Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

0 leden en 34 gasten bekijken dit topic.

Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #23180 Gepost op: 03 september 2023, 08:42:05 »
Was gezellig en lekker. Vreeswijk vond ik ook een ontdekking, met de bomen aan het kanaal en oude karakteristieke huizen.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.595
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #23181 Gepost op: 03 september 2023, 15:50:54 »
Om in thema te blijven: als lunch milde pindasoep met taugé, sperzieboontjes, enoki champignons, lenteui en het restje longtong van vrijdag. In de soep zat gember, knoflook, salamblad, beetje santen, pindakaas,  sereh, laos, korianderpoeder, ketjap manis, klein beetje sambal badjak en tamarindepasta. Met erover gebakken uitjes, seroendeng en pinda's.

Vanavond dan maar een stijlbreuk: rodekool met appelmoes, kaasschnitzel en gekookte aardappels  ;)

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.576
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #23182 Gepost op: 03 september 2023, 21:34:05 »
Muschelnuscheln.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.576
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #23183 Gepost op: 04 september 2023, 18:35:47 »
Vanochtend heb ik voor door de week relatief flink ontbeten met een gevuld Turks brood en een broodje met pesto en groenten. Omdat ik om half zes naar Schiphol moest, op weg naar (ja, alweer) een conferentie in Rome, was ik van plan om relatief vroeg warm te eten. Daar had ik echter nog geen zin in, in plaats daarvan had ik tosti's gevuld met kaas en flink wat groenten. Voor onderweg heb ik nog een bakje druiven en ik vermoed dat KLM wel weer een kaasbroodje zal serveren.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sven

  • *****
  • 3.907
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #23184 Gepost op: 04 september 2023, 23:00:14 »
Vrij laat terug na een infomoment over de herinrichting van de wijk. Daarom vrij simpel: gebakken courgette en aubergine. Daarbij rijst en pindasaus.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline niewied

  • *****
  • 1.913
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #23185 Gepost op: 05 september 2023, 09:36:19 »
Morgen naar een nieuw groentenrestaurant in Bavel: Vannu. Een dochter nodigde ons uit.

Super was het daar in Bavel. Voor restauranttip van Vegatopia schreef ik: Deze zomer geopend groentenrestaurant Vannu in Bavel, afrit 13 op de A27 en dan ben je er zo, Gilzeweg 24, is een aanrader. Wat een fraai gelegen restaurant en wat een lekker eten en drinken. Neem het gerecht Biet: gerijpte rode biet, doperwten crème, saus van gestoofde prei, doperwt, sperziebonen, gerookte kruidenzwam.  Wagtertanden. Vrolijk en deskundig personeel, goede wijnen en bieren en zelfbereide groenten- en vruchtensappen…
« Laatst bewerkt op: 05 september 2023, 09:44:21 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline niewied

  • *****
  • 1.913
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #23186 Gepost op: 05 september 2023, 09:43:45 »
Gisteren opening Academisch jaar in Eindhoven. Vooraf lunch voor alumni plus een voordracht. Opvallend dat de lunch geheel veggie was. Daarna opening met als spreker o.a Diederik Samson, een veggie. Een der panelleden zei, sprekend over transitie, dat vegetarische voeding gestimuleerd moest worden.
Daarna aangeklede borrel met zelfs veggie frituurhapjes. Vergelijk dit met tien jaar geleden en zie deze transitie.
 Zo aten we gister dus academisch veggie. Bravo.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #23187 Gepost op: 05 september 2023, 12:06:32 »
Gisteren opening Academisch jaar in Eindhoven. Vooraf lunch voor alumni plus een voordracht. Opvallend dat de lunch geheel veggie was. Daarna opening met als spreker o.a Diederik Samson, een veggie. Een der panelleden zei, sprekend over transitie, dat vegetarische voeding gestimuleerd moest worden.
Daarna aangeklede borrel met zelfs veggie frituurhapjes. Vergelijk dit met tien jaar geleden en zie deze transitie.
 Zo aten we gister dus academisch veggie. Bravo.

Sinds ik plantaardig eet (vegan dus), valt het me op dat de term Veggie best wel verwarrend is. Is het vegetarisch of veganistisch? Dat is vrij interpreteerbaar merk ik soms.

Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #23188 Gepost op: 05 september 2023, 16:22:01 »
Morgen naar een nieuw groentenrestaurant in Bavel: Vannu. Een dochter nodigde ons uit.

Super was het daar in Bavel. Voor restauranttip van Vegatopia schreef ik: Deze zomer geopend groentenrestaurant Vannu in Bavel, afrit 13 op de A27 en dan ben je er zo, Gilzeweg 24, is een aanrader. Wat een fraai gelegen restaurant en wat een lekker eten en drinken. Neem het gerecht Biet: gerijpte rode biet, doperwten crème, saus van gestoofde prei, doperwt, sperziebonen, gerookte kruidenzwam.  Wagtertanden. Vrolijk en deskundig personeel, goede wijnen en bieren en zelfbereide groenten- en vruchtensappen…

Blij om te lezen dat het u zo beviel. We plaatsten Vannu al in de gids bij de opening:
 https://www.vegatopia.com/vega/restaurants/restaurants-nederland/noord-brabant/15344-bavel-vannu, doch bekijken graag of we de recensie nog kunnen verbeteren met uw inbreng.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.576
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #23189 Gepost op: 06 september 2023, 00:56:45 »
Onderweg naar de conferentie hebben we in de buurt van de Spaanse Trappen een simpele panino gescoord. Voor de lunch kregen we een box met hartige broodjes en een fruitsalade. En na de vele vegetarische hapjes bij de poster-/demoreceptie hoefde ik geen avondeten meer. Wel een zeer welkome wandeling door Rome langs o.a. het Pantheon en de Trevi-fontein, gevolgd door een drankje op een terras.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sven

  • *****
  • 3.907
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #23190 Gepost op: 06 september 2023, 21:05:52 »
Gisteren: wortelstamppot met gestoomde broccoli

Vandaag: risotto van parelcouscous met kastanjechampignons en spinazie
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.595
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #23191 Gepost op: 06 september 2023, 21:10:06 »
Pastasalade met o.a. feta.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.595
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #23192 Gepost op: 07 september 2023, 21:36:18 »
Couscoussalade met paprika, lenteui, tomaat, komkommer, dadel en gebakken halloumi. Ik had ook nog flink selderijkruid en wat kruiden erdoor gedaan.

Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #23193 Gepost op: 08 september 2023, 11:14:54 »
Ik werd al langer geïntrigeerd door video's waarop de pasta samen met de andere ingrediënten wordt gegaard, terwijl de traditionele manier toch is om de pasta apart te koken en dan bij saus en groenten te voegen en nog even samen te verwarmen. Daarom een poging alles samen te garen in vlug gemaakt gerecht: Sardische fregola (witte pasta bolletjes, gaartijd tien minuten) in vocht van witte boontjes in tomatensaus, wat extra groentebouillon, ui en knoflook, allerlei kruiden. Was onverwacht geslaagd en door toevoeging van niet te veel vocht na een tiental minuten mooi drooggekookt.

Offline Sven

  • *****
  • 3.907
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #23194 Gepost op: 08 september 2023, 23:17:14 »
Snelle stoof van kastanjechampignons, puntpaprika, tomaat, pindakaas, kruiden. Met glasnoedels.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Sam

  • ******
  • 7.151
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #23195 Gepost op: 09 september 2023, 01:15:38 »
Grote bak ijsbergsla, komkommer, rode paprika, wortel, avocado, olijven, gekookt eitje bovenop.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.576
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #23196 Gepost op: 09 september 2023, 12:00:52 »
Zo, ik ben sinds gisteravond weer thuis. Na al het Italiaanse witbrood was ik blij dat ik vandaag kon ontbijten met lekker stevig Duits volkorenbrood, gebakken door Kristof. De meeste plakken belegd met msabbaha, bosui, kerstomaat en sesamzaad.

De afgelopen week ben ik de dag begonnen met een panino tomaat-mozzarella, snel bij een tent gehaald op weg naar de conferentie - telkens dezelfde tent, op de vroege morgen gaat snelheid voor experimenteren. 's Middags kregen we een lunchbox gevuld met sandwiches, hartige deegwaren, een minisalade en een fruitsalade. Woensdagavond zijn we door een collega door Rome geloodst naar een restaurant waar ik een lekkere vegetarische pinsa heb gegeten. Donderdag was het social dinner: bruschetta, gefrituurde courgettebloemen, een ovenschotel met aubergine en harde kaas, met tiramisu als toetje. Bij vertrek gisteren smeekten de organisatoren welhaast om nog een overgebleven lunchbox mee te nemen, dus dat was gisteravond mijn maaltijd op het vliegveld.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sven

  • *****
  • 3.907
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #23197 Gepost op: 09 september 2023, 18:43:44 »
Als uitgesteld verjaardagscadeau voor mijn vader hadden we voor deze morgen een rondleiding met gids in het maasdorpje Stevensweert (NL) georganiseerd. Daarop nodigde hij ons uit voor een restaurant achteraf ter gelegenheid van hun 50-jarige huwelijksverjaardag.

We aten bij Oud Oteren, een traditierestaurant in Opoeteren (BE). Ik had een vegan hamburger met een slaatje en friet. Het was lekker, maar ook wat overdadig: zeer riante portie met zowel Beyond Meat burger als shoarmareepjes. De mayo die ik kreeg was duidelijk verschillend van die van de anderen, dus zeker vegan. Met spareribs all-you-can-eat als uithangbord zijn ze sowieso bekend voor hun stevige porties. Ze hadden in totaal 5 vega hoofdgerechten, maar niets echt spannends - de rest van de kaart trouwens ook niet.
« Laatst bewerkt op: 09 september 2023, 20:01:49 door Sven »
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.576
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #23198 Gepost op: 09 september 2023, 20:16:54 »
Vanmiddag had ik een kleine fruitsalade die ik nog uit Rome had meegebracht. Een scheutje citroensap deed wonderen voor de smaak.

Vanavond een lekkere spaghettio aglio, olio e peperoncino met een fikse salade. Lekker, licht en snel klaar.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.595
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #23199 Gepost op: 10 september 2023, 00:05:08 »
Gisteren pastasalade bij een vriendin na ht zwemmen in de zee.
Vandaag chips and dips: tortillachips met guacemole, kwark, refried beans, rode-ui-tomatensalsa en een salade met mais, zwarte bonen, paprika en ijsbergsla.

Morgen ga ik aardappelsalade maken, met een hardgekookt eitje, augurkjes, bleekselderij, paprika, rode of lenteui (of allebei), bleekselderij en ijsbergsla.