

Groet aan mevrouw LL te Ankara. Mooi dat u het naar uw zin hebt. Kende u die hoogleraar daar of was het een connectie van uw promotor hier?
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2012, 09:37:17 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank