Weet u wat ongezond is? Wortelsap. In Engeland dronk een man dagelijks 7 glazen wortelsap. Hij werd knalgeel, werd ziek en stierf. Overmaat caroteen.
Weet u wat ongezond is: zout. Als je twaalf boterhammen eet heb je al zes gram zout binnen de maximale dagelijks toegestane hoeveelheid. Dat zegt het RIVM. Telkens heeft dat RIVM iets waarmee het aandacht probeert te trekken. Zo laat het zien hoe belangrijk dat instituut is. En als ze daar niks weten te bedenken, roepen ze hard: niks aan de hand. Bijvoorbeeld bij de Q-koorts als ik het me goed herinner.
Weet u wat ongezond is: te veel sambal, te veel jenever, te veel peper, te veel knolselderie, te veel durian en tofu, te veel suiker, vet of amandelen. Ach, laat me wat foeteren, niet te veel.
Welaan, we weekten weer eens een nachtje kikkererwten, kookten ze gaar in drie kwartier in de drukpan op de hoogste stand. Bakken met ui en knoflook en op het laatst wat fijngesneden korianderblad en dan tamari erover. Heel wat anders dan die kikkererwten uit de pot.
Restje nog over waarvan vandaag soep, wat wortel en bloemkool erbij en kerry en bouillonpoeder. Voorts risotto, gebakken witlof gegratineerde rode kool en gebakken tofu.
Nieuwe magnetron gekocht. Vreselijk de onbenullen van verkopers die zeggen dat iets niet bestaat: een links of rechts scharierende magnetrondeur terwijl die er best is. Uiteindelijk bracht de Philipswinkel uitkomst tegen prima prijs.