Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.161
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2280 Gepost op: 17 februari 2012, 21:45:12 »
Gisteren en eergisteren pasta met pompoenragout en vandaag bloemkoolsoep.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Temari

• 1.336
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2281 Gepost op: 18 februari 2012, 06:51:51 »
Bloemkoolsoep is misschien nog wel m'n favoriete soep! Wat zit er allemaal in jouw bloemkoolsoep?

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2282 Gepost op: 18 februari 2012, 10:35:14 »
Het zou wel passend zijn als er hele grote bloemkolen in zitten.

Offline fem fatale

• 7.161
    • fatalefem
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2283 Gepost op: 18 februari 2012, 11:03:05 »
Bloemkoolsoep is misschien nog wel m'n favoriete soep! Wat zit er allemaal in jouw bloemkoolsoep?
Oh echt waar? Ik heb het omdat ik altijd dingen koop die ik niet lekker vind en dan moet ik het lekker maken (geen idee waarom ik dat doe, ik vind het altijd stom als ouders kinderen dwingen om dingen te eten die ze niet lusten), maar dat is onhandig als er veel tijd zit tussen het kopen en het eten. Nu is het zo dat ik dus een vriezer heb vol met lekkere dingen én met bloemkoolsoep, maar als ik niet nu af en toe bloemkoolsoep eet, dan heb ik straks een week lang alleen maar bloemkoolsoep in huis... (met de boerenkoolstamppot ging het ook mis, dat bleek ik echt niet te lusten).
Omdat ik het wel een rare gewoonte van mezelf vond heb ik vorige week geen spruitjes besteld en nu voel ik me al de hele week schuldig daarover.

Maar de bloemkoolsoep is een recept van de AH, de bloemkool is gebakken en gepureerd en er zitten amandelsnippers door. Het is eigenlijk wel lekker, dus het is niet terecht dat ik er steeds zo tegenop zie. De volgende keer ga ik denk ik wel de bloemkool eerst echt laten roosteren in de oven.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.673
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2284 Gepost op: 18 februari 2012, 11:39:16 »
Maar de bloemkoolsoep is een recept van de AH, de bloemkool is gebakken en gepureerd en er zitten amandelsnippers door.
Bij bloemkoolsoep denk ik vooral aan sufgekookte, gepureerde bloemkoolderrie die nogal sufgekookt smaakt. Maar dat is altijd nog beter te pruimen dan broccolicremesoep of groentesoep met spruitjes er in. Brrr. Gebakken en gepureerde bloemkool met amandelsnippers klinkt dan wél weer goed!
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline fem fatale

• 7.161
    • fatalefem
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2285 Gepost op: 18 februari 2012, 12:07:29 »
Ja, afgezien van curry is dit wel de beste bloemkool die ik ooit gegeten heb.

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2286 Gepost op: 18 februari 2012, 12:09:33 »
Wij hadden gisteren kerrie-achtige pompoensoep met prei en khachapuri. En, omdat mijn moeder kwam eten en daarna thee dronk, sinaasappelkoekjes.
This is between me and the vegetable!

Offline greet

• 2.671
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2287 Gepost op: 18 februari 2012, 14:10:33 »
Maar de bloemkoolsoep is een recept van de AH, de bloemkool is gebakken en gepureerd en er zitten amandelsnippers door.
Bij bloemkoolsoep denk ik vooral aan sufgekookte, gepureerde bloemkoolderrie die nogal sufgekookt smaakt. Maar dat is altijd nog beter te pruimen dan broccolicremesoep of groentesoep met spruitjes er in. Brrr. Gebakken en gepureerde bloemkool met amandelsnippers klinkt dan wél weer goed!
Maar bloemkool is zo lékker... En bloemkoolcrémesoep ook...
Vanavond weet ik het echt nog niet. Waarschijnlijk risotto.

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2288 Gepost op: 18 februari 2012, 17:14:41 »
Gisteren nasi kuning en gebakken tofu waarin puntpaprika (heer Eelco), gemberwortel, geelwortel, ui en knoflook, voorts wat kortgekookte en even gebakken broccoli, gemengde sla en stoofpeertjes in rodewijnsaus.
Vandaag kookt mijn vrouw en ze zei dat ze in elk geval kleine tortilla's ging vullen met kaas, ui, knoflook, ei. Ik heb geen idee wat verder, maar het ruikt wel lekker.

Ben heel druk bezig met mijn essay over smaakstofnamen en smaaknamen. Heb inmiddels alle gegevens die ik wilde hebben: Ne, Dui, Fr, Sp, Eng Indon. Jap, Chin, OT-Hebreeuws en nieuw Hebreeuws. Als dat niet wat wordt, eet ik mijn computer op.
Hier is het carnaval, carne vali of is het valli? In elk geval: zoiets als vaarwel vlees. Een computer kan er ook wel bij.

NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline haantje

• 5.068
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2289 Gepost op: 18 februari 2012, 18:49:58 »
Driekleurenpasta, een pot tomatensaus aangevuld met tofu, ui, champignons, broccoli, paprika, prei, knoflook en zure room. Erbij een bak aangeklede ijsbergsla. Genoeg om nog twee keer van te eten.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Temari

• 1.336
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2290 Gepost op: 18 februari 2012, 19:38:05 »
Het zou wel passend zijn als er hele grote bloemkolen in zitten.

"Oh, wat zijn ze groot! Hallo, hallo, waar gaat die bloemkool heen?"

Offline fem fatale

• 7.161
    • fatalefem
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2291 Gepost op: 18 februari 2012, 19:48:02 »
Ik vind het klinken alsof jullie vunzige dingen zeggen over mijn bloemkoolsoep.

Vandaag eet ik spinazie-kikkererwtencurry (uit vegan with a vengeance, maar dan zonder een kerrie-mengsel, want dat was op en kwam pas later binnen) en een rijstminuutje.

Offline Temari

• 1.336
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2292 Gepost op: 18 februari 2012, 19:51:58 »
Oh echt waar?

Ja, misschien. Ik hou van soep en ik vind 't leuk om te maken. Ik denk niet dat ik een nummer 1 heb, wel een top 4 ;). En 't wordt ook nooit hetzelfde, want ik noteer nooit wat er in ging (wat soms eigenlijk jammer is, want laatst was het héél lekker ;)), maar zo ongeveer weet ik 't natuurlijk wel en 't is leuk er weer andere dingen in te keilen. En het heeft gelukkig nog nooit naar sufgekookte bloemkool gesmaakt!

Ik heb het omdat ik altijd dingen koop die ik niet lekker vind en dan moet ik het lekker maken (geen idee waarom ik dat doe, ik vind het altijd stom als ouders kinderen dwingen om dingen te eten die ze niet lusten), maar dat is onhandig als er veel tijd zit tussen het kopen en het eten. Nu is het zo dat ik dus een vriezer heb vol met lekkere dingen én met bloemkoolsoep, maar als ik niet nu af en toe bloemkoolsoep eet, dan heb ik straks een week lang alleen maar bloemkoolsoep in huis... (met de boerenkoolstamppot ging het ook mis, dat bleek ik echt niet te lusten).
Omdat ik het wel een rare gewoonte van mezelf vond heb ik vorige week geen spruitjes besteld en nu voel ik me al de hele week schuldig daarover.

Maar de bloemkoolsoep is een recept van de AH, de bloemkool is gebakken en gepureerd en er zitten amandelsnippers door. Het is eigenlijk wel lekker, dus het is niet terecht dat ik er steeds zo tegenop zie. De volgende keer ga ik denk ik wel de bloemkool eerst echt laten roosteren in de oven.

Dus je koopt dingen die je niet lust? Dat is... 'strafvoer'! Wat heb je op je kerfstok staan?
Met amandelen heb ik bloemkool nog nooit gegeten. In de soep weet ik niet helemaal of ik dat zou willen, maar bij ongesoepte bloemkool moet het wel lekker zijn, denk ik... Ga ik eens proberen. Want: eens met Greet: bloemkool is lekker!

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2293 Gepost op: 18 februari 2012, 20:08:50 »
Door die geroosterde bloemkoolsoep met amandel lijkt wat sinaasappelschil me ook lekker.

Hier frietjes, kaasrolletjes en kropsla met gele wortel.
,,,,فلافل

Offline fem fatale

• 7.161
    • fatalefem
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2294 Gepost op: 18 februari 2012, 20:18:16 »
Ik heb het omdat ik altijd dingen koop die ik niet lekker vind en dan moet ik het lekker maken (geen idee waarom ik dat doe, ik vind het altijd stom als ouders kinderen dwingen om dingen te eten die ze niet lusten), maar dat is onhandig als er veel tijd zit tussen het kopen en het eten. Nu is het zo dat ik dus een vriezer heb vol met lekkere dingen én met bloemkoolsoep, maar als ik niet nu af en toe bloemkoolsoep eet, dan heb ik straks een week lang alleen maar bloemkoolsoep in huis... (met de boerenkoolstamppot ging het ook mis, dat bleek ik echt niet te lusten).

Dus je koopt dingen die je niet lust? Dat is... 'strafvoer'! Wat heb je op je kerfstok staan?

Ik ben gewoon streng voor mezelf denk ik, vind dat ik dingen niet zomaar mag afschrijven. En van veel dingen die ik niet lekker denk te vinden, blijkt dat ik ze vooral niet lekker vind als mijn moeder ze heeft gekookt. Als er iets anders mee gedaan wordt dan koken of mijn broer/vader - vroeger ikzelf- koken ze, dan lust ik ze wel. Dus het is niet compleet zinloos dat ik het doe, ik leer er bloemkool en andijvie door waarderen.

Alleen zuurkool en mosterd lust ik echt niet, die koop ik ook niet. Maar die schijnen ook vol te zitten met histaminen, dus mogelijk lust ik ze niet om dezelfde reden dat ik ook nooit chocola lustte, namelijk dat ik er ooit heel erg ziek van ben geworden en nu daar onbewuste associaties mee heb. Oh, en aardappelen heb ik ook echt moeite mee, die probeer ik wel, want sommige aardappelsoorten lust ik wel, maar dat selecteert niet altijd even handig via Albert. (Ik lust bijvoorbeeld de aardappels waar chips en friet van gemaakt worden echt niet, maar sommige pofaardappels wel, en aardappelsoorten met veel smaak in de regel wel, dus als er van die feestdagenmengels zijn met verschillende aardappels, lust ik er daar wel een paar, maar echt niet allemaal, van. Maar Opa P. verbouwt 2 soorten aardappels in zijn tuin, en de ene is gewoon een vieze aardappel, maar de ander niet! Dat is ook hoe ik erachter kwam dat er wel lekkere aardappels bestaan. Maargoed, schillen en koken enzo kan ik toch niet, dus misschien is het handig dat ik geen aardappelfan ben.)

Offline Eelco

• Admin
  • 20.673
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2295 Gepost op: 19 februari 2012, 00:47:22 »
Gisteren nasi kuning en gebakken tofu waarin puntpaprika (heer Eelco), gemberwortel, geelwortel, ui en knoflook, voorts wat kortgekookte en even gebakken broccoli, gemengde sla en stoofpeertjes in rodewijnsaus.
Sinds wanneer ben ik een optioneel ingrediënt?  :clown:

Maar jawel, ik had ook vandaag weer puntpaprika. Dit keer op een pizza, tezamen met rode ui en olijven. Omdat onze pizzastenen al een poosje geleden zijn gesneuveld, bakken we de pizza's weer in een bakblik. Het griesmeel zorgt ervoor dat ook in het midden de bodem lekker stevig is. Als we ooit rijk en gesetteld zijn, wil ik een houtoven!

Offline Temari

• 1.336
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2296 Gepost op: 19 februari 2012, 00:50:21 »
@ Fem: Spruitjes met aardappel en gember en appel zijn lekker! ;) Als je van jezelf toch weer spruitjes moet bestellen, wil vast wel iemand een paar van de goede aardappelen uit je opa's tuin schillen! Al wil je ze dan waarschijnlijk gebruiken bij iets wat je ook echt lekker vindt!
Ik ben zelf echt geen aardappel kenner, ik proef ook niet echt verschil. Ja, tussen een glazige aardappel, een normale en een zoete aardappel, dat dan nog net wel ::).

Offline fem fatale

• 7.161
    • fatalefem
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2297 Gepost op: 19 februari 2012, 00:55:11 »
Stiekem is opa P mijn opa niet, en zijn aardappels groeien in Zuid-Zuid-Zuid-Limburg, of mogelijk ligt de tuin in Duitsland.

Maar gember bij de spruitjes ga ik onthouden. (En als de nood echt aan de man is kan ik Opa P. bellen om te vragen welke aardappels zo lekker zijn en ze bij de lokale groentendiamantair bestellen - mijn broer kocht daar van de zomer 3 avocado's en moest 14 euro afrekenen!)

Offline Eelco

• Admin
  • 20.673
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2298 Gepost op: 19 februari 2012, 00:57:04 »
@ Fem: Spruitjes met aardappel en gember en appel zijn lekker! ;)
Net als in de knoflook roergebakken spruitjes met pindasaus. Of spruitjesstamppot (aardappelpuree apart maken, op smaak brengen met nootmuskaat, tijm en Parmezaanse kaas en beetgaar gewokte gevierendeelde spruitjes - na het stampen - erdoor). Hoofdzaak: niet sufgekookt.

Offline Temari

• 1.336
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2299 Gepost op: 19 februari 2012, 01:09:16 »
Oh, dat klinkt flink ver uit de buurt, ja. Nou, als die avocado's een indicatie zijn, dan zou aardappelpost misschien nog goedkoper zijn dan de diamantair! Zo, ik zou echt helemaal niks meer met die avocado's hebben durven doen, denk ik... Ik zou ze zo puur mogelijk hebben gehouden :-\ uit angst ze niet meer te proeven in de weet-ik-veel-wat. De guacamole, of zelfs ook maar wat citroen en knoflook... Weet je of ze het bedrag waard bleken?